ChiRunnen in het Amsterdamse Bos

ChiRunning

Een dochter die een dagje info ging krijgen op de Universiteit van Amsterdam en nog net 1 plekje vrij bij de cursus ChiRunnen in Amsterdam op diezelfde dag …. 1+1=2 en ik was al snel ingeschreven. Gistermorgen was het zover en de meisjes uit de provincie gingen naar de grote stad. Pfff, wat een verkeer daar in het centrum, trams, fietsers, wandelaars, veel auto’s, een tomtom die niet precies de weg wist… Maar we kwamen er, kind gedumpt ergens langs een gracht en zelf door naar het Amsterdamse Bos.

Na de kennismaking met Marion Meesters en de rest van de groep, begonnen we al snel aan de cursus. Het eerste deel was theorie en het oefenen van de houding. Daarna gingen we naar buiten en werd er een video opname gemaakt van de manier waarop we op dat moment liepen. Leuk om jezelf terug te zien. Wat mij opviel was dat die voorvoet landing er goed inzit (helaas een nadeel bij chirunning), maar dat ik wel behoorlijk achterover loop met een hoofd dat heel erg ver vooruit wil zien en daardoor een knik in de nek. En ik maar denken dat ik mooi rechtop loop….. #eyeopener

Na de lunch gingen we echt aan de slag. Lekker buiten in het zonnetje, het bos in. Mooi gebied daar in Amsterdam. Letten op houding, rechtop voorover hellend, enige spier die je gebruikt is de onderste buikspier, kleine pasjes, 180 per minuut, benen laten “rond draaien”, nek lang maken, landen met bijna platte voet maar zeker niet op de hiel, armen niet te ver naar voren bewegen, en vooral door vooroverhellen het tempo maken en niet door afzetten. Pfff, ik kreeg het er warm van, zoveel om aan te denken en zoveel om te veranderen.

Als afsluiting nog een video opname, die bij terugkomst in het zaaltje bekeken werd. Intressant om te zien hoe iedereen bezig is geweest om zijn/haar loophouding te veranderen. Ik heb zelf heel wat aandachtspunten om mee aan de slag te gaan. Het omschakelen gaat een heel proces worden. En of het me gaat lukken, da’s nog maar de vraag. De voordelen zijn zeer zeker aan wezig. Minder spanning, minder afzet, minder (geen?? ) kans op blessures. Genoeg stof tot nadenken en om mee aan de slag te gaan.

Na afloop mocht ik weer terug het centrum in, want ja, het kind moest ook weer opgehaald worden natuurlijk. En na een sushi-diner ergens langs de Amstel, reden we de stad weer uit. Superleuke stad dat Amsterdam, maar niet om met de auto in te rijden. Zo blij dat ik er weer uit was en de afslag richting zuiden kon nemen!

En dan nu tijd voor het trekken van conclusies. Denk ook dat ik er wel uit ben, wat ik wil en ga doen de komende periode. Nog heel even erop sudderen, maar eigenlijk ben ik er wel uit.

 

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

8 reacties op ChiRunnen in het Amsterdamse Bos

  1. Nu de twijfels weg? Dan vooruit!

  2. Rob Viveen zegt:

    interresante stof. Een verandering van loopstijl die blessures bijna uitsluit. Ik ben ook aan het sleutelen met mijn loopstijl. Kleinere pasjes werkt ook goed voor mijn knieen. Succes met je conclusies trekken en op naar fitte km’s.

  3. John zegt:

    Een aantal jaren terug aan een clinic van Marion meegedaan. Interessant.
    Je hebt eigenlijk al een besluit genomen, dus…..gaan.

  4. kitty zegt:

    haha door Amsterdam rijden pittig?? Je moet voor de lol eens Parijs proberen (het liefst op een vrijdagavond ;-)) maar goed chirunnen bracht dus duidelijkheid… ik ben benieuwd of je de keuze maakt waarvan ik denk dat je hem heb gemaakt!

  5. ruud zegt:

    de keuze al gemaakt; toch bijzonder, je hebt al aardig wat soorten van clinics gedaan de afgelopen tijd. Maar, ik ben een leek, chirunning, past dat dan wel weer bij barefootrunning en voorvoetlanding? Overigens denk ik wel dat de filosofie van chirunning klopt.
    Veel plezier en succes!

  6. RunNes zegt:

    Klinkt erg interessant! Ik heb nooit gezien hoe loop ik 😉 of welke schoenen zijn goed voor mij… ik doe altijd op de gevoel… I will check the next ChiRunnen misschien is het iets voor mij 😉

  7. Rinus zegt:

    Leuk zo met Marion en zo te lezen erg leerzaam.

  8. Max zegt:

    Leuk he? Ik deed vorig jaar een workshop Pose techniek. Had toen al het boek van Denny Dreyer doorgenomen over chi-running. Ik zag vandaag veel verschillen in loopstijl op de video in vergelijking met de video van vorig jaar tijdens de workshop. Inderdaad lopen vanuit de kern (naald in de watten), hellen, niet vanuit de benen lopen etc. Langzaam aan, veranderingen kosten tijd merk ik al 🙂

Geef een reactie

