Scheveningen-Zandvoort Marathon 2013

Uncategorized

Het is 6.15 als de wekker afgaat op zondagochtend… *slik*. Niet mijn favoriete tijd om op te staan, zeker niet op een zondag. Even de verleiding om me te “verslapen”, maar dan komt al snel het besef dat ik vroeg op moet om een marathon te lopen over het strand. Althans…. een deel van een marathon. Eindhovenloopt doet vandaag een marthon in Scheveningen en ik ben een onderdeeltje van het team dat mag gaan ploeteren door het zand. Yes, ik ben meteen wakker en op. Goed ontbijt, tas controleren en richting Eindhoven naar het verzamelpunt, waar we met z’n 6en vertrekken in 2 auto’s.

Na een voorspoedige reis naar de kust, waar we 1 loopster ontmoeten die op de mtb is gekomen (vanaf haar schoonouders, niet vanaf Eindhoven!), en 1 loper die daar al in de buurt overnachte, staan we rond 10 uur met z’n allen aan de koffie in Scheveningen. Van tevoren is niet geregeld wie welke afstand loopt en hoe we daar komen, maar dat doen we daar ter plekke, 8 lopers, 3 auto’s en 1 mtb dus dat gaat helemaal goed komen.

Om 11 uur is de start en we lopen naar buiten voor een groepsfoto. Daar kom ik Carlo tegen die na zijn ultra-debuut een week geleden, nu maar efkes een hele marathon er achter aan gaat lopen. Tsja, sommige mensen krijgen er geen genoeg van 🙂 Er staat een dame met een Kanjer-spandoek bij de start en laat ik die nou kennen. Althans… via twitter dan toch. Dus daar moet even kennis mee gemaakt worden, zodat ik in het vervolg weet wie er aan de andere kant van de internetsnelweg tegen me twittert.

Start

Start

Dan is de start en Stanley, onze 1e loper schiet weg voor zijn deel van de estafette. Na 3 km neemt Ellen het van hem over, waarna Toine, Patricia en Ruud het overnemen. Om zelf bij mijn startpunt te komen, rijd ik met René mee naar Katwijk, waar hij het hesje van Ruud over zal nemen. Hij stapt uit en ik neem plaats achter het stuur van zijn auto om verder te gaan. Ik ben geen autorijd-held en zeker niet in andermans auto, zonder tomtom en nauwelijks wetende waar ik naartoe moet…….. Langervelderslag…. nog nooit van gehoord…… Eerst rijd ik natuurlijk verkeerd, maar met behulp van googlemaps in mijn mobiel, weet ik uiteindelijk toch de strandtent te vinden waar ik moet gaan starten. Althans…. dat hoop ik dan. Bij het parkeren vraag ik nog: is dit het startpunt van de SZMarathon?? Ik krijg een onbegrijpelijke blik terug. Huh? Marathon?? Hij weet van niks…… Gelukkig hoor ik opeens iemand roepen dat de marathon inderdaad daar over het strand langs komt. Blijkbaar toch goed, dus de auto parkeren en naar het strand toe.

En ja hoor, ik sta op de juiste plek, er is hier een wisselpost. Pfffieuw, pak van mijn hart. Natuurlijk ben ik te vroeg maar gelukkig hoef ik niet lang alleen te wachten, want Patricia wordt afgezet en samen wachten we op René. Ik krijg het startnummer in handen geduwd, trek het shirtje aan, we maken een foto en hup daar ga ik voor mijn deel van de estafette.

Eindelijk! Om 6.15 uit bed en pas om kwart voor 2 starten…. Je moet er wat voor over hebben 🙂 We hebben de wind schuin van achter en het is nu ik eenmaal loop ook totaal niet koud meer. Het loopt prima over het strand, het zand is mooi vlak op de meeste stukken. Ieder deel zou ongeveer 6 km zijn, maar na 5,5 km zie ik nog totaal geen wisselpunt in de verte….. Na 6 km staat er een vrijwilliger aan de kant die vertelt dat het wisselpunt vlak voorbij het begin van de pier is en daarna nog 4 km tot de finish. Een snelle rekensom betekent dat ik dus bijna 8 km mag lopen. Prima, hoe langer hoe liever hier.

IMG-20130317-WA0000

Maar Zandvoort komt langzaam dichterbij en bij het wisselpunt geef ik het shirtje door aan onze laatste loper, Carmen. En na een snelle beker water en een banaan, wordt ik door het op mij wachtende groepje aangespoort snel mee te komen. Want als we gezamenlijk willen finishen, moeten we snel door. Dus snel naar de auto, doorrijden naar Zandvoort, parkeren, zoeken hoe we bij de finish komen en dan snel richting Carmen lopen, maar ver hoeven we niet, want ze komt er al aan. We lopen haar kant op en wie zie ik opeens langs de kant staan? Yvonne! Zo leuk dat ze daar staat, een snelle groet en dan moet ik doorlopen om aan te sluiten bij de groep zodat we kunnen finishen.

Finish Scheveningen-Zandvoort Marathon 2013

Finish Scheveningen-Zandvoort Marathon 2013

Na afloop heb ik gelukkig even tijd om met Yvonne te praten en kennis te maken met Chris. We blijven nog even staan kijken bij de finish, maar dan wordt het toch echt te koud en volg ik de rest van de groep naar binnen voor de warme chocomelk. Lekker om even in alle rust bij elkaar te zitten, niks meer te moeten, maar na te genieten van een geslaagde dag.

Toch maar mooi in 4 uur een marathon gelopen, ik ben tevreden 🙂

 

8 gedachtes over “Scheveningen-Zandvoort Marathon 2013

  1. Toch weer een leuke loop op je lijstje! En inderdaad een marathon in 4 uur gelopen 🙂 Het was leuk elkaar weer even gezien en gesproken te hebben, op Scheveningen mag je straks wat langer op het strand lopen en kletsen 🙂

Geef een reactie

