Toestemming

“Mag jij dat van je man?” Ik weet al van tevoren dat die vraag gaat komen als ik bevestigend antwoord op de vraag: “loop jij alleen in het bos?”. Is het heel raar dat ik er zelfs nooit aan gedacht heb om toestemming te vragen aan mijn man? Of ik alleen het bos in mag? Ik loop gewoon waar en wanneer ik wil lopen en of het bos, heide of weg is, ik ga gewoon. Nooit in me opgekomen dat ik toestemming zou moeten vragen. Is dat heel raar? Mijn man vraagt mij toch ook geen toestemming of hij in het bos mag gaan lopen? Waarom zou ik dat dan wel moeten? En toch heb ik die vraag al meerdere keren gehad.

Als ik dan zeg: waarom zou ik dat dan niet mogen? word ik altijd een beetje meewarrig aangekeken. En de opmerking: “mijn vrouw zou dat niet mogen” komt er vaak achteraan. En als ik dan vraag “waarom niet?”krijg ik als opmerking “nou ja, je weet wel, er kan van alles gebeuren in het bos”.

Klopt, er kan van alles gebeuren in het bos. Ik kan struikelen over een boomwortel, maar ja, ik kan ook vallen over een stoeprand in het dorp. En ja ik kan loslopende honden tegenkomen, maar lopen die dan niet over straat? En enge mannetjes die achter bomen staan te wachten met snode plannetjes, net op het moment dat ik langs kom rennen, die ben ik tot op heden niet tegen gekomen. Als ik om die reden nooit lekker het bos in was gegaan, had ik toch veel mooie loopjes gemist. En bovendien, zou je die niet tegen kunnen komen in de bebouwde kom?

Nee, een goede reden waarom ik niet alleen het bos in zou gaan, heb ik nog niet gehoord. En toestemming vragen? Dat is werkelijk nooit in me opgekomen!

Dit bericht werd geplaatst in Hardlopen, relatie, training lange duurloop. Bookmark de permalink .

8 reacties op Toestemming

  1. Sjan hoeft aan mij echt geen toestemming te vragen om te lopen waar ze ook maar wil of dat ze alleen naar het bos zou gaan is maar zeer de vraag.

  2. Hens zegt:

    Helemaal goed Esther! Niet bang laten maken voor iets onschuldigs. Het bos is een relatief veilige plek. Er gebeuren heel veel meer ongelukken met auto’s, trappen, messen of in bad dan met boomwortels of enge mannen.
    De meeste aanrandingen en verkrachtingen vinden plaats door bekenden en binnenshuis. Misschien moesten mensen daar maar bang voor zijn.

  3. John zegt:

    Zou je man niet heel raar opkijken als je het wÊl zou vragen? 😉

  4. kitty zegt:

    Ik vraag altijd om toestemming… =D
    Ik krijg alleen geen antwoord…!

  5. langzaamaan zegt:

    Wel heul gevaarlijk zo’n donker dierenbos 🙂 Ik hoop voor je dat je daar nog vele “gevaarlijke” maar heerlijke kilometers zult maken, uiteraard zonder toestemming 😉 zou ik ook nooit om vragen hoor… hihi

  6. telefoon mee (mocht je onverhoopt geblesseerd raken) en lekker hardlopen. Toestemming? Wat is dat?

    ps: Ik krijg ook regelmatig de vraag “vind jouw vrouw dat goed?” … en dan zeg ik “ja, waarom niet?” hihi

  7. Ton zegt:

    Ik heb het omgekeerd wel eens gehad toen ik tegen een collega, woonachtig in dezelfde wijk dus goed bekend met de omgeving, vertelde dat mijn vrouw wel eens ’s ochtends om 7u de genneper parken inging voor een duurloopje. “Mag ze dat van jou?” was zijn zeer verbaasde reactie 😉 Daar moest ik hartelijk om lachen…..

  8. Zo’n rare vraag spreekt boekdelen over degene die ‘m stelt.
    Gelukkig maar dat het niet in je opkomt om toestemming te vragen Esther. Mijn man is ongerust als ik in het donker in het bos loop en dat is lief, maar toestemming…. daar ga ik natuurlijk zelf over.

Geef een reactie

