Valkenloop 2012

Valkenloop, VFF, vibram five finger, wedstrijd

De Valkenloop, het jaarlijkse loopje door mijn achtertuin, de Malpie, is een echte aanrader! Een netjes georganiseerde loop, met 3 afstanden, de HM, 12,5km en 7,1km. En dit jaar koos ik, in het kader van de opbouw, voor de 12,5km.

Nog maar net de deur uit, kwam ik bij de 1e oversteek al verkeersregelaars tegen. Ik dacht nog: huh? hier? Hier komt de loop helemaal niet langs…. ! Maar het kwartje viel al snel. Mede doordat ik zelfs op de fiets moeite had om richting Eurocircuit te komen. Vandaag was ook de proloog van de Dakar Ralley en dat betekende dus verkeer, heel veel verkeer door het dorp en vooral de buitenwijken van het dorp, ook richting de Valkenloop. Gelukkig dat ik op de fiets was en overal tussendoor kon laveren, want met de auto zou ik in no time in de file hebben gestaan.

Ik was ruim op tijd bij de finishplaats waar ik mijn startnummer ophaalde. Onder het genot van een kop koffie loste ik het “probleem” van het bevestigen van de chip op. De meegeleverde tie-rips kwamen ook op de vff’s van pas. Startnummer opspelden en hier en daar een praatje met bekenden, zo kwam ik de tijd wel door, want natuurlijk was ik weer eens veels te vroeg. De omroeper meldde al een paar keer dat de bussen die ons naar de start zouden brengen ook vast zaten in het verkeer, dus de HM zou later starten en daardoor ook de overige afstanden.

Samen met Eindhovenloopt-maatjes Paul en Roeland stapte ik iets later dan geplant, dan toch in een bus naar onze start. Toen we daar stonden te wachten, werd ook hier gemeld dat we moesten wachten op nog een volgende bus, dus onze start werd later. Geen probleem,  want het weer werkte behoorlijk mee, hoewel het frissig was, stond er weinig wind en scheen de zon uitbundig. In het startvak krijg ik natuurlijk ook weer vragen over de vff. Er wordt me zelfs gevraagd of er een foto van gemaakt mag worden, want zoiets raars had ze nog nooit gezien!

Na zo’n 5 minuten wachten, zien we nog een aantal lopers aankomen, waaronder ook een aantal Eindhovenloopt-maatjes. Blijkbaar heeft ook de laatste bus kans gezien door de files heen te breken en zijn lading op de plek van bestemming te droppen. Nadat we ons allemaal hadden opgesteld, alle neuzen in de juiste richting, want er was wat verwarring over welke kant we op zouden moeten lopen, klonk ook ons startschot. We komen rustig op gang, maar zodra iedereen zijn tempo vind, is er ruimte genoeg en kan iedereen lekker lopen.

Mijn laatste 12 km wedstrijdje was in Renesse, begin juni. Dat was mijn laatste wedstrijd op schoenen. In mijn hoofd had ik die tijd. Als ik daarbij in de buurt zou kunnen komen, dan zou ik in ieder geval op dat nivo terug zijn. Dus begon ik vol goede moed en de eerste paar kilometers gingen makkelijk, ik kan zelfs wat lopers inhalen. Maar nadat ik in Borkel heel even kort gestopt was voor een bekertje water en een heel kort praatje met bekende vrijwilligers, kwam ik niet echt lekker op gang. En dat terwijl ik hier het fietspad over de Malpie opdraai, een weg die ik toch bijna ken als mijn broekzak. Mijn tijden gingen omlaag en de ademhaling omhoog. Maar opgeven is geen optie, dus gewoon doorgaan.

Bij het verlaten van de Malpie word ik ingehaald door 2 loopmaatjes. Even denk ik erover om ze gewoon te laten gaan, maar dan doe ik toch een poging om aan te haken. Het lukt me wonderwel, ik krijg weer een dosis energie. Ik haak aan en blijf bij ze. Het kost moeite, maar samen komen we er. De laatste kilometers gaan in, nog maar 2, dan draaien we de Maastrichterweg op en daar in de verte staat het publiek op ons te wachten. De laatste bocht en dan is daar eindelijk de finishboog. Laatste sprintje en ik mag stoppen met lopen. Geen moment te vroeg!

De chip wordt van mijn schoen geknipt (“zal ik meteen even je nagels knippen? Hahahaha”) en ik ben superblij dat ik deze afstand op een redelijk tempo heb kunnen afleggen op de vff. De vooruitgang is weer meetbaar. Dat ik de afstand aankon op rustig trainings-tempo, dat wist ik wel, maar ik wilde het graag ook op een iets hoger tempo kunnen. Later bij het uitlezen van garmin blijkt dat mijn gemiddelde tempo sneller was dan de wedstrijd in Renesse. Daar ben ik dan toch tevreden mee, hoewel er aan het tempo nog hard gewerkt moet worden!

11 gedachtes over “Valkenloop 2012

Geef een reactie

