Trailrun Clinic

Uncategorized

Als Run2Day Eindhoven een clinic aankondigt, kun je ervan uit gaan dat het een leerzame, gezellig en top georganiseerde clinic is. Ik heb er al meerdere gehad en toen ik hoorde over de TrailRun Clinic, aarzelde ik dan ook geen moment en schreef me in. Vanmorgen was het zover. Om 10 uur verzamelden zich zo’n 30 (wanna be) trailrunners bij ’t Boshuys in Best, om te gaan lopen in de bossen van Joe Mann.

Luisteren naar de uitleg.

Luisteren naar de uitleg.

Na een kopje koffie begon Gerard Notenboom met een theoretische uitleg over trailrunnen, hoe is het ontstaan, hoe moet je je kleden, wat neem je mee aan eten en drinken en hoe neem je het mee, het belang van goede schoenen, loophouding van de loper op de trails. Niet alles was nieuw voor mij, maar de tip om een vuilniszak mee te nemen ga ik zeker onthouden. Neemt weinig plaats in als je die meeneemt, maar met 3 strategische gaten erin heb je een mooi extra laagje om aan te trekken als je het koud krijgt onderweg.

De hele groep klaar voor een lesje trailrunning,

De hele groep klaar voor een lesje trailrunning,

Daarna was het tijd om ons warm aan te kleden, handschoenen aan, muts op en naar buiten de bossen in. Verzamelen aan de overkant van de weg en daarna rustig een stukje lopen totdat we op de plaats waren waar Gerard ons de 1e aanwijzingen ging geven. Hoe loop je heuvel op en af. Iets meer door de knieen gezakt, recht blijven en niet voorover gaan hangen, kleine pasjes en je armen niet vlak langs je lichaam, maar iets wijder. Allemaal om beter je evenwicht te kunnen bewaren en te kunnen corrigeren als dat nodig is.

Daarna mochten we de theorie in de praktijk gaan oefenen. Die kleine pasjes nam ik altijd al, dus dat was niets nieuws. Met mijn armen iets wijder lopen wel en dat voelt meteen heel anders aan. Maar inderdaad, als het glad is, dan is meer stabiliteit wel prettig. Opnieuw iets om te onthouden dus!

Daarna een aantal technieken voor de afdaling. Met grote passen snel beneden is niet altijd even slim. Zeker niet met echt steile hellingen, dan verlies je controle en loop je kans om niet rechtop onderaan je heuvel aan te komen. Dus of zigzaggend omlaag of met een soort van huppelpasje of zijwaards afdalen (1 voet stevig zijwaards neerzetten en daarna de 2e voet bijzetten). Alles werd voorgedaan en geoefend. Zeker dat zijwaardse afdalen is iets om te onthouden bij de echte steile heuvels!

Zigzaggen omlaag.

Zigzaggen omlaag.

Met een huppelpasje omlaag.

Met een huppelpasje omlaag.

Volgens Gerard is het helemaal niet nodig om een groot gebied te hebben om het trailrunnen te trainen. Gewoon een rondje met daarin klimmetjes en afdalingen. En om duidelijk te maken wat hij bedoelde, liepen we met z’n allen nog een rondje van zo’n 1,5 km. Heuveltjes op en af, slingerpaadjes, greppeltje, ijs, boomstammetjes, takken. We kwamen alles tegen. Dit rondje was inderdaad niet lang, maar had alles in zich wat nodig is om te trainen. Punt duidelijk gemaakt en ook iets om te onthouden! De Malpie is redelijk vlak, maar met een paar bulten. Ik hoef dus niet op zoek naar ander gebied, maar gewoon een rondje bedenken waarin net die bulten zitten. En die dan natuurlijk wel een aantal keren achter elkaar lopen.

Na een 1,5 uur waren we weer terug bij ’t Boshuys, waar we met een lekkere warme kop thee of koffie konden opwarmen en nog even konden napraten. De meningen waren zeer positief, iedereen had genoten en het 1 en ander opgestoken dankzij de duidelijke uitleg en het oefenen.

Gerard Notenboom, André en Kari, hartelijk bedankt!

Een gezellig groepje trailrunners bij elkaar.

Een gezellig groepje trailrunners bij elkaar.

(foto’s zijn gemaakt door André, ik heb ze stiekem van facebook gepikt)

Advertenties

12 gedachtes over “Trailrun Clinic

  1. Leuke leerzame clinic zo te lezen, weer een aantal zeer nuttige tips opgestoken.
    Zo zie dat er toch verschillende technieken zijn die het lopen makkelijker maken.
    Zijwaarts helling af , met huppelpasje . en dat van die vuilniszak hele nuttige tip en neemt niet veel ruimte in.
    Ook voor de “gewone” niet trail lopers een handige tip.
    Mooie foto’s ook , zijn dat trouwens je nieuwe shoes????
    Hoe lopen ze in de sneeuw , beter als de VFF’s?
    Grt. R.J. de Jong.

    1. Met die sneeuw en ijsprut, vind ik deze schoen wel heel fijn. Is ook 0mm drop en minimalistisch. Door de noppen heb ik voldoende grip. Maar nu de sneeuw weg is, ga ik weer lekker verder op de vff, die staan toch echt met stip op 1 🙂

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s