Keuzes maken

Na een paar dagen pijnvrij en weer korte stukjes kunnen lopen (man, wat is die conditie ver weggezakt!), is het tijd om keuzes te maken. Hoe wil ik verder?

Na jaren van aanklungelen met hielspoor, met dempende en corrigerende schoenen, met nog eens extra zooltjes erin, die de blessure voor geen centimeter verminderde, ben ik heel blij dat ik me ben verdiepen in de techniek van het hardlopen zelf. Er ging een wereld voor me open toen ik las over minimalistisch lopen.

In 1e instantie koos ik voor de voorvoetlanding om mijn hiel te ontzien. En hoewel het me moeite heeft gekost om de overstap te maken, is het wel een goede keuze geweest. De daaraan samenhangende keuze voor minder demping en steun in mijn schoen was ook een goede. Het loopt gewoon veel fijner zonder die zware klompen aan je voeten. En het mooiste, de hielspoor die door shockwave wel minder was geworden, maar niet totaal weg was, verdween na een paar maanden helemaal.

Dat ik toch weer een blessure heb opgelopen is dan ook helemaal mijn eigen stomme schuld. Op het moment dat het lekker gaat, wil ik meer en meer en meer. En als je lichaam dan begint te fluisteren dat het slim is om even gas terug te nemen en je luistert niet, is dat dom. Zeker als dat fluisteren overgaat in schreeuwen en roepen. En wie niet wil luisteren, moet maar voelen, dus PATS, die spier in mijn heup is volgens mij niet alleen overbelast, maar ik denk zelf aan een klein scheurtje oid.

Maar nu het weer goed gaat, zal ik keuzes moeten gaan maken. Want hoewel het lekker loopt op een minder dempende schoen, blijft nog minder demping aan mij trekken. En nu ik toch weer opnieuw moet gaan opbouwen ivm de conditie, zou dit natuurlijk een mooi moment zijn om die overstap te maken.

Dus…. hoe minimalistisch wil ik lopen? Kan ik het aan mezelf verkopen om bijna helemaal opnieuw te beginnen op een schoen zonder demping? En dan het liefst op de vff of een vergelijkbaar schoentje. Dat betekent wel dat de echte lange duurlopen, het heerlijk rondzwerven in het bos, het meedoen aan loopjes met een langere afstand, voorlopig helemaal van de planning af moeten. Kan ik die knop omzetten? Of moet ik gewoon lekker blijven lopen op een Kinvara/Nike free/0id?

Ik ga nog een paar dagen twijfelen en nadenken. Zaterdag ga ik een cursus chi running doen. Nog iets dat me zeer aantrekt en ook een manier om minimalistisch te lopen. Dus nog een paar dagen van aanmodderen en hakketakken van de ene gedachte op de andere en dan moet het over zijn.

Een keuze maken en daarvoor gaan. En vanaf nu ook luisteren naar signalen in mijn lichaam, want dat is het allerbelangrijkste!

4 reacties op “Keuzes maken”

  1. Esther,
    Je verhaal is heel herkenbaar voor mij. Ik loop al hard sinds mijn jeugd.. ben begonnen bij PSV atletiek en later zelf veel gelopen. Jaren ben ik achtervolgd door kuit, scheenbeen en knie blessures. Op een gegeven moment was ik het zo zat, dat ook ik ben gaan rondkijken over het hoe en wat. Waarom heb ik telkens die blessures. Al snel kwam ik op barefoot running uit. Me eerst verbaast hierover en veel gelezen hierover. (lees ook “de geboren renner” eens)
    Op een mooie zomerdag ben ik de landerijen in gelopen..mijn Asics uitgedaan en op blote voeten tussen de koeien gaan lopen. Het gevoel was bij emotioneel te noemen. Ik kreeg direct het gevoel terug dat ik had als kleine jongen had, als ik tijdens de vakantie op mijn blote voeten over de camping rende naar de tent. Ik voelde direct dat mijn pas anders was.
    En toen nam ik het besluit.. morgen ga ik Vibram schoenen kopen. Mijn vriendin verklaarde me voor gek. Wat een achterlijke schoenen..ziet er toch niet uit. Iedereen in mijn omgeving lachte me uit.. Maar ik geloofde erin.
    De verkoper waarschuwde me.. je moet opnieuw leren lopen..ga van start met 1 Km. Ja duuh..dat zeg je tegen dovemans oren.. Dus ik 4 Km lopen.. en pijn in mijn kuiten..pff.

    Daarna rustig opgebouwd en ging super. Echter..bij een interval in het bos (volle snelheid) sprong ik met mijn linker voet op een boomstronk punt. Mijn voet zei “krak”
    Helaas niet gebroken..zeiden ze bij de rontgen in het ziekenhuis. Banden in voet gekneust..
    helaas heeft me dit enkele maanden herstel gekost.
    Wat heb ik geleerd: Vibram is super..maar pas op in het bos met boom wortels 🙂

    Nu maanden later ben ik vol in training voor de hele marathon. Gaat super en ik voel me bevrijd tijdens het lopen. NERGENS meer last van. Kuiten doen niet meer zeer.. shinsplits..wat zijn dat..hielspoor.. “mijn hiel hoeft niets meer te doen tijdens het lopen..”

    Mijn advies nu is dan ook..neem de stap..
    ik ben, telkens weer als ik loop, weer verbaast hoe vrij het loopt.

    Marco Bijl
    Vibram Speed

  2. Tja, ik geloof niet dat ik je hiermee kan helpen…
    maar ik hoop dat je je hart volgt, beter 5 km gelopen waarvan je oprecht genoten hebt dan een halve marathon waarin je het wel haalt maar nooit gevoel hebt dat je lekker hebt gelopen! (denk ik dan maar)

  3. Je hebt vast tijdens de workshop ook de term ‘body sensing’ gehoord. Zeker tijdens rustige loopjes is dat echt super om je aan te wennen. !

Plaats een reactie

Search

Latest Stories