(X)bionic-woman

VFF, VFFambassadeur, Xbionic

Een mooi extraatje als ambassadeur voor VFF, is dat je eens wat mag uit proberen. Zo kreeg ik de kans in om een tight en een shirt van Xbionic te lopen. Een merk waar ik wel eens van gehoord had, maar wat ik nooit gedragen had. Een kijkje op de website, leert me het volgende:

—— Wat houdt een vogel in de lucht? Een sportwagen op de grond? Een topsporter op het optimale prestatieniveau? Dat zijn de wetten van de natuur, gecombineerd met de bevindingen van inspirerende wetenschappers. ‘Bionic’ betekent ‘leren van de natuur’, ‘X-Bionic’ betekent ‘de natuur overtreffen’. Dit door middel van baanbrekende ideeën en compromisloze perfectie. Door de aderen van de X-Bionic ingenieurs stroomt pure passie voor topprestaties, technologisch leiderschap is hun tweede natuur. Hoger, sneller, verder, beter, maar hoe? Het antwoord op deze vraag is in de natuur zelf te vinden. Immers, het beste is alleen maar het begin. Van daaruit denken we verder. Veel verder——–

Het klinkt heel hoogdravend en ik vraag me dan altijd af, wat het ene stukje stof van merk X dan zoveel beter maakt dan het andere stukje stof van merk Y. Een tight die voor betere prestaties zorgt? Neuh, dat kan niet. Maar aangezien ik nooit “nee, dank je” zeg als ik iets mag uitproberen en ik gek ben op expirimenteren, was ik dus heel benieuwd naar mijn Xbionic setje.

DSC_0517Het pakket wordt bezorgd in een immense doos. Het uitpakken lijkt op een verrassing met Sinterklaas, al weet ik al wat erin zit. Een mooi paartje vff (daarover een ander blogje) en het Xbionic pakket, een lange tight en een shirtje met korte mouwen. Als ik de broek uit de doos haal, denk ik even dat ik een verkeerde maat heb gekregen, het lijkt wel eenDSC_0525 kindermaatje, maar na controle blijkt het toch echt een damesmaat M te zijn. Natuurlijk moet ik meteen passen en verrek, het past echt. Het zit strak, maar niet vervelend strak en ik kan er gewoon in bewegen. Ook het shirtje lijkt klein, maar past zoals het moet. DSC_0523

De stof is totaal anders dan ik gewend ben van mijn andere tights en shirtjes. Het lijkt gebreid, dikker en met ribbels hier en dunner en met gaatjes daar, tussendoor een ander soort stofje, iets met compressie of zo…. Ik heb er geen verstand van en tot nog toe was in mijn ogen een tight = een tight = een tight. En ze kunnen hier dan wel andere stofjes gebruiken, maar zou dat nou echt zo’n verschil maken tijdens het lopen?

Tijdens mijn eerst volgende training probeer ik het uit. Xbionic tight aan en het Xbionic shirtje onder mijn lange mouw shirt. Het is een rustige training voor de Polar Bear Trail, maar ik loop wel erg lekker. Dat kan natuurlijk een momentopname zijn of zou het echt die broek zijn? Zowel de tight als het shirt dragen totaal anders dan mijn andere sportkleding. Ik ben me ervan bewust dat ik kleding aan heb, dat er “iets” om mijn benen heen zit, dat ik een shirt aan heb, terwijl ik dat normaal niet ben. Maar het voelt erg prettig, het is niet hinderlijk, het lijkt steun/ondersteuning te geven. Het is warm, maar niet zwetend warm. En tijdens het stilstaan, krijg ik het niet koud. Na die 1e training weet ik zeker dat ik deze tight en het shirtje veel zal dragen!

Vervolgens loop ik er de Asselronde mee. En eerlijk is eerlijk, ik loop opnieuw heel erg lekker. Is het “gewoon” de vorm die begint te komen voor de Marathon? Of is het die broek? Mijn benen worden niet extreem moe, terwijl die 27,5 km voor mij toch wel een behoorlijke afstand is, waar ik nog niet aan gewend ben. De benen herstellen ook snel en de volgende training gaat gewoon weer volle bak, zonder enig centje pijn, zonder moeie benen. Kan dat alleen door een broek komen? Geen idee, maar het loopt echt lekker.

Gisteren liep ik een training van 22 km, rustig ldl-tempo en voor mij dus 145 minuten hardlopen. Het was stormachtig weer, af en toe de wind vol tegen, daarna weer de wind in de rug, bij zijwind uitkijken dat ik niet van het paadjes afwaaide en in de sloot zou belanden. En weet je, ik liep zelden zo lekker als gisteren. Totaal niet moe, totaal geen last van de benen, heerlijk gevoel 2,5 uur lang!

bionicIs het de broek? Is het de vorm? Is het beide? Geen idee, maar ik geef “de schuld” aan de broek. Echt een fijn broekje! Reken maar dat ik in Parijs straks aan de start sta in een Xbionic broek. Ik weet nu dat er wel degelijk verschil zit tussen de ene tight en de andere tight. Vanaf nu ben ik een Xbionic-woman, het verschil is voor mij duidelijk!

Geef een reactie

