Ademhalen

Een groene kaart voor Koen!

Geinspireerd door de lezing bij Run2Day Eindhoven door Koen de Jong, over ademhaling, ging ik vandaag zonder vooropgezet plan het bos in. Ik heb gisteravond een aantal intressante dingen gehoord, die ik in de praktijk wel eens wilde toetsen. Maar voordat ik de deur uit ging, nam ik even de tijd om rustig te gaan zitten, hartslagmeter om en eens kijken wat mijn hartslag zou doen met rustig inademen, verlengd uitademen, pauze …. en dan weer inademen, enz enz.

Met een rusthartslag van 57 ging ik zitten en begon met de oefening. Eerst liep de hartslag op, daarna ging het omlaag tot 52. Helaas was ik niet alleen thuis, maar met een aantal kinderen die natuurlijk net op dat moment van alles moesten vragen en weten en vertellen, dus een echte goede meting was het niet. In de 10 minuten dat ik probeerde de hartslag te verlagen, liep die op tot 60, ging omlaag naar 52, weer omhoog en tenslotte gaf ik het op en ging naar buiten. Rust aan mijn kop, want geen kind van mij die vrijwillig mee gaat het bos in. Misschien is dat wel mijn grote reden waarom ik hardloop….. ๐Ÿ˜‰

Goed, wat ging ik doen? Geen idee eigenlijk. Deze week loop ik nog wat doelloos rond, gelukkig heb ik vanaf volgende week weer een geweldig schema van Tiny en loop ik niet meer als een kip zonder kop door dat bos. Beetje inlopen en daarna wat rekken en strekken. Even kijken hoe hoog mijn hartslag is en tijdens een klein stukje wandelen proberen om die omlaag te krijgen, ย 2 stappen in-, 3 stappen uitademen en 1 stap pauze. En verrek, de hartslag ging omlaag, en wel van 121 naar 109. Hmm, door die manier van ademen of gewoon doordat ik rustig liep?? Oke, tijd voor grover werk. Eerst 1 km voluit (nou ja… voluit op mijn tempo dan he) en daarna eens zien wat de hartslag/ademhaling doet.

Omhoog schieten dus. Dat had ik wel verwacht. Conditie is nog altijd 0-komma-niks. Dus mocht ik herstellen van mezelf door 5 minuten te wandelen. En weer de oefening. Rustig inademen, verlengd uitademen, pauze en het hele riedeltje nog een keer en nog een keer. Resultaat, hartslag iets lager dan anders….. Door het wandelen of door de oefening?? Kweetnie.

Daarna een paar km sjokken door het bos, letten op houding en pas-frequentie. Opeens hoor ik hoefgetrappel achter me. Oeps… zwijnen die een verrassingsaanval inzetten?? Nee, een 2tal paarden komt achter me aan. Fijn op dat bospad….#not Ik duik de struiken in, zodat ze me kunnen inhalen. Verder sjokken maar weer. En dan bedenk ik dat ik nog wel een km voluit kan gaan, na een paar 100 meter loop ik het bos weer uit, dus vanaf daar start die km. Voor de houding en de pas-frequentie is dit het prettigste lopen. Mijn benen vinden dit heerlijk, maar mijn hart en longen moeten zwoegen. Deze km gaat sneller dan de 1e, valt me niet tegen. Toch wel redelijk tevreden, maar voordat ik dit tempo weer 10km kan volhouden moet er nog veel, heel veel gebeuren.

Dan mag/moet ik weer herstellen van mezelf, 5 min rustig wandelen en opnieuw even letten op de ademhaling. Heeft het nut? Ik weet het niet. Ik heb wel het idee dat de hartslag op die manier iets lager is en tijdens het wandelen is die techniek goed vol te houden. Tijdens het hardlopen totaal niet. Misschien is dat ook iets dat ik kan opbouwen?

De laatste 2,5 km sjok ik naar huis. Na in totaal 9 km stap ik weer naar binnen. Volgens Koen was het nuttig om na afloop van een rondje te herstellen door te letten op ademhaling en niet direct door te gaan met de dagelijkse gang van de huishoudelijke beslommeringen, dus opnieuw even rustig inademen – verlengd uitademen – pauze- en nog een keer en nog een keer. Lekker gelopen en ik kan er voorlopig weer even tegen.

Heeft het nut, deze ademhalingsoefeningen? Geen idee, na 1 training valt er weinig over te zeggen. Feit is dat mijn hartslag tijdens het lopen veel te hoog is en dat ik eraan moet werken om die omlaag te krijgen. En alle beetjes kunnen daarbij helpen toch? Voorlopig blijf ik het er gewoon inhouden. Baat het niet, het schaadt zeker niet. Het verhaal van Koen klonk gisteravond heel logisch en aangezien een mens sowieso moet ademhalen, kan ik er net zo goed af en toe (dagelijks!) een oefeningetje aan wagen. Ik kom er nog wel eens op terug over een aantal weken!

Dit bericht werd geplaatst in Koen de Jong, VFF, vibram five finger. Bookmark de permalink .

Een reactie op Ademhalen

  1. Vind ik wel grappig ๐Ÿ™‚ Op mijn weblogs vind je ook altijd mijn gezanik over de ademhaling terug. Ik experimenteer nog volop daarmee, samen met de cadans. Tijdens het wandelen doe ik het altijd. Vier passen in, 6 uit, of zelfs 5 of 7 o.i.d. Zolang de uitademing maar langer is. Is niets nieuws van die Koen hoor, dat leerde ik vroeger al op Yoga. Samen met de cadans (zeker via de metronoom) kan je het allemaal nog meer fine tunen. Vandaag moest ik op lage HR lopen, ik oefende ook met de metronoom op cadans. HR ging omhoog, maar zoals ik ook op het weblog beschreef vandaag, de HR kreeg ik weer keurig in het gareel door de ademhaling.

    Leerde je ook goed wรกรกr je moet ademhalen? Vanuit de buik, niet met de schouder opgetrokken of ‘te hoog’ zoals veel mensen doen?

    De meesten denken altijd dat ik getikt ben om de ademhaling aan de cadans te koppelen. Ik zou niet anders kunnen denk ik, en weet ook niet beter ๐Ÿ™‚

    Hoop dat jij snel jouw eigen ritme weet te vinden en je zult zien dat je vooruit gaat en steeds minder (snel en/of diep) gaat ademen. Dat maakt je leven uberhaupt veel rustiger. Niet voor niets is in het menu op het nieuwe deel van de site een kopje ademhaling gemaakt ๐Ÿ™‚

    Keep running & breathing ๐Ÿ™‚

    O ja: probeer ook eens te varieren tussen ademen op links of rechts, gelijk of alternerend etc. Dat maakt ook nog uit!

Geef een reactie

