Trail by the Sea (short distance)

DSC_0312Lang nadenken deed ik een aantal maanden geleden niet toen ik de opening voor de inschrijving voor een trail langs het strand, door bos en duinen, langs zag komen. Die 20 km zou te doen moeten zijn, dus die inschrijving was erg snel gedaan. Heel snel, gezien mijn startnummer……. En gisteren was het zo ver, de Trail by the Sea, short distance (aangezien er ook een “gewone” TbtS is, van 37 km, is deze 20 km inderdaad short te noemen). En toen ook Yvonne zich (onder lichte druk) inschreef voor deze wedstrijd, was het feest compleet. Samen lekker trailen, ideaal! 🙂

Dat Zeeland best een aardig eindje rijden was, wist ik wel, maar dacht ik liever niet aan. Autorijden is niet echt mijn hobby, maar ja, wil je een leuk trailtje lopen, dan moet je er iets voor over hebben, dus ipv tot 11 uur in mijn nest te liggen, zat ik om kwart over 9 zondagmorgen in de auto en was ik tegen 11.30 op het parkeerterrein bij de rotonde in Westenschouwen. Ik twitterde dat ik eerst op zoek ging naar een toilet (ja, inderdaad, ik ben een zeikerT) en daarna naar Yvonne. En dus …… stond Yvonne voor mijn neus op het moment dat ik de wc-deur weer opende.

IMG-20130922-WA0001We waren ruim op tijd, dus eerst een mooi nieuw shirt ophalen, koffie drinken, rustig aan klaar maken voor de wedstrijd, wel arm-stukken aan of toch niet, nog een keer plassen. Dan verzamelen bij de rotonde, stonden we nu vooraan of toch achteraan? En toen ging toch nog snel opeens het startschot en de groep (zo’n 500 man/vrouw) zette zich in beweging. Eerst nog een stukje verhard, bochtje om, duin omhoog, en natuurlijk ook duin omlaag, om meteen het strand op te lopen en je schoenen vol te laten stromen met zand…. Na net 1,5 km stonden we stil in de rij om een duin weer op te gaan, tot onze enkels in het zand omhoog klauteren, het gaf meteen aan, wat we in deze trail konden verwachten. Zand, heel veel mul zand!

Nadat we het duin voorbij waren, hoorde ik vooral veel vloeken naast me. De enkels en kuiten van Yvonne protesteerden behoorlijk. Langs de kant van het pad staande, probeerde ze met wat rekken en strekken de kramp eruit te krijgen en ik probeerde haar kuiten wat te masseren en los te schudden. Weer een stukje verder, weer wat rekken en strekken en zo volbrachten we de eerste 3 km. En daarna ging het opeens als een speer met Yvonne. We waren net door de allerlaatste deelnemer ingehaald en we keken elkaar aan en zette er flink de sokken in. Woorden waren overbodig: zorgen dat we niet de laatste waren. Langzaam lopen is totaal geen schande en laatste worden in een wedstrijd al helemaal niet (hee, altijd nog sneller dan alle bankzitters!), maar toch liever een ander en niet wij!

(foto gemaakt door Ruth)

(foto gemaakt door Ruth)

De trail was overal goed aangegeven, duidelijke pijlen en linten en we konden in een aardig tempo doorlopen zonder te stoppen om te zoeken. En dat aardige tempo was vooral heuvel af, heuvel op was het nog wel eens wat rustiger, wandelend, hijgend, pfffff ons af en toe afvragend waar we aan begonnen waren. Maar genoten hebben we onderweg, (op dat ene stukje na, waar de snelle lopers over hetzelfde pad terugliepen en waar de langzame lopers nog heenliepen. En een aantal van die snelle vonden dat wij maar aan de kant moesten, sommige gebruikten letterlijk hun ellebogen als we niet snel genoeg reageerden!). Wat mij betreft is dit het enige puntje van verbetering.

Het was een super mooi parcours, geheel onverhard, hier en daar maakten we een kort praatje met een parcourswacht (wat waren er veel en allemaal vriendelijk!), een waterpost met voldoende vrijwilligers die vooral bij onze 2e passage ruim de tijd namen om ons van water, sportdrank, bananen en snoepjes te voorzien.

En toen die ene parcourswacht die ons zei: dit is de laatste echt steile heuvel, vanaf nu wordt het makkelijker. We keken elkaar aan, mooi, het zwaarste werk zit erop, nu gaan we voor de laatste loodjes richting finish. Maar ja…. die parcourswacht had duidelijk nog nooit deze trail gelopen. De laatste steile heuvel, ammehoela!! Het begon nu pas! Eerst nog een heerlijke zandduin over, zand tot halverwege mijn kuiten, daarna een 500 m over het strand terug naar die 1e strandopgang. Duin over en ipv de kortste weg naar de finish, mochten we nog een stuk het bos in. Waar we dus heuvel na heuvel nog over mochten, de 1 nog steiler dan de anders en als toetje zelfs 1 waar we een touw nodig hadden om boven te komen.

En toen was daar een pad, helemaal verhard, en Garmin die zei dat we die 20 km er bijna op hadden zitten. Dus met andere woorden, het kon niet echt ver meer zijn. Nog even een laatste sprintje trekken, rechtsaf het fietspad op om opeens te weten, hee, hier ken ik het, de rotonde is nu niet ver meer. Een laatste versnelling werd ingezet, de finishboog kwam in zicht. Samen uit, samen thuis en dus gingen we samen over de finish.

Foto door Ptr NrdkE, van facebook geplukt.

Foto door Ptr NrdkE, van facebook geplukt.

Heerlijk, als je toch wel redelijk moe bent, om dan te kunnen stoppen met hardlopen, flesje water aanpakken, en elkaar feliciteren met ons resultaat. Netjes uitgelopen in ruim minder dan 3 uur. Tsja, snel is anders, maar genoten hebben we wel volop en lekker lang! En weet je hoe blij een mens dan kan zijn met warme lasagna? Super geregeld!  Ondanks het verre rijden, heb ik een super gezellige dag gehad met Yvonne en haar echtgenoot Chris!

 

Dit bericht werd geplaatst in Trail by the Sea, Trailrunning, twitter, VFF Spyridon. Bookmark de permalink .

5 reacties op Trail by the Sea (short distance)

  1. Ruth zegt:

    leuk van je weer eens gezien te hebben en dan hebben we dus blijkbaar wel heel de tijd in elkaars buurt gehangen! Bij mij ging het wat minder dan verwacht, maar ja, het mooie parcours maakte veel goed 🙂 Tot de volgende keer!

  2. langzaamaan zegt:

    Het was zeker een super leuke dag! Mooi parcours en goed gezelschap! Zeker voor herhaling vatbaar 🙂

  3. Kitty zegt:

    Mooie trail weer! Lekker genieten, ben stik jaloers…

  4. Die heb je toch maar weer mooi in de tas!! Gefeliciteerd!

  5. Nesrine (@RunNes) zegt:

    Gefeliciteerd! Het klinkt als een super mooie trail!

Geef een reactie

