Overpeinzing

Uncategorized

5  jaar geleden stond ik te chagerijnen bij de speelprullen van het Kruidvat. Samen met nog iemand van de buurtvereniging zouden we sint-kadootjes kopen voor de kleinere kinderen in de straat. Maar zij had afgezegd en zodoende stond ik alleen te mopperen en te piekeren wat ik zou kopen.

Toen ik opkeek stond ik naast D. Zij had nog niet zo lang geleden gehoord dat ze kanker had en meteen de boodschap er achteraan: niks meer aan te doen. Een beetje schuchter vroeg ik haar hoe het ging, wetende dat het niet goed ging. Maar ze antwoordde me vrolijk. Het ging goed, ze was lekker op stap met haar zus, kadootjes kopen voor haar kindjes, zin in de decembermaand. En met een “nou doei, fijne dag nog” nam ze afscheid. Om mij alleen en beschaamd achter te laten.

Hoe kon ik toch lopen mopperen en zeuren, terwijl ik gezond was en ben, een lieve man heb, 3 schatten van kids. En op dat moment alleen maar omdat ik geen zin had om kadootjes uit te zoeken. Terwijl zij, die genoeg reden had om te mopperen, boos te zijn en verdrietig te zijn, vrolijk aan het winkelen was. De knop ging op dat moment om. Ik heb zonder verder mopperen en chagrijn, kadootjes gekocht, ingepakt en afgeleverd. Als zij vrolijk kan zijn, dan kon ik het ook.

Afgelopen maart werd ik opgeschikt door de dood van een vriendin, 46 en dan zomaar niet meer wakker worden. Ongelooflijk hoe dat toch kan. Ik mis haar en moet nog zo vaak aan haar denken en aan haar man en kindjes die dit jaar voor het eerst de decembermaand alleen gaan vieren, zonder haar.

Ieder jaar, tegen december, de maand die van mij afgeschaft mag worden, na de 2e december, moet ik weer extra aan D denken. En dit jaar komt daar ook de dood van C bij. Ik mag blij zijn dat ik weer een “verplichte” decembermaand mee mag maken. Blij zijn met alles wat ik heb en gewoon vrolijk de kaarsjes aansteken en aanschuiven bij weer een familie-diner.

Soms is het hebben van alle geluk en gezondheid zo gewoon en sta je er niet meer bij stil. Tot je weer hoort over een ander die ziek is, die zijn of haar laatste december gaat vieren. Dan word je weer even met je neus op de feiten gedrukt. Dan sta je er weer bij stil.

2 gedachtes over “Overpeinzing

  1. Dit soort berichten brengt het dagelijks bestaan terug tot de essentie. Wees je bewust van je sterfelijkheid en geniet vandaag van je gezonde lichaam en van de leuke dingen om je heen! Lekker sporten past daar voor mij in, maar ook de feesten in december feesten met mijn naasten. En dan ben ik ook blij als alles achter de rug is en ik op 8 januari lekker kan uitwaaien bij Egmond!

Geef een reactie

