Koning van Spanje 2014

Koning van Spanje, Trailrunning, VFF

MST_KoningvanSpanje-2014_200w_0_3Sommige trails zijn de moeite waard om ze ieder jaar opnieuw te lopen. In 2011 was de Koning van Spanje de 1e trail die ik liep, en sindsdien kom ik er graag terug. Vandaar dat ik vandaag voor de 4e keer in Gulpen aan de start stond. Dit jaar totaal niet getraind op het heuvellopen, en maar net herstelt van de M wilde ik dit trailfeest toch echt niet missen!

Ik wil niet eens vermelden hoe vroeg die *piep*wekker vanmorgen afging. Niet normaal op een zondag! En toch was ik het zelf die die wekker zaterdagavond geheel vrijwillig zo vroeg zette. En dus stond ik ook, na me nog 3x te hebben omgedraaid, vrijwillig op. Redelijk wakker stapte ik een uurtje later naast Gerard in de auto, in de hoop dat ik alles in mijn tas had zitten. Nog een uur de tijd om wakkerderder te worden. Tegen 9 uur reden we het grasveld achter de start/finishlocatie op, netjes op tijd dus.

En meteen is het een weerzien van oude en nieuwe bekenden. Uit de auto die naast ons stopt, stapt een vrouw uit die zich meteen voorstelt: hallo Esther, ik ben Wendy en dat is Margriet. Ik wist dat ze zouden komen, ken ze al jaren via twitter en dan is het superleuk om ze eens irl te ontmoeten. We lopen naar het startterrein, halen ons startnummer op en bekijken onze nieuwe trailbeker om onderweg uit te drinken. Ondertussen komen er ook een aantal leden van de loopgroep aan en zie ik nog meer bekenden (JanWillem, Kitty, Jan, Jeroen, Tiny, Marco, Jolanda, Yvonne, Chris, hopelijk vergeet ik niemand te noemen.).

Tegen 10 uur is het tijd om het trainingspak uit te doen en me klaar te maken voor de start. Ik had al spijt van de 3/4 broek en korte mouw shirt, maar hoe later het werd, hoe meer de zon ging schijnen, hoe meer spijt ik kreeg. Korte broek en singlet had makkelijk gekunt! Maar ja…. verkeerde keus gemaakt vanmorgen vroeg toen het nog maar 4 graden was, en nu niks meer aan te doen.

Om 10 uur is de start, eerst over de matten, dan het weiland in en na zo’n 400m aanloop is daar de 1e heuvel. Ik neem me voor om NIET te gaan wandelen! Vorig jaar hoefde dat ook niet, dus nu ook niet. Ik ga hardlopende omhoog, korte pasjes, inademen, langer uitademen en doorgaan. Ik kom bovenaan en daar mogen we het volgende grasveld in. Omlaag om te beginnen, maar dat duurt niet lang, hoppa weer omhoog, omhoog naar de doedelzak-speler.

En dan zeggen mijn benen: bekijk het maar, geen zin! Wandelen dus even. Nu al 😦 Omdraaien en terug naar de start komt even in me op. Marathonlopen is toch wel wat anders dan traillopen, en heuveltraining heb ik echt te weinig gedaan het afgelopen half jaar, voor zover dat al mogelijk is hier in het platte Brabant. Maar opgeven is ook geen optie, dus ga ik verder. Ik weet ook dat als we eenmaal in het bos lopen, we weer een heel eind omlaag mogen, dus nog even doorzetten. En ja hoor, de kuiten krijgen hun beloning, we mogen omlaag, Dit loopt heerlijk!

De kilometers gaan snel voorbij, heuvelop wat wandelen, en zodra het mogelijk is, weer hardlopen. Wat is het hier mooi! Een echt schitterende omgeving. Het voordeel van regelmatig een stukje wandelen is dat je rustig rond kunt kijken, want dat kun je tijdens het hardlopen beter niet doen. De grond is niet echt vlak en losse stenen zorgen voor een valpartij hier en daar. Gelukkig kan ik het recht houden, maar af en toe scheelt het niet veel.

WaterpassageKvSDe route is dit jaar anders dan de voorgaande jaren. Hielden we vorige jaren op de korte afstand droge voeten, dit jaar moeten ook wij eraan geloven: een waterpassage. Dwars door een beekje lopen we, het is maar kort, maar toch nat 🙂 Ik probeer heel stoer door het water te lopen en soepeltjes op de kant te springen. Helaas mislukt dat laatste een beetje, want de modder aan de overkant is glad…. Ik houd het recht, maar echt charmant zal het niet zijn geweest. Leuk dat je ons daar stond aan te moedigen Jacqueline!

Na 12 km is daar de drinkpost. Met het warme weer van vandaag wel wat laat, maar ach, dat wisten we van tevoren. Ik was gewoon te lui om met een camelbag te lopen, dus niet zeuren. Hier haal ik het gekregen bekertje uit mijn spibelt, vouw het met enige moeite open en laat het tot 3x toe vullen met heerlijk, koud water. Ik was eraan toen. Een paar tucjes prop ik naar binnen en dan is het tijd voor de laatste paar kilometer.

KvS14-1Automatisch wil ik na het grasveldje rechtsaf slaan, zoals de jaren ervoor, maar gelukkig zie ik op het laatste nippertje een bordje dat naar links wijst. Eh… echt? Even overleg met Pascal, ik zag het toch goed he? Yep, we zagen het goed, links ipv rechts. Ik verheugde me juist op de lange afdaling rechts…. Maar gelukkig bleek er links ook een afdaling te liggen, nadat we eerst door een knollenveld gelopen waren. Een heerlijke singletrack door het bos, langzaam dalen, heerlijk! Dit mag van mij tot de finish blijven. Maar ik weet natuurlijk wel beter. We komen bij de volgende splitsing. Rechtsaf is naar de finish, wij moeten links….. Eerst nog een stukje verder omlaag en dan vertelt iemand die in de berm zit: nog 1 klimmetje en dan zijn jullie er. Mooi! 1 klimmetje klinkt niet zo ernstig. Mis! Het is nog een behoorlijke klim, omhoog naar de camping en dan rechtsaf de verharde weg op.

IMG-20140504-WA0004

Foto van Yvonne

En daar staat “onze” doedelzak speler weer, hij doedelt ons vaarwel bij de start en wacht ons ook op vlakbij de finish . Nog maar 1 afdaling dus. Wel een pittige, met veel losse stenen. Nog een paar honderd meter, dan rechtsaf het weiland weer in waar we begonnen zijn en over de finish! YES! Toch weer gehaald en eigenlijk toch ook wel weer jammer dat ik er al ben. Ondanks het afzien, was het zeker genieten onderweg. Ik word nog even geinterviewd door de speaker en mag dan doorlopen naar mijn beloning: bier en vlaai. Het bier smaakt heerlijk, de vlaai breng ik braaf naar mijn echtgenoot, aangezien ik geen vlaai-eter ben en hij er wel van geniet 🙂

Eindhovenloopt ook trails

Eindhovenloopt ook trails

De rest van de loopgroep is al gefinisht op hun 10 en 17 km. Het was een behoorlijke groep van Eindhovenloopt vandaag in Gulpen. Ook zij hebben genoten van hun rondje. De sfeer in het finishvak is gezellig. We blijven kijken bij de finish, waar nu ook Kitty en Jan (zijn 1e trail) binnen komen. Ik kom nog een aantal bekenden tegen (o.a. Andrina, helemaal uit Groningen!), praatje hier, praatje daar. Mooi weer, fijne mensen, biertje, tevreden met de prestatie, wat wil een mens nog meer?

Met Kitty, na de finish (foto van Jan)

Met Kitty, na de finish
(foto van Jan)

 

DSC_0645Nou, binnen een kop soep. Dat wil ik. Even zitten, wat eten en drinken, samen met Toine en Ellen en Kitty en Jan. Wat uitrusten, bijkomen en dan weer terug naar de finish. Kijken wie er allemaal binnen komen op de 34 km. Opnieuw praatje hier, praatje daar (hoi Carl). Tiny komt binnen, 2 weken geleden nog een marathon gelopen en nu vandaag de 34 km #respect En dan kan ik een foto maken van iets wat zelden voorkomt: Tiny met bier 🙂

Ondanks het feit dat de dag vroeg begon, vliegt deze voorbij. En tegen 3 uur is het tijd om via een kop koffie in Limbricht terug naar huis te rijden. Rond half 6 zijn we, na een stop bij de friettent om de jeugd thuis snel te kunnen voederen, weer thuis. Zei ik al dat het een mooie dag was? Reken maar dat ik volgend jaar weer terug kom naar Gulpen, reken maar dat ik die lustrum trail graag mee zal lopen! Mudsweattrails bedankt!

7 gedachtes over “Koning van Spanje 2014

  1. Ik heb volgend jaar iets recht te zetten. Dus ja, volgend jaar zeker. En die organisatie is echt goed. Sturen gewoon Michiel Panhuysen (Mig), Barbara Kerkhof en .. (sory slecht in namen) als “veegploeg”. Met verhalen over de Barkley, 100 milers en ultrageweld naar de tweede drankpost begeleid worden, laat je wel trail rookie voelen.

  2. Het was idd een super leuke dag, mijn eerste keer hier maar zeker niet de laatste keer! Ondanks dat je niet veel heuvels getraind hebt, heb je em toch goed uitgelopen 🙂

  3. Het was weer een heerlijke dat in het Zuid-Limburgse! Jammer dat het zo’n takkeneind rijden is, maar genoten heb ik! En zover ik lees jij (en alle anderen) ook!!
    Ik zie je snel weer!

  4. Toch wel grappig dat ik als Limburgse die mooie trails in mijn provincie altijd aan mij voorbij laat gaan. Volgend jaar dan maar? Je verslagje is in ieder geval uitnodigend genoeg!

  5. Als ik alle blogs zo lees was het een topdag in Gulpen. Kan ook bijna niet anders met al die loopmaatjes, het mooie weer en het mooie parcours. Gefeliciteerd. Volgens jaar weer neem ik aan?

Geef een reactie

