AdventureRun Ameland

Uncategorized

AdventureRun Ameland 2011

Wat een half jaar begon met een vaag idee en een reactie op een berichtje op twitter, groeide uit tot een aantal maanden voorpret, hard trainen en twijfels of ik het wel zou kunnen. Maar wat heb ik een toptoptop!!!weekend gehad, dit afgelopen weekend op Ameland.

Op de boot naar Ameland

Vrijdagochtend stapte ik al om 9.15 de voordeur uit, met mijn koffertje en sporttas, om eerst de bus en daarna de trein te nemen naar Amsterdam Centraal. Hier werd ik opgehaald door Ronald en Sylvia en na een korte rit, pikten we Marcel op bij een Burger King, waar we meteen een hapje aten. Ruim op tijd arriveerden we in Holwerd voor de oversteek naar Ameland en na 45 minuten varen konden we aan de overkant bij Martien in de auto stappen voor het laatste stukje. Na een reis van 7,5 uur was ik eindelijk op mijn bestemming: Carpe Diem in de duinen, vlakbij Nes.

Ons geweldige weekendhuis

En wat een superschitterendmooigeweldigluxe huisje was dat. Niet alleen een ruime keuken, woonkamer, 4 slaapkamers en 2 badkamers, maar zelfs een sauna en zwembad hadden we tot onze beschikking. Ik had me van tevoren wel eens kort afgevraagd of 3 dagen en 2 nachten in een huisje met mensen die ik alleen van twitter kenden, wel goed zou kunnen gaan (Big Brother-achtige visioenen). Nou, daar had ik me dus absoluut geen zorgen over hoeven maken. Het klikte vanaf het 1e begin, eerst tijdens de autorit samen met Ronald, Sylvia en Marcel en daarna in het huisje met Silvia, Ellemieke, Martien en Edwin. Bij de koffie met tompouce begonnen de gesprekken en pas zondag nadat we afscheid namen, stopten de gesprekken. Geweldig, wat een leuke mensen!

Zaterdag begon met een wandeling naar het dorp om de fietsen op te halen. En daarna terug naar het huisje om ons om te kleden, iets te eten en drinken en nog wat rust te pakken, waarna we rond 13.00 uur naar het dorp fietsten. Een laatste pitstop, en dan het startvak in. Ergens halverwege vonden we een plaatsje, waarna het wachten op het startschot begon. Nog een paar succeswensen hier en daar en we konden los!

Voor de start

Van tevoren hoopte ik op een tijd rond de 2 uur en 20 minuten. Ik had geen idee wat me te wachten stond. Lopen over het strand, hele stukken onverhard, behoorlijke wind tegen…. ik besloot me niet meer druk te maken, maar gewoon te gaan lopen en maar te zien hoe het zou gaan. Vanaf het begin liep het lekker, dorp uit, en het bos in, heuveltje op en af, beetje glibberen door de modder, wat bochtjes, beetje het trail-run-gevoel. Ik liep harder dan de geplande 6.30 maar omdat het prima ging besloot ik gewoon door te gaan. Als het strand tegen zou vallen, dan was dat maar zo. Maar het strand viel niet tegen, het liep zelfs heerlijk. De wind kwam schuin van achteren, het zand was hard en vlak, dus opnieuw me druk gemaakt om niks. Bij 8,5km gingen we het strand weer af en draaiden we de duinen in. Tsja… toen hadden we wind tegen en dat was even bikkelen. Ik werd ingehaald door 2 mannen die redelijk breeduit liepen. Ik kon aanhaken en ik bleef lekker achter hun lopen, waardoor ik iets minder wind ving. Helaas liepen zij bij de drankpost van 10 km door en besloot ik toch even te stoppen voor een paar slokken (warm) water. Daarna duinen uit, klein stukje bos door en toen de vlakke, platte wegen langs de weilanden. De wind had vrij spel, maar opnieuw kwam die van achteren en werd ik vooruit geblazen.

De kilometers gingen tot nog toe makkelijk voorbij…. 10, 11, 12, 13 kilometer, geen centje pijn. Maar ja, voor me uit zag ik al dat we weer een bocht zouden maken en dan eerst over een dijk en daarna onder langs de dijk zouden lopen. En vanaf dat moment hadden we de wind echt stevig tegen. Nu begon het bikkelen en doorzetten. Vanaf het begin wist ik dat ik goed liep, dat ik een mooie tijd zou kunnen neerzetten, beter dan vooraf gedacht. Doorzetten dus en niet opgeven!! Met 16km begon het te regenen en daarna kregen we nog een behoorlijk stevige hagelbui over ons heen. Pfff, ik hield me maar voor dat we het nog getroffen hadden met het weer, het had ook van het begin af aan kunnen regenen en hagelen. Doorgaan dus, gewoon doorgaan!

Na 18 km draaiden we eindelijk weer een dorpje in. Vanaf hier stond er ook weer publiek, waarvan sommigen ons zeer enthousiast aanmoedigden. De speaker bij de finish kon ik al horen, hoewel ik nog 2 km te gaan had voor de finish. Hoewel ik nu uit de wind liep, ging het lopen wel zwaarder. Nog een bochtje en nog 1, langs een vijvertje, nog wat aanmoedigingen en opeens was daar de finish. Onder de boog door van racetimer, Garmin uitzetten en wandelen. Wat kan wandelen toch heerlijk zijn.

Een blik op mijn horloge vertelt me dat ik niet alleen een mooie tijd heb gelopen en een veel betere tijd dan ik had gedacht, maar zelfs een PR!! En dat op dit parcours, ik was en ben helemaal happy! Dit had ik nog niet verwacht, maar het trainen, de omschakeling naar de voorvoet en eindelijk lopen zonder blessures, werpen blijkbaar zijn vruchten af. Een super gevoel!

Na de finish op zoek naar waar ik een shirtje als aandenken kon krijgen en daar kom ik ook Marcel weer tegen. Samen fietsen we naar huis, wat niet eens zo heel makkelijk gaat, aangezien hij kramp in beide benen heeft en we onderweg moetens stoppen om de kramp te verdrijven. Gelukkig komen er dan een aantal bungalowvriendjes langs fietsen en met Marcel achterop, komen we toch thuis. Wat heerlijk om dan een beetje in de watten gelegd te worden met thee en tosti en om daarna de warme sauna in te kunnen om heerlijk op te warmen.

Uit eten bij Het Baken, aanrader!

’s Avonds gaan we heerlijk uit eten. We proosten met een lekkere prosecco op een zeer geslaagd weekend en beslissen maar meteen dat we dit volgend jaar gewoon opnieuw gaan doen, maar dan misschien wel op een ander eiland, want de Berenloop schijnt ook erg leuk te zijn om te lopen. Na het eten gaan we terug naar het huisje en daar wordt het nog lang gezellig met een goed glas wijn en wat chippies op tafel.

De reis terug naar huis gaat (natuurlijk) in omgekeerde volgorde, afgezet worden door Martien bij de boot, (na 2 uur!! wachten, geplande boot was vol) met de boot naar Holwerd, met de auto naar het station en dan met de trein naar Eindhoven. Heel fijn is wel dat ik daar word opgehaald, want ik ben redelijk gaar door de reis. Maar 2 x 7,5 uur reizen was het wel waard om dit weekend mee te kunnen maken!

Ameland-vriendjes, hartelijk bedankt voor dit superweekend! Foto’s zijn van Ronald en Marcel, mijn dank voor het maken van de illustraties!

Wanneer opent de inschrijving voor de Berenloop??

16 gedachtes over “AdventureRun Ameland

  1. Hoi Esther,
    Leuke blog en gefeliciteerd met je mooie tijd !! PR lopen op zo’n zwaar parcours is niet niks !! Ik hoorde al van Marcel dat jullie het vreselijk gezellig hebben gehad… en lees het nu weer !
    Succes voor de volgende wedstrijd !
    Yvonne

  2. De zorgen vooraf bleken ongegrond. Je hebt een onwijs goede halve marathon gelopen op een zwaar parcours. Uiteindelijk leverde dat nog een dik verdiende PR op. Esther van harte gefeliciteerd. Wat moet dat worden op een snel parcours onder ideale omstandigheden?
    Geniet er van. Fijne dagen voor jou en je gezin.

  3. Wast een leuk verslag! Corné en ik zijn vaak aan het dubben of we ne eens ipv naar Egmond naar Ameland moeten gaan, maar telkens doen we het niet omdat Egmond zo leuk is… Na het lezen van jouw verslag denk ik dat wij er volgend jaar toch ook maar eens voor gaan!

    Gefeliciteerd met je PR!
    Grtjs Gisella

  4. Hartstikke goed van je Esther, wat een doorzettingsvermogen en dan ook nog eens de ‘hoofdprijs’ in de wacht slepen (een 1/2 M !!!! en dat na zoveel blessure-ellende).
    Ik ga mezelf maar een schop onder de kont geven, niets is onmogelijk blijkt maar weer eens.

    Leuk initiatief trouwens om het op deze manier te doen, zo leer je weer leuke mensen kennen.

    groetjes

  5. Gefeliciteerd met je PR!! De beloning voor een geduldige en gedegen opbouw.
    De Berenloop….ik zeg…DOEN!! Je marathondebuut? Terschelling is erg leuk, en al helemaal tijdens het weekend van de Berenloop.
    Fijne feestdagen voor en met het gezin.

Geef een reactie

