Verder zonder enige steun

Uncategorized

Na een aantal mislukte pogingen omdat ik teveel te snel wilde en niet luisterde naar dit oude, krakende lijf, is het me dan toch eindelijk gelukt. Na een trainingsschema van 12 weken kan ik 15 minuten achter elkaar op de vibram five fingers lopen. Ja, je leest het goed: 12 weken heb ik nodig gehad om 15 minuten achter elkaar te kunnen hardlopen! Althans… hardlopen op die vff dus. Op schoenen met dikke zool kon ik natuurlijk al een heel stuk verder lopen, maar dat wil ik dus echt niet meer.

Eigenlijk was ik van plan om de verdere opbouw ook zo te doen. Gewoon combineren, stukjes op dikke zool en stukjes zonder dikke zool lopen. En dan steeds meer minimalistische en minder op zolen en dan maar zien wanneer ik de complete overstap zou kunnen maken.

Maar toen ging ik dus naar Anyonesrunshop in Tilburg voor advies en het kopen van een paar nieuwe minimalistische schoenen. Bijna 2 uur heb ik daar schoenen gepast, heen-en-weer gelopen met Paul die keek hoe ik liep, tik-tik-tik-tik roepende omdat ik nog een paar pasjes extra per minuut moet maken en advies gevende waarop ik nog meer moest letten. En natuurlijk hoor je in die tijd heel veel verhalen over het barefootstyle lopen. Als er iemand enthousiast is en dat kan overbrengen, dan is hij het wel.

En als je dan advies krijgt om je gewone schoenen niet meer te gebruiken, maar de volledige overstap te maken naar minimalistisch, omkleed met redenen waarom en het stellige vertrouwen dat het ook mij gaat lukken, tsja… dan moet je daar toch goed over nadenken. En dat heb ik gedaan. Hier en daar een beetje advies vragend, nadenkend over de wedstrijden die ik dan dus niet kan lopen de komende maanden en mezelf ook afvragend of ik er net zoveel vertrouwen in heb dat ik het kan, dat ik het ook voor elkaar krijg.

Maar het besluit is gevallen, het schema omgegooid. Vanaf deze week loop ik alleen nog maar minimalistisch. Alle oude hardloopschoenen zijn de kliko in, met alle zooltjes van de diverse podotherapeuten. Aangezien die dingen toch nooit voorkomen hebben dat ik blessures had en ook niet hielpen om die blessures te genezen, durf ik het wel aan. Het enige dat mij nu nog afremt is mijn rechterheup en misschien is dat maar goed ook, want daardoor loop ik dus geen minuut langer dan het schema aangeeft. Zo lang ik die heup onder de duim kan houden, zo lang die heup steeds meer belast kan worden voordat hij zeurt, heb ik dat er wel voor over.

Nog maar 9 weken voor dat uur op vff…. ik kan gewoon niet wachten!!

8 gedachtes over “Verder zonder enige steun

  1. Hartstikke stoer! En ik snap je volkomen.
    Na een jaar hardlopen op dikke zolen, waarin ik van het lopen ben gaan houden, heb ik nu ook de behoefte om wat minimalistischer te gaan lopen. Maar zover als jij ben ik nog niet.
    Ik doe het zeer rustig aan. Denk dat ik pas na de zomer een kort duurloopje kan maken..

    Succes!!!!

  2. Helemaal over op de Five Fingers of heb je nog een tussenschoentje ?? Ik vind het stoer van je, zelf ben ik bijzonder tevreden over mijn Minimus 🙂 Succes met minimalistisch lopen!!

    1. Ik wil straks kunnen wisselen tussen verschillende schoenen, maar wel allemaal minimalistisch en vff staat bovenaan. Ik heb nu de merrell pace glove gekocht en dat is geen tussenschoentje, maar ook zonder steun, demping enz. De minimus heb ik ook gepast, zat ook lekker. Maar de Minimus Zero staat nu bovenaan het lijstje, als ik straks echt het vertrouwen heb dat het gaat lukken, mag ik die gaan aanschaffen.

  3. Blote voeten op een voetbalveld is ook geweldig, maarja het blijft dan bij rondjes draaien van 360 meter 😉 Ik heb nu als wedstrijdschoen de DS racers maar ik merk wel dat ik ermee moet uitkijken wat ik doe. Succes met VFF en bouw het voorzichtig op!

  4. Wat goed dat je vol gehouden hebt! Ik loop ook wel op minimalistische schoenen maar niet zo minimalistisch. Ik loop op saucony kinvara.
    Heel veel succes met het uitbreiden naar een uur lopen!
    Groet Carla

Geef een reactie

