Vff-clinic en Funrun

clinic, VFF, VFFambassadeur

Afgelopen zaterdag was onze 1e vff-clinic en funrun in Best. Eigenlijk vond ik het best wel spannend. Leuk, heel leuk, maar zeker ook spannend. En achteraf bleek dat dat spannende helemaal niet nodig was. het was gewoon alleen maar leuk en gezellig.

clinicToen ik aankwam stonden Marjolein van TCK-sports (de importeur van de Vibram Five Fingers), en Jeroen al te wachten. En vlak na mij reden ook de andere ambassadeurs, Paula, Paul en Camiel het parkeerterrein op. Leuk om iedereen weer te zien! Ook de deelnemers kwamen mooi op tijd voor de clinic, met zo’n 20 man/vrouw hadden we een prima opkomst. Een mooi groepje bij elkaar.

De 1e stap is het uitdelen van de testparen vff en het aantrekken. Zo leuk om te zien hoe sommigen zitten te worstelen om alle 5 de tenen op de juiste manier in de schoen te krijgen. Hihi, bracht weer herinneringen terug aan de 1e keer dat ik een vff aan wilde doen 🙂 Gelukkig gaat het na die 1e keer elke volgende keer makkelijker, totdat je er gewoon niet meer bij nadenkt.

clinic2

Toen iedereen klaar stond op zijn vffjes konden we beginnen. Marjolein hield het 1e praatje en stelde de ambassadeurs voor en daarna nam Paula het over, zij zou de clinic geven, zodat wij (de andere ambassadeurs) “de kunst” konden afkijken voor een volgende keer. We begonnen met een rondje voorstellen. Sommigen hadden al wel eens minimalistisch gelopen, anderen nog nooit, maar liepen wel al jaren en behoorlijke afstanden op “gewone” schoenen. En weer een ander kwam net terug van een blessure en wilde wel eens weten of minimalistisch kon helpen om blessurevrij te blijven. Een diverse groep dus, maar allemaal prettig nieuwsgierig om het lopen op vff eens uit te proberen.

clinic4Na wat oefeningen in kuiten ontspannen en een stukje lopen met 1 voet bloot over een grindpad, steken we de weg over naar het bos. Hier beginnen we met een stukje hardlopen op de vff. Paula legt eerst uit hoe dat moet. Rustig je voeten optillen, landen op de voorvoet, NIET op je hiel, land onder je lichaam, NIET voor je lichaam, maak kleine, snelle pasjes, leun vanuit de enkels naar voren, NIET vanuit de heup en laat je vooral niet opjagen, maar probeer het rustig uit. We lopen een klein stukje, wandelen daarna even en lopen daarna nog een eindje. Ook een aantal heuveltjes worden meegenomen in de oefeningen. Hoe loop je omhoog, hoe loop je omlaag. Na een uurtje uitproberen zijn we weer terug op de parkeerplaats.

De deelnemers zijn enthousiast. Niet dat iedereen meteen gaat overstappen, en dat was ook niet de bedoeling, maar het uitproberen en nu  weten wat het is, is goed bevallen. En nogmaals, Paula heeft het ook een paar keer gezegd: als je verder gaat met minimalistisch lopen, bouw het heel rustig op! Ook als je conditie goed is, dan nog moeten al je spieren, pezen en botten wennen aan het lopen op vff. Overstappen doe je niet in een paar weken. Te snel overstappen levert blessures op, dus alsjeblieft doe het rustig. Maar als het je dan lukt, eerlijk waar, in mijn ervaring loopt er niks fijner dan op de vff. Bos of weg maakt niet uit. Het is echt de moeite waard geweest voor mij! Ik ben zo blij met mijn overstap, mede door het feit dat ik al 2 jaar zonder blessures loop.

Met een groepje gaan we nu verder voor de 5 km funrun. Degenen die niet gewend zijn om op vff te lopen, doen hun eigen schoenen aan voor dit rondje. Deze keer mag ik voorop, want hier ken ik (een beetje) de weg. Klein stukje langs de grote weg, dan oversteken, wildrooster over, en via het strandje langs een aantal vennen. Dit is mijn favoriete deel van het Joe Mann gebied. Hier loop ik het liefst en daarom zit dit stukje natuurlijk in het rondje. Daarna weer het bos in en na wat slingeren zijn we na 5 km weer terug op de parkeerplaats. Een klein groepje die-hards gaat nog verder voor de volgende 5 km, de rest vind het goed zo en gaat lekker aan de koffie.

Wat mij betreft een zeer geslaagde 1e clinic en funrun. Voor herhaling vatbaar! De ambassadeurs willen de clinics graag wat verspreid door het lang gaan geven. Laat maar horen waar jullie de volgende clinic zouden willen hebben.  De ambassadeurs komen naar jullie toe de komende maanden, dus roept u maar en wie weet wat we kunnen organiseren!

 

ambassadeur

11 gedachtes over “Vff-clinic en Funrun

      1. Beste Ronald,
        We hebben nog geen schema opgesteld, maar zijn daar wel mee bezig. Zodra die klaar is zal ik die hier plaatsen en komt het ook op facebook te staan.
        Mocht je een mooie plek in Nederland hebben, waarvan je graag wilt dat wij daar naartoe komen, dan kun je het doorgeven. Als het mogelijk is komen we dan jouw kant op.
        Groet, Esther

  1. Ik zou wel een keer een clinic willen volgen, in de duinen bij Heemskerk, wie weet zijn er leden van de duinloopgroep die ook mee willen doen. Kunnen we aan Martin en Annelies vragen?

  2. Hallo Esther,
    Ik woon zelf in Vinkeveen (tussen Amsterdam en Utrecht) en ik hoopte op een clinic ergens in de buurt. Ik weet niet wat je zoekt maar wellicht is omgeving Hilversum (veel bos en heide) een suggestie?

    Mvg,

    Ronald

    1. Hoi Ronald,
      Ik weet nog niet de datum, maar er komt er 1tje in het Amsterdamse Bos. Is dat iets voor jou?
      Maar Hilversum is ook mooi centraal. Ik geef het door.
      Groet, Esther

      1. hallo Esther, Amsterdamse Bos is prima voor mij! Ik houd je blog in de gaten (sowieso trouwens…)

Geef een reactie

