Parijs 2013

Zoals al 4 jaar op rij, is het laatste weekend van de herfstvakantie een weekendje Parijs voor/met de stoeptegelmoeders. Vandaar dat we vrijdag om 9.30 in de auto stapen en na 1 tussenstopje/plaspauze/lunchbreak ’s middags tegen 3 uur de auto voor de deur van “ons” appartement parkeren.

Dit jaar hadden we echt geluk, want er was plek recht voor de deur. Meestal moeten we iets meer moeite doen om de auto daar te parkeren. Dan zetten de de auto eerst in een zij straat en staan op de loer totdat er een geparkeerde auto wegrijd.  We stormen dan met z’n 4en naar buiten, 3 gaan breeduit op het zo gewilde plekje staan en 1 gaat de auto halen. Dit jaar kunnen we dus zonder dit proces onze koffers/tassen/hebben-en-houwen naar boven slepen. En na acclimatiseren maken we de 1e wandeling: richting Notre Dame en eten in het Quatier Latin.

Zaterdagochtend doe ik als altijd mijn rondje door Parijs. Dat betekent vroeg opstaan en om 8 uur de deur uit. Eerst rechtsaf door de winkelstraat, waar de winkels net open gaan en het fruit hoog wordt opgestapeld. Springen over een enkele zwerver die nog lekker languit ligt te slapen op de stoep, boven de roosters van de metro. Het 1e hoogtepunt van mijn loopje zie ik als ik een drukke kruising over ben en bij de Champs du Mars aankom. Aan mijn rechter kant staat dan normaal gesproken de Eiffeltoren.

DSC_0375Maar als ik dus deze keer opkijk (uitkijken waar je je pootjes neerzet!) om die toren te zien, kom ik bedrogen uit. Hij is niet in zijn totaliteit aanwezig. Raar gezicht om maar een halve Eiffeltoren te zien. Als ik dichterbij kom, zie ik gelukkig dat ook het topje er nog steeds op staat. Vorig jaar was het onder de Eiffeltoren een bouwput en dat blijkt het dit jaar nog steeds te zijn. Er wordt een verdieping onderaan/onderop bijgebouwd en dat heeft blijkbaar tijd nodig.

DSC_0378Ik loop onder de toren door, steek een kruispunt over en beslis dan dat ik niet langs de Seine ga lopen, maar een keer een andere weg richting Arc de Triomphe neem. Nou….. dat heb ik geweten. Mijn uitgangspunt dat alle wegen zo ongeveer, plusminus wel richting Arc zouden lopen, zo lang ik maar heuvelop liep, bleek niet waar. Zigzag door de straatjes, stoepje op, stoepje af, keertje links, keertje rechts en je afvragen waar in Godsnaam die Arc zou kunnen zijn. Zo groot, maar totaal onzichtbaar. De Arc kwijtraken…… je moet het maar kunnen. Maar goed, uiteindelijk kom je dan toch uit op de Champs d’Elysees. En als je dan naar links kijkt staat de Arc er toch.

DSC_0379Maar als ik dan naar rechts kijk, de Champs d’Elysees af, daar waar nu de auto’s rijden, daar is dus in april de start. Op deze grote, brede straat hoop ik op 6 april, samen met Kitty te wachten in ons rose startvak. Hopelijk is het dan zo’n beetje hetzelfde weer als vandaag: zo’n 12 graden, beetje vochtig nog en totaal windstil!

Dan heerlijk hardlopen over de stoep van de Champs d’Elysees. Schoonmakers spuiten de stoep schoon en er wordt geveegd, terrasjes worden neergezet, kortom de stad ontwaakt en maakt zich klaar voor een massa toeristen die hun zuurverdiende centjes moeten gaan uitgeven in de winkels hier. Laat mij hier maar hardlopen, Louis Vuitton en de andere dure winkels zijn niet aan mij besteed.

DSC_0381Na een goeie kilometer kom ik bij het Grande et Petit Palais, en daar moet ik tussendoor, rechtsaf naar “mijn” brug. De Pont Alexandre, richting Dome des Invalides. Oversteken en rechtdoor lopen naar de gouden koepel, die in de mistige ochtendlucht toch staat de blinken. DSC_0385Ik kijk nog even opzij en zie dat er van de Eiffeltoren nog minder over is dan een klein half uurtje geleden. Alleen het onderstel staat nog. Zo had ik de Eiffeltoren nog nooit gezien, een maf gezicht! Gelukkig heb ik later op de dag gezien, toen de zon toch nog doorbrak, dat de hele toren gewoon op z’n plekkie stond 🙂

Vlak voor de Dome, opnieuw rechtsaf en “onze” straat in. Al jarenlang maken we regelmatig gebruik van dit appartement dus het voelt steeds meer vertrouwd en steeds meer als thuiskomen. Mijn looprondje, mijn straat, mijn appartement. Waar het ontbijt voor me klaar staat.

Het rondje is maar kort, zo’n 5,5 kilometer, maar veel meer durf ik niet te lopen. Want voor de rest van de dag staat er nog een flinke wandeling op de planning. Het blijft leuk om iedere keer een andere wijk beter te leren kennen. Dit jaar hebben we door de Marais gewandeld. Nieuwe pleintjes, hofjes en parkjes ontdekt waar je niet zo snel komt als toerist, maar door wat inside info dus wel. En ’s avonds de trappen naar de Sacre Coeur beklimmen, om Parijs by night te zien, was ook een goede, extra training  🙂

Verder genieten we van terrasjes, stokbroodjes, kaasjes, roséetjes en gaan we 2x prima uit eten. En als we zondag weer naar huis moeten, na een laatste kop koffie op een laatste terras, zijn we het er over eens dat zo’n weekend toch wel erg snel voorbij gaat.

Volgende keer dat ik naar Parijs ga, is het voor de Marathon……

Dit bericht werd geplaatst in Parijs, VFF. Bookmark de permalink .

5 reacties op Parijs 2013

  1. langzaamaan zegt:

    Klinkt weer als een gezellig weekend! Leuk, zo’n loopje in zo’n mooie stad als Parijs. Straks mag je een “stukje” verder 🙂

  2. RunNes zegt:

    Je hebt een mooi weekend gehad! Hoe leuk dat volgende keer dat je in Parijs bent ren je je eerste marathon! Geweldig! Ik ga paar dagen naar Parijs voor kerst … Klinkt romantisch 😉

  3. Lisette zegt:

    leuk om je verslag van een naar mijn inzien geslaagd gezellig weekend met 4 totaal verschillende stoeptegelmoeders te lezen, die verschillen leveren soms wat spanning maar hopelijk vaker veel plezier . Volgend jaar weer???

  4. Max zegt:

    Klinkt als een gezellig weekend en een leuke loop die je zelf deed. Op naar april 2014! Spannend hoor.

Geef een reactie

