Niks zo veranderlijk als…

Tsja… niks zo veranderlijk als … deze Esther.

ImageVorig jaar besloot ik de dikke zool-dempende-ondersteunende-corrigerende hardloopschoen in de kliko te gooien en de minimalistische kant op te gaan. De omschakeling naar de voorvoet/middenvoet landing moest en zou er komen. En met een paar ups en downs, een paar overbelastingen, bloed, zweet en soms tranen, is het me gelukt om die overstap te maken. De vff’s gooide ik op een gegeven moment onder mijn bed, de saucony kinvara moest het gaan doen en deed het ook. Afgelopen december liep ik er de hm op Ameland op en dat liep goed, resulterende in een pr op die afstand.

En toen begon het gedonder weer. Een nieuwe blessure kondigde zich aan. En nee, niet zoals sommigen zeggen en anderen denken, niet door het lopen op schoenen met minder demping en niet door die middenvoetlanding. Nee, gewoon omdat het juist zo lekker liep. Gewoon omdat ik meer en meer wilde. Gewoon omdat ik nu eenmaal niet kan doseren. Gewoon omdat ik verder wilde. En niet alleen verder op de Kinvara, nee, ik wilde weer verder op de vff’s. Dus ging ik het combineren, ik liep 3x per week op “gewone” schoenen en 3x per week op de vff’s. Waarvan 1x buiten tijdens een training en 2x binnen in de sportschool tijdens het fitness uurtje. Het waren maar 2x per week 20 minuten, dus ik maakte mezelf wijs dat het nauwelijks de moeite waard was. Dat kon er echt nog wel bij.

Niet dus….. Het resultaat is bekend *diepe zucht*

Toen ik vorige week dus langs de kant stond bij de halve marathon van Parijs, nam ik me voor om het vanaf nu anders te doen. Goede opbouw en gewoon tevreden zijn met de afstand van 21,1 km maximaal en het lopen op de Kinvara. Niet helemaal minimalisch, maar ach…. ik liep er best wel lekker op. Tevreden zijn dus met wat je kan, de vff’s weer terug onder mijn bed en er niet meer aan denken. Dacht ik toen, echt waar!!

Maar ja…. toen was het vandaag dus mooi weer. En ik had gisteren al mijn 5×5 minuutjes gelopen op de Kinvara’s. En ik mocht vandaag eigenlijk niet lopen van mezelf. Tot ik in de bijkeuken die vff’s zag staan, die ik nog altijd niet onder mijn bed gemikt had…… Het begon te kriebelen….. Zou het nou echt zo erg zijn om daar 5×1 minuut op te gaan lopen? Nee toch? Die paar minuutjes maken toch niet uit?? Dus…. een half uur later liep ik op de vff’s buiten. Met goede voornemens om het echt, echt, echt bij die 5×1 minuut te laten.

Eerst een stukje wandelen naar de bosrand, daarna begon het schemaatje. En echt, ik wilde ook gewoon terugwandelen, vanaf de bosrand. Echt waar! Maar mijn voeten deden waar ze zelf zin in hadden. Dat effect hebben die vff’s nu eenmaal Ze lopen zo super lekker. In totaal zijn het 9 hardloop-minuten geworden. Dus toch nog netjes, toch niet te veel overdreven. Toch??

En nu zit ik te prakkizeren hoe ik de opbouw op de vff’s kan combineren met de opbouw die ik sowieso de komende weken nodig heb voor mijn heup. Niet overdrijven en heel blijven zijn de sleutelwoorden. Of me dat gaat lukken? Of ik niet weer van mening verander? De toekomst zal het leren.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

5 reacties op Niks zo veranderlijk als…

  1. Tjee…Esther wat kun jij van de hak op de tak springen.

  2. Peter zegt:

    Ik kan het goed begrijpen hoor Esther. Vorige week heb ik ook barefoot runningschoenen gekocht van merrel.
    Gisteren had ik een wedstrijd gelopen in het bos en achteraf dacht ik van dat had ik ook vast op mijn nieuwe schoentjes kunnen doen, zal vast wel niet maar in de toekomst gaat me dit vast lukken.
    Vandaag heb ik heerlijk langs het strand gewandeld en ik kon het niet laten om af en toe een sprintte te trekken en een duinovergangetje te bedwingen.
    Ze nodigen gewoon uit om niet te stoppen met bewegen.
    Dus vandaag een uur of 3 gewandeld, en ik denk morgen even een paar korte stukjes rennen. Ik hoop dat ik het rustig op kan bouwen, maar denk ook dat ik me niet kan bedwingen. Succes en doe gewoon wat goed voelt, maar luister heel goed naar je voetjes.
    Peter

  3. John zegt:

    Je weet zelf hel goed waar het allemaal door veroorzaakt wordt, dus zit er maar 1 ding op, ernaar handelen.
    Lang, kort, demping, minimale de,ping, geen demping…. Hetgeen lekker loopt en geen vervelende gevolgen heeft voorlopig blijven gebruiken zou ik zeggen.

  4. kitty zegt:

    Haha, je hebt ooit tegen me gezegd dat je de Koning van Spanje trail op de VFF wilde lopen… ik ben benieuwd waarmee je aan de start verschijnt en je weet het hé? Het is allemaal mijn schuld! Kun je tenminste tegen iemand tekeer gaan!

  5. Wat klinkt het toch allemaal bekent. Niet dat ik op geminimaliseerde schoenen loop, althans nog niet, maar de onervarenheid van het niet kunnen doseren. Elke keer weer tegen jezelf zeggen “vanaf nu rustig opbouwen en blij zijn met wat je wel loopt” en er toch weer intrappen 🙂
    Succes met opbouwen weer en voordat je het weet loop je weer…. (te hard van stapel)

Geef een reactie

