Bemels Beste Boeren Bergloop 2013

BemelsBesteBoerenBergloop, VFF, VFF Spyridon, wedstrijd

BBBB3

Tsja, als de loopmaatjes van Eindhovenloopt het in hun hoofd halen om naar Bemelen te rijden voor een loopje in de natuur, kan ik natuurlijk niet achter blijven. Zeker niet als het een loopje is, dat ik vorig jaar en het jaar daarvoor eigenlijk al had willen lopen, maar waar het toen niet van kwam. Maar gelukkig lukte het dit jaar wel qua datum, dus schreef ik me in. Dat ik 3 trails in 2 weken tijd ging lopen, mocht de pret niet drukken. Ik zou wel zien hoe de kuiten zich zouden gedragen en of de bovenbenen nog bergje op zouden willen lopen.

Opnieuw dus een zondagochtend redelijk op tijd mijn bed uit. Na de 1e 5 minuten doet dat geen pijn meer, dus ik begin er al aan te wennen. Om half 9 zitten we in de auto en een uurtje later rijden we een grasveld op om te parkeren. Blijkbaar is het wel heel goed afgesproken, want binnen 2 minuten tijd staan alle auto’s met Eindhovenloopt-lopers op datzelfde weiland. Tijd genoeg voor het ophalen van de startnummers, een kop koffie, een wc-bezoekje, tas naar de auto brengen en nog maar een wc-bezoekje.

Om 11 uur gaat het startschot. Ik schrik er nog van, sta ergens op een oprit met een aantal maatjes te praten. We mengen ons in de groep lopers die wel netjes klaar staan op de weg voor de start en beginnen aan ons BoerenBerg avontuur.

Nauwelijks zijn we de 1e hoek om, of de hele groep staat stil. Er ligt modder op de weg en onze voorgangers zijn niet van plan daar dwars doorheen te lopen. Via de kanten proberen een aantal mensen schone en droge voeten te houden #grrr Als we net weer allemaal in beweging zijn gekomen, ligt daar de volgende modderplas en opnieuw is er een opstopping. Dit heb ik nog nooit meegemaakt. Degene voorop die geen vieze voeten wilden halen, zullen het toch niet schoon hebben gehouden. Er lag nog meer dan genoeg drek verderop op het parcours. Heerlijk! 🙂

Na zo’n 2 km is er geen sprake meer van opstoppingen, ik loop heerlijk op mijn eigen tempo op mijn eigen plekkie. Achteraan dus. Een aantal loopmaatjes zie ik nog in de verte, maar ik besluit lekker rustig door te kachelen. Vooraf heb ik op het kaartje gezien dat het tot 5-6 km vooral omhoog lopen is, dus daar moet ik niet nog niet te diep gaan. Ik merk aan mijn kuiten dat die het niet altijd even leuk vinden om continu te stijgen, maar ik trek me er weinig van aan. Een enkele korte pauze om ze iets rust te gunnen en dan ga ik weer verder. Na zo’n 5,5 km komen we boven op ’t Plateu en worden we van de weg af geleid om dwars door een koeienstal te lopen. Geweldig! De koeien kauwen wat op hooi/stro (?) en kijken naar die idiote hardlopers die door hun stal heen komen #genietmomentje

Vanaf nu krijgen we een aantal kilometers bergaf. Heerlijk is dat, ik kan een klein beetje tempo maken. Dalen is toch meer mijn ding dan stijgen. Het mooie van hier lopen, is dat veel wegen redelijk breed en zonder wortels en laaghangende takken zijn. Ik kan wat om me heen kijken en man-0-man wat een schitterende omgeving. De glooiingen overal om je heen, de weilanden met koeien, Maastricht in de verte, de klaprozen overal langs de kant van de weg, het is hier echt heel mooi lopen.

Onderaan die heuvel komen de 7,5 kilometer-lopers op het parcours. Net op een deel waar veel modder ligt. Een parcours-wacht waarschuwt ons voor een modderig pad. Vele wandelen hier, maar er is goed door te lopen. En aangezien het nog steeds daalt, blijft mijn tempo goed, zelfs dwars door de drek. Daarna de afslag, links voor 7,5 km en rechts voor 15 km en bam, daar sta ik na een paar meter stil, hier begint De Muur. Het lijkt alsof ik een alp op moet, helemaal naar boven kijken is niet mogelijk. Even slikken en weer doorgaan en ik begin te klimmen. Een dalende wandelaar vertelt nog even dat dit pas het begin is, het wordt nog veel erger. Ja dank je, daar zat ik op te wachten… Een bankje halverwege is zeer uitnodigend, maar ik weersta de verleiding. Doorgaan, voetje voor voetje omhoog en uiteindelijk sta ik buiten adem boven. Een parcourswacht vertelt me dat het vanaf nu alleen nog maar dalen is naar de finish en dat hoor ik wel graag. Kom maar op met die laatste paar kilometers!

Foto met dank aan Anja

Foto met dank aan Anja

En inderdaad, na nog een kleine kilometer met wat stijgen en dalen over een smal pad, draai ik linksaf een verharde weg op, die heerlijk langzaam daalt. Helaas niet helemaal tot aan de finish, maar dit stukje is prettig. Daarna nog even een kilometertje onverhard, om rechtsaf te slaan richting het dorp. En daar in de bocht staan man, trainer en een paar loopmaatjes en ik weet dat de finish niet ver meer kan zijn. Nog even aanzetten, een paar man inhalen om te laten zien dat die rare schoenen echt wel kunnen in dit gebied (tsja, op vff’jes krijg je veel opmerkingen onderweg) en hoppa, finish! Ik ben tevreden met mijn tijd en met de manier waarop ik gelopen heb.

Finish!!

Finish!!

De chip wordt van mijn schoen geknipt, gelukkig is de man zo vriendelijk om voor mij te knielen en niet te vragen of ik mijn voet op wil tillen en op een bankje te zetten. Weet niet of ik dat op dat moment had gekunt 🙂 Daarna is er water en vlaai, maar ik moet wel even een opritje op. Omhoog!! Toen we vanmorgen daarboven koffie dronken, ging het heel wat makkelijker omhoog, maar het water lonkt, dus ook deze horde wordt genomen. En daarna weer omlaag, naar de loopmaatjes, om de rest ook binnen te halen. Om vervolgens als iedereen binnen is, opnieuw omhoog te lopen, deze keer naar een stoel om voorlopig niet meer op te staan.

Bemels Beste Boeren Bergloop is een mooie loop door de natuur. Het stuk door de koeienstal was uniek. De natuur, de uitzichten, de vriendelijke parcours-wachten, de onmogelijkheid om te verdwalen zijn allemaal top. De ontspannen sfeer in het hele dorp en de gezelligheid achteraf in het café zijn allemaal redenen om hier volgend jaar weer terug te komen. Kortom een aanrader van de bovenste plank!

6 gedachtes over “Bemels Beste Boeren Bergloop 2013

Geef een reactie

