Polar Bear Trail

Trailrunning, Uncategorized, VFF

De Polar Bear Trail-organisatie hoopte op een flink pak sneeuw op de trails. Zelf ben ik niet zo van de sneeuw, dus toen die sneeuw dan ook uitbleef, vond ik dat wel prima. Maar ja, kijk uit met wat je wenst, straks komt die wens nog uit. En verdomd…. er lag geen sneeuw. Maar wel modder, heel heel heel heel veel modder. Overal op elk pad, na iedere  bocht, op iedere helling, omhoog of omlaag, 22 kilometer lang! Enkeldiep, kniediep en als je uitglijdt zelfs tot aan je neus! Gelukkig gebeurde mij dat maar 1x…..

Eindhovenloopt op de Belgische Trails

Eindhovenloopt op de Belgische Trails

De dag begon vroeg, zeker voor zondagse begrippen. Al om 7 uur ging de wekker….. Wat je niet overhebt voor een modderbad. Om kwart voor 10 parkeerden man en ik de auto op een parkeerterrein in Teuven, België net over de grens bij Maastricht. Dan startnummer halen, bedenken wat ik aan wil doen (volle tas kleding mee), ouwehoeren met de Eindhovenloopt-loopmaatjes, koffie drinken en een half uur in de rij voor de wc (2 toiletten zijn een beetje weinig). En dan is het tijd voor de groepsfoto en sluiten we met z’n allen achteraan aan bij de start.

Start met sneeuw :)

Start met sneeuw 🙂

Het is koud-koud-koud tijdens het wachten, maar na een paar minuten mogen we gaan lopen. Onder de startboog door, met heuse sneeuwvlokken over ons heen dwarrelend, en heuvel af rennen. Dezelfde heuvel die we straks bij finishen weer op mogen…. Na 200 meter heb ik het al warm, heuveltje op betekent meteen zweten. En bovenaan dat 1e heuveltje begint de modder. Zonder aarzelen zetten we onze nog schone schoenen in de blubber. Het eerste deel is het nog druk op de paden, maar dat duurt niet lang, de groep dunt zich vanzelf uit tot een lang lint door de bossen en velden.

Samen met loopmaatje Wim glibber en glijd ik 22 kilometer door de blubber, de drek en de modder. De kilometers gaan niet echt snel, maar we willen beiden heel graag heel blijven voor onze marathonnetjes, dus geen risico’s nemen. Zeker na mijn valpartij loop ik nog voorzichtiger door de gladheid, ik zit niet echt te wachten op een verzwikte enkel o.i.d. Tijdens de 1e paar kilometers komen we een hardlopende fotograaf tegen, die foto’s loopt te maken van zijn vriendin. Hij rent vooruit, stopt, maakt wat foto’s, wij halen hem in, hij haalt ons en zijn vriendin weer in en even later staat hij weer foto’s te maken. En iedere keer lachen ook wij vriendelijk naar de fotograaf. En joepie, het werkt, want ook wij worden gekiekt. En wat is er nu leuker dan aktie-foto’s? En als er ’s avonds meteen een mailtje met foto’s in de mailbox ligt, is dat echt super! Dank Martin!!

Met dank aan onze hardlopende fotograaf Martin.

Met dank aan onze hardlopende fotograaf Martin.

De omgeving schijnt heel mooi te zijn, maar ik zie er helaas vrij weinig van. Het enige wat ik zie zijn mijn vieze, smerige, modderige vffjes en het vieze, smerige, modderige pad. Goed uitkijken waar je je voeten neerzet en vooral je aandacht erbij houden en in evenwicht blijven. Want dan liggen er weer losse stenen, dan weer boomwortels onder de modder. Of je glijdt weer eens lekker weg. Jemig, wat heb ik vandaag (een dag later dus) een spierpijn in mijn heupen! Ik lijk wel een 8 maanden zwangere, waggelende pinguin! Maar goed, zijn die spieren tenminste ook weer eens gebruikt 🙂

Support onderweg. Dank voor de foto Elle!

Support onderweg. Dank voor de foto Elle!

Op het 10 km punt staan onze supporters te wachten. Super dat ze zo’n eind gelopen hebben om ons allemaal aan te moedigen. Want reken maar dat het voor hun ook koud en blubberig was om daar te komen.

Bevoorrading

Bevoorrading

Na 13 kilometer komen we bij de bevoorrading en hoewel we zo’n beetje achteraan lopen, is er nog keuze genoeg. Chocolade, wafels, bananen, peperkoek, sportdrank en water, de keuze is reuze! Wat snoepen, wat drinken, een kort praatje en weer door. Als de dame die na ons binnenkomt vraagt hoe ze af kan snijden naar de finish, kijken Wim en ik elkaar even aan, maar ook meteen nemen we ons besluit: nee egnie, we gaan gewoon door. Starten en finishen is het motto, net als over een aantal weken bij de marathon. Opgeven is GEEN optie!! Door dus, klein stuk asfalt, heuvel op, en dan weer het bos in, verder heuvel op. Er komt geen einde aan, na iedere bocht gaat die heuvel verder omhoog. Pffff! Maar gelukkig, als je stijgt, moet je ook dalen en dat gaat een stuk makkelijker. Althans, tot je weer eens uitglijdt en je weer even voorzichtiger loopt.

Uiteindelijk lopen we het bosgebied uit en Teuven weer in. Nu is het niet ver meer. We komen de eerste lopers al tegen die naar huis gaan, wij moeten nog finishen…… Klein stukje omlaag en dan een grasgebied in. Omlaag duurde maar kort, we mogen weer omhoog. Ergens rechts weten we de finish, maar wij mogen nog een lusje. Omhoog, dan omlaag en daar is de finish schuin links voor ons….. heuvel op, zoals we wisten. Maar bij de start leek het omlaag minder omlaag, dan het omhoog nu lang en ver omhoog gaat. Oef…. Maar ook die hindernis wordt genomen en na ruim 3 uur komen Wim en ik uiteindelijk ook over de finish. Onze langzame lange duurloop is volbracht! Mooi in de juiste hartslagzones en ons niet over de kop gelopen. Tuuuuurlijk konden we wel harder, maar ja… marathon voorbereiding vergt vele, lange, langzame duurlopen en die hebben we op deze manier perfect volbracht. Precies zoals het de bedoeling was 😉

Finish!!! (foto van @JeeWeetje, dank je!)

Finish!!! (foto van @JeeWeetje, dank je!)

Na de finish mogen we heerlijk bunkeren. De chocolade roept me en dus luister ik, braaf als ik ben. Heerlijk een paar stukken weg werken, wat water te drinken en dan naar binnen. Warme kleding aan, want hoewel het tijdens het lopen warm genoeg was, koel je snel af als je stil staat. Even napraten met de loopmaatjes, er waren hele mooie resultaten in de groep! Knap gelopen allemaal!

En dan is het alweer tijd om naar huis te gaan. Na een korte stop bij MacD voor koffie en cola, rijden we terug naar Valkenswaard. Het was weer een mooi dagje op de trails! En volgende week gaat Eindhovenloopt op avontuur in Apeldoorn. Wordt vervolgd dus!

12 gedachtes over “Polar Bear Trail

  1. Mooi gelopen!
    lekker geblubberd? Er zijn er genoeg die betalen voor zo’n blubberbad!
    Niet alleen EindhovenLoopt volgende week in Apeldoorn… het wordt er druk!

Geef een reactie

