Terugblik 2011

2011 was voor mij een jaar met ups en downs, opbouwen en stoppen en weer opbouwen. Een jaar waarin ik eindelijk weer verder kon na vele blessures, het jaar waarin het herstel zich duidelijk heeft ingezet. Een jaar dat ik zeer positief af kan sluiten.

In januari start ik met 4 behandelingen shockwave, in een poging om eindelijk na lang sukkelen, van de hielspoor af te komen. En het wonder gebeurt, na 4x 10 minuten kan ik eindelijk weer lopen zonder pijn. Niet meer verwacht, maar uiteindelijk toch gelukt! Ook is dit de maand van de lustrum weblogloop bij Gert en Marco in Baarn. Helaas voor mij geen loopje, maar een fietstocht. Ondanks het niet lopen, toch een zeer gezellige dag gehad, met vele leuke, gezellige mensen.

In februari sta ik helaas langs de kant bij de MidwinterMarathon in Apeldoorn. Kitty loopt de 18,5km en ik ga mee als support, zo word een lange autoreis toch gezellig. En na afloop samen shoppen en eten, maakt het meer dan de moeite waard. Aan het einde van deze maand kan ik na de herstelperiode, weer echt gaan opbouwen.

koordlopen bij Frunning

Omdat ik toch wat bang ben dat de hielspoor terugkomt, ga ik op internet op zoek naar een manier om dat te voorkomen. Ik wil omschakelen van hiellanden naar de middenvoet/voorvoetlanding. Ik google en lees over barefoot-style lopen. Hoe meer ik daarover lees, hoe meer het me interesseert. Vandaar dat ik in maart een clinic volg bij de heren van Frunning. Dat ik na de clinic een week lang spierpijn in mijn kuiten heb, vind ik niet erg, ik heb mijn manier van lopen gevonden en heb daar wel wat spierpijn voor over. De stevige, steunende, corrigerende schoenen en zooltjes gooi ik in de kliko en ik koop een paar Kinvara’s. Eind maart loop ik de 10km in Venlo, nog wel op mijn oude vertrouwde schoenen, zeer benieuwd of ik na een paar weekjes trainen uberhaupt een 10 km kan lopen. Het gaat lekker en het vertrouwen begint terug te komen.

De vff bikila

In april win ik via twitter een paar Vibram Five Finger schoenen, de schoen voor het barefoot-style hardlopen en ik ga, ondanks alle waarschuwingen over rustig opbouwen, over-enthousiast aan de slag. Na 2 weken heb ik mijn 1e overbelasting aan de kuit te pakken, wat weer een weekje of wat rust betekent.

Koning van Spanje

Om in mei weer verder te gaan en de 2e overbelasting op te lopen, niks geleerd dus van de 1e keer. Weer rust, maar dan volgt wel 1 van de leukste loopjes ooit: de Koning van Spanje. Mooie route, super vergezichten en ongelooflijk lachen en genieten met Kitty. Echte meisjes in de Limburgse heuvels 🙂 Eind van de maand mei wil ik een poging wagen om eindelijk die 10 km onder het uur te lopen, zoals ik ooit redelijk makkelijk kon. Bij de Vestingloop moet het gaan lukken. Tot mijn verrassing staat coach Tiny daar op mij te wachten om me te helpen en hazen naar die 59.xx minuten. En ondanks de wind tegen en ondanks dat het hem behoorlijk wat praten en aanmoedigen kost in de laatste paar kilometers, lukt het. In 59.14 over de finish. Een tijd om weer mee verder te gaan.

De van Goghloop in Nuenen in juni, wil ik gebruiken om de 5 km eindelijk weer onder de 30 minuten te lopen. Maar het is warm en er is een stuk weg opengebroken, ik gebruik beide smoesjes als reden waarom het niet lukt, ik baal wel, maar ach, er komt vast wel een volgende poging. Op 11 juni loop ik tijdens een training een zweepslag op, ik kan letterlijk geen stap meer zetten en bel naar huis om opgehaald te worden.

In juli zoek ik hulp bij een trainer met de vraag of hij me kan helpen bij de omschakeling. Ik leer dat voorvoetlanden niet betekent op mijn tenen lopen en vanaf dat moment gaan mijn kuiten zich steeds beter gedragen. Ik zie weer lichtpuntjes. Gelukkig, want niet lopen is gewoon geen optie!

Wheel of Energy

In augustus gaan we op vakantie naar Tenerife en oefen ik met de vff’s op het strand, heerlijke schoentjes die ik zeker het komende jaar meer en meer wil gaan gebruiken bij het lopen, maar ik besluit om voorlopig de Kinvara’s te gebruiken bij het opbouwen van de conditie en het onder de knie krijgen van de nieuwe loopmethode. De vff’s belanden voor even onder mijn bed, maar zeker niet voor altijd. Deze maand loop ik ook in het Wheel of Energy, een supergezellige middag met Marc van Frunning en Anita van twitter. Weer een leuke ontmoeting dankzij twitter!

September begon met het grote sportvasten-avontuur. Het kost me veel energie, maar het resultaat was wel wat ik gehoopt had. Mijn hartslag ging omlaag, mijn spieren voelen soepeler aan en herstellen sneller. Na 5 hersteldagen loop ik een kwart marathon op hoop van zegen, kan ik 10,5 km lopen na 10 dagen niet eten? Maar wat liep dat lekker!! Genieten de hele afstand!

Hoewel ik niet zeker weet of ik de 15 km al aankan na weinig trainen en sportvasten, kan ik in oktober via het bedrijventeam van Maurice starten bij de Singelloop in Breda. Tis opnieuw supermooi weer, behoorlijk warm,  ik loop lekker op mijn gemakje. Na de 7heuvelen van vorig jaar liep ik geen 15 km meer, dus als ik over de finish kom en blijkt dat ik net iets sneller dan vorig jaar november liep, is dat een leuke meevaller. Mijn eerste “pr” na het sportvasten.

November wordt de maand van de pr’s, eerst op de 15 km (Zevenheuvelenloop, 7 minuten sneller) en een week later bij de Tisvoorniksloop (3 min sneller dan 3 jaar geleden voor de blessure-ellende). Komt het door het sportvasten? Komt het door de andere looptechniek? Gewoon puur geluk? Of omdat ik eindelijk weer fatsoenlijk kan trainen? Waarschijnlijk alles samen, de puzzelstukjes vallen op hun plaats.

In december loop ik eindelijk weer een halve marathon en wel op Ameland  met een stel gezellige twittervrienden (wat een super weekend was dat!). En hoewel ik zonder pr-plannen vertrek, kom ik wel met een pr over de streep. Sneller dan bijna 3 jaar geleden in Venlo en deze hm was toch echt wel een stuk zwaarder.

Komend jaar ga ik lekker door met opbouwen en hier en daar een wedstrijdje lopen om te zien of ik in de buurt van mijn al 3 jaar oude pr’s kan komen. Verder wil ik blessurevrij blijven en genieten van het lopen.

Allemaal een gezond 2012

Het jaar is ten einde, het nieuwe jaar staat voor de deur. De schijnwerper wordt gericht op 2012. Ik wens jullie allemaal een super mooi jaar toe, dat er maar vele (hardloop)dromen mogen uitkomen, er weinig blessureleed zal zijn, er vele leuke ontmoetingen mogen volgen en vooral een goed en gezond 2012!

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

11 reacties op Terugblik 2011

  1. petervanrijn zegt:

    Knap zoals je er ondanks je blessure toch in bent blijven geloven en bent blijven zoeken naar een manier om uit de put te komen. Ik wens je een succesvolle voortzetting van de huidige trend toe, en natuurlijk ook verder een gelukkig 2012.

  2. Tiny zegt:

    Veel loopsucces!! Dat het voor jou en je gezin een gezond jaar mag worden! Ik ga je in 2012 zeker wel weer ergens tegenkomen.

  3. Eric Timmer zegt:

    Heerlijk als een goed verhaal eindigt met een happy end. Vooral knap dat je na een zoektocht in het ‘blessurecircuit’ de juiste weg hebt weten te vinden. 2012 kon wel eens een heel mooi hardloopjaar worden!
    Maar vooral en dat is het belangrijkst veel gezondheid voor jou en jouw dierbaren.

  4. Ronald zegt:

    Eindelijk ben je uit je blessuredal! 2012 gaat gewoon helemaal jouw jaar worden!! Leuk om alles weer even terug te lezen! Hele fijne jaarwisseling en tot snel!

    Maar er een TOP 2012 van!
    gr
    RR

  5. John zegt:

    Iedere keer als we elkaar weer troffen (Baarn, Venlo, Gulpen, Eindhoven, Geldrop) was het erg gezellig bijkletsen. Je hebt je al prima terug gevochten na alle blessureleed, de stijgende lijn nu vasthouden, heel blijven en vooral genieten in 2012, en lang daarna, dan komen de pr’s vanzelf. Wij wensen jullie een hele prettige jaarwisseling, goed begin van 2012 en gezondheid toe.
    Ook in 2012 gaan we elkaar nog regelmatig tegenkomen.

  6. langzaamaan zegt:

    Fijn dat je na zo’n lange blessuretijd toch weer lekker aan het lopen bent ! Maak er wat moois van in 2012 en vergeet de voorgaande jaren maar zo snel mogelijk 🙂

    Een gezond en blessurevrij 2012 !!

  7. Marcel zegt:

    Aan doorzettingsvermogen ontbreekt het je niet. Knap hoor, steeds weer doorzetten na al je blessures. Ik wens jou en je gezin een gezond en sportief 2012 toe en hoop dat je nog vele pr’s mag verpulveren.

    Tot snel

    Groetjes,

    Marcel

  8. Op naar een blessure vrij 2012 !
    Ik wens jou en je gezin een gezond en sportief 2012 toe !

    groeten Marco

  9. loopmaatje zegt:

    Ik sluit me volledig bij Marco aan !!!
    DE GEZONDHEID IS HET ALLERBELANGRIJKSTE VIND IK !!
    MAAR VEEL PLEZIER EN VEEL LOPEN MOET OOK KUNNEN VIND IK 😉
    GROETJES JETTY

  10. ruud zegt:

    De puzzelstukjes passen nu, in 2012 zorgen dat dit zo blijft en lekker doorgaan, dan volgt verdere progressie vanzelf; en dus die “oude” PR’s uit de boeken.
    Een voorspoedig en goedlopend en blessurevrij 2012; veel (hardloop-)plezier

  11. Jacqueline zegt:

    Mooi dat het naar het eind van 2011 steeds beter ging. Een mooie start dus in 2012 en nu lekker doorgaan en blessurevrij lopen. De beste wensen dus voor 2012 en heel veel geluk en gezondheid.

Geef een reactie

