BearTrail

Zaterdagochtend 27 oktober 6.15 en mijn wekker begint te rammelen…… Ik heb de avond ervoor het kreng op deze tijd ingesteld en deed dat nog vrijwillig ook. Af en toe sta ik geheel en al versteld van mezelf. Ik die zelden uit vrije wil vroeg opsta, deed dat op deze koude en donkere ochtend wel. Het was een dag waar ik lang naar had uitgezien, eindelijk tijd voor de 1e BearTrail in de Belgische Voerstreek, in ’s Gravenvoeren.

Om 7.15 zit ik in de auto en na een reis zonder enig oponthoud, rijd ik tegen half 9 het parkeerterrein van voetbalclub SK Moerlingen op. Het is er al een drukte van belang en in de kantine hangt een ontspannen sfeertje. Een aantal “bekenden” van twitter zijn snel gevonden en na een kort praatje besluit ik een kop koffie te halen. Ik zit nog maar net op een kruk als Jan Willem (@JeeWeetje op twitter) binnenkomt, na de trail in Gilzen raakten we aan de praat over barefootstyle, vff en merrell en via twitter hielden we contact. Hij is hier samen met zijn vader, die ook voor fotograaf zal spelen (hartelijk dank voor de foto’s!!). Verder word ik herkent door iemand die me in Gilze ook heeft gezien en krijg ik heel wat vragen en opmerkingen van lopers over mijn vff-jes. Β Vooral de “pijn” vraag komt regelmatig terug, niemand snapt dat je echt geen dikke zool nodig hebt om over stenen en takken ed te lopen.

Net na de start, nog fris en fruitig.

Na wat twijfelen, besluit ik het net gekregen t-shirt te gebruiken als extra laagje en ook mijn handschoenen mee te nemen. Tegen 9.45 lopen we naar buiten het startvak in en sluiten redelijk achteraan aan. Aangezien ik verwacht om ook redelijk achteraan weer te finishen, is dat de beste plek voor mij. Na een korte instructie mogen we vertrekken. Eerst een rondje om het voetbalveld, klein stukje asfalt door het dorp en dan de onverharde paden op. De 1e korte klimmetjes lukken nog, maar ik merk nu al dat het niet makkelijk gaat worden. Onverharde paden heb ik genoeg getraind, maar heuvels absoluut niet, een enkele viaduct uitgezonderd, maar die waren echt niet genoeg om me hierop voor te bereiden.

1 van de heuvels, deze koste erg veel moeite, lang en modderig, maar o zo mooi om rond je te kijken.

Als ik na een, voor mij, pittige klim boven ben en bedenk, zo die zit in the pocket, kan ik meteen weer omlaag. Lekker bijkomen denk ik nog naief….. Maar we gaan meteen de prut en blubber in en dus glibberen en glijden. En uitkijken, goed uitkijken waar je je voeten zet. De 1e uitvallers kom ik hier al tegen, gevallen en op de weg terug. Oeps, goeie waarschuwing voor mij, want hoewel tijd onbelangrijk is, is heel over de finish gaan wel belangrijk!

Een volgend bospad, nog steeds ietwat dalend, ligt vol met losse stenen, van alle afmetingen. Een paar keer zet ik mijn voet verkeerd neer en krijg een steen tegen mijn enkel. Grr, dat doet wel pijn, maar zou het ook gedaan hebben met gewone schoenen. Weer eens een heuvel op, steilste stukje maar wandelen, even bijkomen en weer verder rennen in de blubber. Opnieuw een paar uitvaller, die geheel onder de modder er de brui aan geven. Hoewel ik het zwaar vind, kan ik er nog steeds van genieten. Zeker als ik om me heen kijk en de mooie vergezichten zie en de stralende blauwe lucht daarboven. Echt mooi lopen daar!

Na goed 10 km is er een verzorgings post. Even stoppen voor een bekertje water, een stuk peperkoek, een praatje en een foto en dan weer verder op weg. Smal pad langs een beekje, stukje verhard, een weg over en weer de paden op. Hier loopt het weer even wat makkelijker, op een stuk blubber en modder na, glibberen en glijden dus πŸ™‚ Na bijna 14 km komt het voetbalveld weer in zicht. Ik denk lekker simpel rechtstreeks naar de finish te lopen, maar zo gemakkelijk kom ik er niet vanaf. Eerst langs de hele lengte van het voetbalveld, daarna het veld op en richting finish. Hier word ik nog eventjes ingehaald door de nummer 1 van de 37 km. Het lijkt alsof ik stilsta, zo makkelijk gaat hij me voorbij. Volgens mij moet ik toch nog even wat meer trainen voordat ik zo loop……

Met de finish in zicht, laatste rondje om het voetbalveld.

Dan de finish over, heerlijk ik ben er. Jan Willem staat me daar op te wachten. Ook hij heeft genoten van deze trail. Om me heen hoor ik alleen maar positieve opmerkingen. Iedereen heeft genoten. De weg was goed bewegwijzerd, op moeilijk overzichtelijke punten stond een vrijwilliger het verkeer tegen te houden, de verzorgings-post was super uitgerust en vriendelijke mensen stonden daar lange tijd in de kou voor ons. De paden waren zwaar, maar mooi, de uitzichten geweldig. Wat mij betreft een hele mooie 1e trail van Raymond Beeren. Hopelijk volgend jaar weer, want zeker weten dat ik er dan weer bij ben!!

Dit bericht werd geplaatst in Trailrunning, VFF, VFF Spyridon en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

13 reacties op BearTrail

  1. langzaamaan zegt:

    Pffff lijkt mij een vreselijk zwaar, maar wel mooi parcours! Super dat je het er zΓ³ goed vanaf gebracht hebt! Petje af hoor πŸ™‚

  2. Erg genoten zo te lezen. Hoef ik ook niet te vragen of het goed ging. Da’s wel duidelijk. En nu een dag nadien? Kuiten?

  3. marcelmol zegt:

    Mooi verhaal Esther. Het klinkt als een super gave trail. Weer een ervaring rijker en gewoon lekker gefinisht. Jammer dat het zo’n eind weg is.

  4. Vanessa zegt:

    Klinkt gaaf! Volgend jaar ben ik er zeker bij πŸ™‚

  5. jeeweetje zegt:

    Ik kan alleen maar beamen wat je schrijft over de Bear trail. Vroeg je bed uit, lang de auto in is het allemaal waard. Het was zeker genieten. En je hebt een foto van die groene “HEL”ling gemaakt. πŸ™‚

  6. Ina zegt:

    Leuk je verslag te lezen Esther! Heb deze moet laten schieten voor A’dam, maar wie weet een volgende editie. Hoop je te zien in Geldrop!

  7. maurice kohlen zegt:

    als ik je verhaaltje lees dan vind ik het toch wel erg jammer dat ik zoooo dichtbij was en toch niet meegelopen heb. Klinkt zo ontzettend geweldig en de manier waarop je het beschreven hebt. Daar wil je bij zijn !!!!

  8. Mooi verslag Esther. Lijkt me niet echt een makkelijk parcours voor het pure blotevoetenwerk. πŸ™‚

  9. Mooi versalg Esther van een mooie trail. Had al gehoord van de vele uitvallers. Het blijft een mooie sport trailrunning maar het is niet zonder risico. Op naar de volgende. Ik hoop er volgend jaar ook bij te zijn. Als onze baas wil meewerker πŸ˜‰

  10. Paul Aarts zegt:

    We hebben weer iets moois gemist, deze paste niet in het schema maar volgend jaar lopen wij ook, hou wel van die nieuwe evenementen voor ze groot worden.
    En de Spyridon LS heeft je wel op de been gehouden :-))

  11. Klinkt goed hoor, misschien maar eens in de agenda zetten voor 2013?
    Lekker gelopen zo te lezen….!

  12. Jacqueline zegt:

    Het klinkt prachtig en prima gedaan.

  13. John zegt:

    Mooie ervaring en met goed gevolg doorstaan zo te lezen. Met de kilometers gaat het lekker en je er ook nog wat extra heuveltraining met de 7^^ voor de boeg, aan toegevoegd.
    Je bent lekker bezig.

Geef een reactie

