These are the results of the jury

Uncategorized

Een week na de test is het tijd voor de uitslagen. Opnieuw zit ik met Laurens Groenendijk in een cafe aan de markt in Oirschot. Vorige week, direct na het testen, had ik al de filmpjes gezien van mijn loophouding. Dus daar heb ik het deze keer verder niet over, ik weet waar ik aan kan/moet werken. Dat looptechniek heel belangrijk is bij het voorkomen van blessures, ben ik me zeer bewust!

Antropmetrie                                                                                                                                   

basislichaamM.a.w. “het meten van mensen”. Dit zijn de basisgegevens leeftijd, lengte, gewicht en beenlengte. Aan de hand hiervan zijn natuurlijk berekeningen uit te voeren. Vetpercentage (27%) is “normaal”, vetverdeling “gunstig” (lager risico voor gezondheid) en bmi is ook “normaal”. Wat wel opvalt is dat mijn beenlengte met 80 cm in de classificatie “kort” valt. Niet dat er iets aan te veranderen is, het is gewoon zo, niks geen lange mannequin-benen tot mijn nek dus.

Spierkracht/vermogen (buik, benen, borst, rug)                                                                    

buik

Tsja, wat ik al wist is dat mijn buikspieren nauwelijks meedoen/niet aanwezig zijn. Met een score van “redelijk” betekent dit nog niet eens echt slecht, maar zeker de moeite waard van extra oefeningen doen! Eigenlijk wist ik dit wel, maar nu het zwart-op-wit staat is het nog eens te meer een stok achter de deur: buikspieroefeningen doen dus, de wellness bal komt weer van zolder!!

Benen2 Verhouding tussen linker en rechterbeen is gelukkig in evenwicht, rechts iets sterker dan links, maar het verschil is minimaal (3%). De kracht waarmee ik de weerstand wegduw komt uit in “gemiddeld”, maar dit omgerekend naar kilo lichaamsgewicht levert me een “goed” op.

Armen De verhouding borst-rug wordt gemeten door bankdrukken/triceps en banktrekken/biceps. Blijkbaar is dit dus niet in evenwicht. Mijn rug is veel sterker “zeer goed” dan mijn borst “gemiddeld”. Dit zou kunnen betekenen dat er te veel kracht op de rug komt, waardoor holle rug, verkeerd gekantelde bekken en uiteindelijk rugklachten. Nogmaals: niet per definitie, maar zou kunnen leiden tot. Dus borstspieren versterken en rugspieren zo houden.

Cardiovasculaire kwaliteiten (bloedsomloop, hart, longen)                                              

Cardio Zeker niet het minst interessante bij het hardlopen. Ik liep vorige week 4 blokjes van 5 minuten op de loopband, telkens 1 km/uur sneller (7-8-9-10 km/u). Tussendoor werd tijdens een korte rust de lactaat waarde gemeten via een druppeltje bloed. Hierdoor kan de aerobe/anaerobe drempel vastgesteld worden. Aeroob lopen is simpel gezegd verbranding van glucose/energie in de spieren met zuurstof, anaeroob is verbranding zonder zuurstof. Als je anaeroob loopt krijg je dus de zogenaamde verzuurde benen (pijn en vermoeidheid) en uiteindelijk kun je het tempo niet meer volhouden. En die marathon wil ik natuurlijk lopen op een lang vol te houden tempo, dus in het aerobe gebied, rond de 2-2,5 mmol/L. Het tempo dat hierbij hoort voor mij is 8,5-9 km/uur.

Ook kan de computer dus een mooie berekening maken voor de tempo’s die ik zou moeten lopen tijdens trainingen. Er worden 3 zone’s aangegeven, met 2,0 – 3,0 – 4,0 mmol/l met de gemeten hartslagen. Laat dit nu net de snelheden zijn die ik sowieso al liep in mijn dl1-dl2 en dl3 trainingen 🙂 #algoedbezigdus

Vo2max De VO2max wordt uitgedrukt in een absolute waarde van aantal liters zuurstof per minuut (l/min) en een relatieve waarde van aantal milliliters zuurstof per kilo lichaamsgewicht per minuut (ml/kg/min). Mijn VO2max komt uit op 39,7 (ml/kg*min) wat relatief  “goed” en absoluut  “zeer goed” is. De  VO2max is niet gemeten, ik deed geen maximaal test op de loopband, maar door de computer doorberekend aan de hand van de cijfertjes en zal redelijk nauwkeurig zijn.

lactaat herstel Lactaat herstel is dan weer “redelijk” te noemen. Dit is de mate van herstel van het lichaam na de inspanning. Daar kan ook nog wat mee gedaan worden in de toekomst, want ook herstel is te trainen.

 Looptechniek                                                                                                                                  

De afgelopen jaren heb ik ondervonden dat looptechniek heel belangrijk is in het voorkomen van blessures. Ik heb er behoorlijk wat tijd in gestoken om van hiellander te transformeren naar midvoetlander. En nog altijd is er genoeg aan bij te schaven, zeker nadat ik de filmpjes heb gezien van mijn loophouding.

energiezuinigheid Mijn energie-zuinigheid is “goed”. Dat wil zeggen dat mijn lijf zuinig omgaat met de energie die aanwezig is.

pasfrequentiePasfrequentie komt uit op 2,87 per seconde, dus net niet die 180 pasjes die ik eigenlijk wil, maar er zeker niet ver er vanaf. Toch fijn om te weten. Ik probeer het wel te tellen zo af en toe, maar dit nu zeker te weten doet goed.

Caloriemetrie rapport                                                                                                                 

Oftewel, wat is mijn calorieverbruik bij welke hartslag? CalorieverbruikIn rust gebruik ik per 24 uur 1.370 calorien. Tel daarbij op de beweging op een dag en ik zal uitkomen op zo’n 2.000 calorien die ik kan innemen en die ik ook weer “automatisch” verbrand gedurende de dag.

Hardlopen met een hf van 146 is voor mijn vetverbranding de meest optimale, ik verbrand dan de meeste vet 29 gr p/u ten opzichte van een hf van 162 waarop ik nog maar 8 gr p/u verbrand. Dit wordt ook berekend voor de koolhydraat verbranding: 73gr ten opzichte van 146gr bij diezelfde hf. Dit is natuurlijk heel fijn om te weten voor verschillende zaken. Voor mij ten 1e: wil ik afvallen (dus vet verbranden) dan zal ik op een hartslag van  om en nabij 146 moeten lopen. En dat zal de komende maanden zeker gebeuren tijdens de lange langzame duurlopen. Ten 2e is het heel fijn om te weten hoeveel koolhydraten ik ongeveer zal verbranden tijdens de marathon en dus ook zal moeten aanvullen onderweg om te proberen de man met de hamer te ontwijken. Aan de hand van deze cijfertjes is het mogelijk om een goed voedings-schema te maken voor tijdens het lopen.

Sportspecifieke evaluatie                                                                                                          

lichaamsbouw Mijn specifieke lichaamsbouw is (door de bmi) “zeer gunstig”. Altijd goed om te weten.

VoorspellingDe computer maakt ook een berekening van de tijden die ik zou kunnen lopen op dit moment op een halve marathon en op een hele marathon. Die halve zou ik moeten kunnen in 2.13 (klopt wel ongeveer aangezien mijn pr van 2 jaar geleden op Ameland op 2.11 staat). De marathon zou moeten kunnen in zo’n 4.45 tot 4.56. Lijkt me een redelijk veronderstelling en onder de 5 uur is zeker mijn streven. In een half jaar training kan natuurlijk nog het 1 en ander veranderen, alhoewel ik niet verwacht dat het veel zal schelen, ik denk dat deze tijden behoorlijk reeel zijn voor mij op dit moment.

Tot zover de vergelijking met andere oude wijven. Mijn metingen werden ook afgezet tegen de gemiddelde van alle testresultaten uit het databestand.

HM140

Tsja… als je mij vergelijkt met een normgroep die de hm op 1 uur 40 (gemiddelde tijd in het data-bestand) loopt, dan schiet ik toch wel behoorlijk wat te kort op de onderdelen lactaat meting aerob/anaerobe en VO2max. Maarrrrrr ……… mijn loopzuinigheid is dan weer wel “zeer goed” en de bmi zelfs “zeer gunstig”. Ha, toch niet slecht overall!

En dan, tadadadaaaa, het algemene rapportcijfer. Alle metingen worden gewogen en krijgen een bepaald aantal punten. In totaal zijn er 1.600 punten te verdienen. Met mijn puntenaantal van 1.160 kom ik uit op een rapportcijfer van 7,3!! Niet slecht toch? Zeker niet als Laurens verteld dat het gemiddelde cijfer in het databestand nauwelijks de 6 haalt….. 🙂

Wellness Maar, misschien nog wel leuker om te horen dan het rapportcijfer, is de wellness leeftijd die samenhangt met alle metingen, punten, cijfers en wat nog meer. Volgens alle berekeningen ben ik pas 37!!  Da’s toch 10 jaar jonger dan mijn geboorte jaar aangeeft. Jihaa, helemaal happy daarmee. Toont wel aan dat werken aan conditie en letten op wat je in je mond stopt toch wel loont. En is een goede motivatie om lekker door te gaan.

Leeftijd Mijn conclusies                                                                                                                               

Al met al ben ik heel blij dat ik deze test heb gedaan. Enerzijds geeft het bevestiging dat ik zeker op de goede weg zat/liep en langzaam maar zeker mijn doelen echt wel ga halen. Anderzijds geeft het inzicht waar verbeterpunten liggen. Kortom er zijn nog wat zaken die aandacht nodig hebben. Buikspieren en sowieso de hele rompstabiliteit hebben aandacht nodig. De loophouding met ook beter en dan vooral het stukje: knieen buigen bij landing! En de lange duurlopen ga ik vanaf nu nog extra langzaam lopen. Tiny zei het al zo vaak: langzame duurlopen kunnen niet langzaam genoeg. En ja, ik geloofde hem echt wel, maar niks zo moeilijk dan langzaam lopen. Maar vanaf nu ga ik het nog eens extra proberen!

Heb ik nu de illusie dat ik na dit rapportcijfer alles wel eventjes ga doen? Dat ik alleen maar wat meer buikspieroefeningetjes hoef te doen om dat marathonnetje te lopen? Nee, absoluut niet! En dat was ook niet de insteek. Mijn bedoeling is om het komende half jaar alles te doen wat mogelijk is om zo fit mogelijk aan de start in Parijs te staan. En zo fit mogelijk betekent: het risico op blessures zo klein mogelijk houden. Nu ik mijn verbeterpunten ken, kan ik er iets aan veranderen. Maar alles met mate, want te veel veranderen leidt waarschijnlijk ook tot blessures. Zoals Laurens ook regelmatig zei: het gaat om de balans. De balans tussen buik-rug/armen-benen/kracht-conditie. Als die in goede balans staan, dan wordt het risico op blessures vanzelf kleiner. Kunst is nu dus om de komende 6 maanden op zoek te gaan naar die balans!

2 gedachtes over “These are the results of the jury

Geef een reactie

