Poort naar het Heuvelland Trail

Uncategorized

Als op zondagmorgen om 6.45 de wekker gaat, dan staat er iets bijzonders te gebeuren, want anders zet ik op zondag echt never nooit een wekker. Vandaag was het tijd voor de 1e editie van de Poort naar het Heuvelland in Beek. Een trail in het gebied waar het heuvellandschap echt begint in Limburg, zeggen “ze”. En ik was nogal naief van tevoren: hoe heuvelig kan het daar nou zijn?? Nou… behoorlijk heuvellig!!

Rond 9 loop ik de kantine van de plaatselijk AV in en de 1e die ik daar zie zitten is Fulco, hij valt op door zijn schoenen, hij loopt namelijk ook op vff’s. Even een praatje en een kop koffie samen en ik neem aan dat ik niet hoef te vertellen waar dat praatje over ging, toch? Lijkt me duidelijk als vff’s er onder elkaar. Daarna loop ik naar buiten, waar Carlo met Diesel rondjes loopt op de sintelbaan. Carlo had ik al eens ontmoet, maar Diesel nog niet, dus even pootje geven en kennismaken. Ook Vanessa komt dan net aanlopen. Na een succes-wens en een “tot straks” loop ik terug naar de kantine om me klaar te maken voor de start.

Op half 10 start de lange trail en een kwartier later is de start van de korte trail. Door de vele deelnemers, meer dan verwacht, is de start verplaatst en zal de trail ongeveer een km langer zijn. Geen probleem, gewoon langer lekker lopen. Ik zet mijn Garmin aan en krijg de schrik van mijn leven: lage spanning. Nee he, gisteren nog opgeladen. Blijkbaar iets verkeerd gedaan. Lang heb ik niet de tijd om te bedenken wat, want het is tijd voor de start.  Maar zien hoe lang Garmin het volhoud, misschien heb ik nog geluk.

Start op de sintelbaan.

Start op de sintelbaan.

Na een rondje sintelbaan gaan we meteen een grasveldje op, hoezo lopen over de stoep, je loopt een trail of je doet het niet, dus over het gras, over modderige zandpaden en dan zo het bos in.  De 1e heuvel laat ook niet lang op zich wachten. Ik denk nog: ach als dit alles is, dan loop ik hier fluitend naar de finish……. Naief….. ik zei het al 🙂

Ik word ingehaald en krijg een opmerking te horen: barefoot, knap hoor. De opmerking is vast als soort compliment bedoeld, maar ten 1e loop ik niet barefoot en ten 2e hoezo knap?? Lopen op plateauzolen in die modder die we nog gaan krijgen is veel knapper hoor. Ik heb tenminste grip 🙂

Tot mijn enkels in de modder.

Tot mijn enkels in de modder.

Nergens is een vlak pad te vinden, continue heuvelop en heuvelaf gaat het. Maar als je boven op een heuvel staat, heb je me toch een mooi uitzicht! Heuvelop heb ik het zwaar, maar heuvelaf gaat lekker. Totdat ik dus opeens tot mijn enkels in de modder sta….. Hier is echt geen sprake meer van hardlopen, hier is het ploeteren door de modder, zorgen dat je niet uitglijdt en rechtop blijft staan. Maar na een paar 100m is dat ook weer voorbij en kan er weer hard gelopen worden. Garmin houdt het na 2,5 km voor gezien en ik heb totaal geen idee hoe lang ik onderweg ben, hoe hard (langzaam) ik ga en hoeveel kilometer ik afgelegd heb. Door mijn super tempo, loop ik alleen. Gelukkig zijn er heel wat rode pijlen aangebracht om me de richting te wijzen en als ik even geen pijlen zie, hangt er wel een wit lint in aan een tak of stuk prikkeldraad. Netjes aangegeven dus, maar je moet wel opletten.

Omlaag, omhoog en dan sta ik plotseling in een dorp. Een verkeersregelaar vertelt me dat ik linksaf moet over de stoep en dat de verzorgingspost niet ver meer is. Prima, ik kan wel wat gebruiken. Bovendien is de verzorgingspost op zo’n 9,5 km, dus ik weet ongeveer hoe ver ik ben.

Na nog een keer linksaf zie ik de tent, eindelijk! Maarre…. de linten geven aan dat ik niet bij de tent kan komen. Wtf???  Er wordt me verteld dat ik eerst de heuvel op mag (moet!) en daarna weer omlaag om bij de tent te komen. Oeps…. Oke, dat kan er ook nog wel bij. Bovenaan gekomen staat er iemand die me verteld dat ik nog even de trappetjes bij het amfi-theater op moet voordat ik weer af mag dalen, ook dat doe ik, ik luister braaf. En dan mag ik omlaag en niet zo’n beetje ook, behoorlijk steil is het daar, maar ik bereik de tent zonder ongelukken. Even een praatje, uithijgen, vragen hoe ver ik ben, hoe lang onderweg, water, banaantje, water en dan ga ik verder. En mag ik weer die berg op, damn wie heeft dat bedacht om die berg 2x op te moeten!

Bovenop de berg (ja dit vond ik geen heuvel meer) loop ik over een glooiend, smal pad. Uitkijken om hier niet uit te glijden, want dan ben je heel snel beneden…… Omlaag naar de weg is weer behoorlijk steil, de verkeersregelaar roept me al toe om uit te kijken. Opnieuw lukt het me om rechtop omlaag te komen. Ik word rechtsaf een pad op gestuurd, “nee hoor, echt niet veel klimmen meer” wordt me verzekerd. Hmmm……. blijkbaar is zijn mening over niet meer veel klimmen anders dan de mijne….. Opnieuw mag ik omhoog, opnieuw modder, stenen, gaten, kuilen. Bovenaan gekomen kan ik om me heen kijken, wat een uitzicht weer. Jammer dat het wat mistig is, anders moet het hier echt mooi zijn!

i63576078__szw1280h1280_

We komen op een stuk weg dat ik herken van de heenweg, volgens de verkeersregelaar is het niet ver meer. Een kilometer verderop wordt me toegeroepen dat ik rechtsaf moet en dat het nog maar 500m is. Ik kijk rond en zie in de verte een voetbalveld oid liggen, met veel auto’s er omheen. Daar zal het wel zijn denk ik. Niet 500m, maar ongeveer een km. Dat gaat lukken! Ik loop over een pad door weilanden en ik zie iets verderop mensen staan bij een witte keet. Ook hoor ik een omroeper, maar ik heb eigenlijk niets in de gaten, totdat ik opeens hoor: nummer 313 is ook gefinisht! Eh… gefinisht?? Hoezo?? Blijkbaar was die witte keet de finish. Geen boog, zo goed als geen publiek, geen muziek, geen drankpost…. En bovendien een goeie kilometer van waar we gestart waren. Ik had idd wel iets gelezen over finishen in een weiland, maar dit had ik niet verwacht. Finishen op de sintelbaan zou leuker zijn geweest, maar dat is dan ook meteen het enige dat ik aan te merken heb op deze trail. Verder was het super georganiseerd, mooie route, vriendelijke verkeersregelaars, fijne verzorgingspost, veel modder, kortom alles wat een mooie trail nodig heeft.

Een mooi debuut van AV Ceasar. Er waren misschien wat schoonheidsfoutjes, maar alle pluspunten maakten het meer dan de moeite waard om vroeg op te staan. Als er volgend jaar opnieuw een Poort naar het Heuvelland Trail komt, dan ben ik er zeker weer bij!

16 gedachtes over “Poort naar het Heuvelland Trail

  1. Leuk verslag, van een leuke trail. Heb net als jij genoten van de tocht. Finish was inderdaad een beetje vreemd, maar voor de rest was het een mooie aftrap van 2013.
    Esther, tot de volgende keer

  2. Wat een schitterend verhaal van een stevige trail , modder , stenen , bergen/heuvels , alles was aanwezig zo te lezen .
    En dan eindigt het zo raar……………………………….
    (klein beetje jammer van zo’n rare finish) . maar super gedaan dat je hem hebt uitgelopen op de VFF’s 🙂

  3. je hebt er een mooi verhaal over geschreven; eigenlijk helemaal niet leuk zo’n trail, steeds die heuvels op, steeds de modder, steeds weer een extra lusje als je denkt er te zijn; maar genieten is wel altijd….raar volk, die traillopers, en nog zo vroeg op ook….

  4. Kan iemand meer vertellen over de ruïne/ amfi-theater? Trailrunning heeft te maken met genieten van de natuur, de mooie uitzichten, het zwoegen in de modder/ zand, maar ik had ’t gevoel dat velen gewoon een toptijd wilden neerzetten ….. #newbie

    1. Wat wil je weten over het amfi-theater???
      En bij iedere wedstrijd kom je mensen tegen die voor de overwinning gaan, da’s met trailrunning niet anders. En ja, het gaat om genieten, maar het is natuurlijk ook een wedstrijd en velen zullen daarbij toch een zo goed mogelijk tijd willen lopen.

  5. Leuk verslag van een interessante trail. Beetje vreemd dat het midden in een weiland finished maar dat mag de pret niet drukken lijkt mij.

Geef een reactie

