SallandTrail 2014

SallandTrail, Trailrunning, VFF, vibram five finger

Sallandtraillogo

Wow, wat was dat een ongelooflijk mooi dagje gisteren in en om Nijverdal en over de Sallandse heuveltjes! Genoten van begin tot eind. Alhoewel… vanaf het begin… om 6 uur opstaan zal nooit mijn favoriet worden, maar het lukte me wel. Gelukkig was mijn tas al ingepakt en lagen mijn loopkleren klaar, dus zonder echt nadenken kon ik het ontbijt naar binnen werken en uiteindelijk redelijk wakker in de auto stappen.

Eerste doel was om de MacD in Heteren te bereiken, waar @JeeWeetje me zou oppikken om het laatste deel van de reis samen af te leggen. Veel gezelliger dan alleen het hele eind te rijden! Maar daar aangekomen is het parkeerterrein afgesloten. Oeps… 1e opstakel. Wat nu? Gelukkig lees ik al snel een dm van JW: ik sta op de carpoolplaats, 100 meter rechts. Dus probleem opgelost. Auto parkeren, tas eruit, instappen bij JW en onderweg voor deel 2 van de reis.

Rond 9.15 zijn we in Nijverdal, bij zwembad het Ravijn. Zo’n beetje de 1e die ik tegenkom is racedirecteur Bertus. Even een snelle begroeting en dan tijd voor koffie. En daar kom ik de volgende bekenden tegen: Chiel en Janine. Even een praatje, dan omkleden en klaar maken voor de start. Gelukkig kom ik dan ook Tiny tegen en kan ik hem nog succes wensen, mijn trainer die gewoon 50 km gaat lopen! Ik ontmoet nog veel meer bekenden, zo ook Henk, die ik al jaaaaaaaaaren ken via CnR, maar nu eindelijk eens live de hand kan schudden.

Foto met dank aan Bart.

Foto met dank aan Bart.

Nadat de 50 km-lopers vertrokken zijn, staat er nog een hele groep te wachten op de start van onze 25 km, die 15 minuten later is. Het is echt een trail, iedereen is ontspannen, staat te praten, maakt zich niet echt druk, maakt een fotootje (dank voor de foto’s Bart!) en als dan het startschot valt, beginnen we allemaal rustig te lopen.

File meteen na de start

File meteen na de start

Om 200 meter verderop alweer stil te staan voor het 1e heuveltje πŸ™‚ En nog steeds niemand die zich druk maakt, maar de grapjes vliegen over en weer. Dit mis ik bij de wegwedstrijden, na Parijs ga ik echt weer meer trails lopen! En trainen op heuvel op lopen, dat blijft mijn zwakke punt.

Salland2JW heeft besloten de 1e helft rustig te lopen en samen met mij de kilometers af te leggen. Hij kent het parcours en kan me vertellen over wat gaat komen. Fijn zo’n persoonlijke gids. En het helpt mij ook om net dat schepje extra te geven en niet zomaar te gaan wandelen. Ook heuveltje op gewoon doorgaan. En het gaat lekker. Af en toe flink aanzetten om bovenaan te komen, daarna weer heerlijk omlaag, hartslag wat laten dalen om vervolgens weer omhoog te gaan. Mooie route, mooie omgeving. Wel is het erg uitkijken waar je je voeten neerzet, want overal liggen boomwortels. En om niet onderuit te gaan is alert blijven noodzakelijk.

DSC_0042Na 13 km zijn we bij de drankpost. Hier worden we flink verwend met vlaai, chips, bananen, sinaasappels, water, sportdrank en bouillon. En wat is die bouillon heerlijk, warm en zoutig, dat gaat er goed in. Ook trek ik hier mijn shirtje uit en ga verder in singlet. Niet gedacht dat het zo warm zou worden in het bos, maar egwel! Gelukkig met voorbedachte rade een singletje aangedaan onder mijn shirtje, eigenlijk tegen de kou, maar nu komt het goed uit voor de warmte πŸ™‚

Vanaf hier ga ik alleen verder, want JW wil het laatste deel tempo lopen. Het bos is nu voor mij alleen, en hoewel ik niet achteraan loop (een wonder), zie ik kilometers lang niemand voor of achter mij. Behalve af en toe een vrijwilliger en mtb’ers die alles in de gaten houdt. Ik loop stik-alleen in het bos te genieten, dit is zo geweldig. De pijlen staan overal prima, er hangen genoeg lintjes in de bomen, geen moment dat ik verkeerd loop of de weg kwijt raak. En dat gebeurd me niet vaak πŸ™‚

Rond de 17 km moet ik weer een heuveltje op en mijn benen besluiten dat ze even willen wandelen. Achter me hoor ik opeens stemmen en als ik omkijk zie ik een paar lopers en fietsers aankomen. Even van het pad af dus om hun voor te laten. Ik word ingehaald door de koplopers van de 75 km. Hoppa, wat een tempo! Ze hebben hier al 25 km meer gelopen dan ik en moeten straks nog eens 25 km verder lopen, maar wat gaan ze hard voorbij! Β Een van de fietsers vraagt hoe het mij gaat. Fijn even die aandacht, gewoon een vraag en niet simpel langs me fietsen. Dit geeft wel aan, hoe dit evenement georganiseerd is, iedereen is belangrijk, niet alleen de koplopers.

Bij zo’n 20 km zie ik opeens een loper voor me. En niet zomaar een loper, nee JW loopt daar. Da’s niet goed. Hij blijkt behoorlijke kramp te hebben gehad, maar begint nu toch ook weer wat te lopen nu ik hem inhaal. Samen dus weer verder, rustig aan en door de beweging lijkt de hamstring toch weer wat soepeler te worden.

Salland4Dan komen we bij de zandkuil. Ik had er al verschillende verhalen over gehoord, maar nu begrijp ik pas wat er bedoeld word. Met recht een grote zandkuil. Mul zand omlaag, waarbij je tot je enkels wegzakt. Omlaag niet zo’n probleem, maar natuurlijk moeten/mogen we meteen weer omhoog. En da’s wat minder makkelijk. Bovenaan blijf ik even op JW wachten, die hier geen risico’s neemt en rustig omhoog loopt. Een klein stukje wandelen we en dan gaan we voor de laatste kilometers. JW lijkt weer herstelt en loopt op me uit, maar dan zie ik hem plotseling weer stil staan. Baf, weer terug die verrekte kramp. Gelukkig kan hij wel blijven wandelen en nu ben ik degene die hem inhaalt.

De laatste paar kilometers loop ik weer alleen en langzaam begint het pad te lijken op het pad waarover we vertrokken, zo’n 3 uur geleden. Ik hoor een trein langs komen, hoor stemmen, applaus, het kan nu niet ver meer zijn. Een vrijwilliger vertelt me dat het nog maar 200 meter is. Dan de laatste afdaling, een bochtje naar rechts en ik loop weer het terrein op van het Ravijn, richting de finish. Altijd fijn om weer terug te zijn, waar je gestart bent. Een hand van Bertus is mijn beloning vandaag.

finishSalland

Bij de finish is van alles te eten en drinken, goed verzorgd weer. Hier spreek ik Claudette en George even en wacht op JW die toch nog hardlopende over de finish komt. Dan dwingen mijn kuiten mij om een beetje heen-en-weer lopen, het plotselinge stilstaan vinden ze niet prettig. Salland7Daarna ga ik lekker met Chiel, Janine, Anke en JW in het gras zitten, wachten op de andere finishers en de 75 km-lopers aanmoedigen als ze aan hun laatste 25 km gaan beginnen. Heerlijk zonnig is het, super weer vandaag!

En heel leuk om de lopers aan te zien komen, van boven op de heuvelrug, die parallel langs de finish loopt. We kijken allemaal uit naar een rood shirtje en daar komt Tiny aan. Binnen de 5 uur loopt hij gewoon “even” die 50 km uit. Het zal moeite genoeg gekost hebben, maar hij komt ogenschijnlijk nog fit over de finish. Ik ben trots op mijn trainer!

Dan douchen, warme kleding aan, want na een uurtje of wat in het gras koel je toch af en met broodje in de hand nog even terug naar de finish. Opnieuw een praatje hier en daar. Steeds meer lopers van de 50 km komen binnen. Ook de heren van Frunning, die mij op het barefootstyle-pad hebben gezet, lopen hier de 50 km. Uiteraard op minimalistisch schoeisel. Netjes gedaan heren! Sowieso zie ik hier veel lopers op inov8’s, merrells en vffjes. Hoezo hype, je ziet ze echt steeds meer.

Helaas is het rond 4 uur tijd voor de terugweg. Via Heteren waar mijn auto staat, terug naar Valkenswaard. Tsja, het blijft een roteind en de terugweg lijkt me langer te duren dan heen, maar het was de reis echt wel waard. Mooi dagje in Nijverdal en op de Sallandse heuveltjes. Bertus en alle vrijwilligers, hartelijk dank voor de organisatie, het was echt TOP!

9 gedachtes over “SallandTrail 2014

  1. Wat een gave dag was het. Alles en iedereen deed zijn uiterste best om er een geslaagde dag van te maken. Voor jou en voor mij is dat super goed gelukt. Ik zei het je gisteren al geweldig goed gelopen!

  2. Alweer zo’n verslag waardoor je zin krijgt om te gaan lopen! Misschien je trainer vragen of hij vaker een heuveltraining wil inplannen:-)?

  3. Nou zeg ik heb toen niet eens gereageerd. Het klinkt echt fantastisch. Wat schrijf je toch fijn. Ben blij dat ik me in heb kunnen schrijven en dit ga beleven. Daar ga ik echt voor :-))

    1. Het is een erg mooie trail Wendy, geen echte hoge heuvels, maar genoeg op-en-neer πŸ™‚ En die zandbak tegen het einde is ook een uitdaging. Heel veel succes met jouw voorbereiding en ik zie je daar!

Geef een reactie

