Krachttraining

Het lopen van een marathon was lange tijd alleen een verre, zo goed als onmogelijk droom. Als je dan eindelijk toch die droom realiseert, dan wordt het tijd voor nieuwe dromen, nieuwe doelen, en nieuwe plannen van aanpak. Niks pas op de plaats, gewoon vooruit!

dreamsNieuwe dromen heb ik genoeg, waaronder een aantal die waarschijnlijk zo goed als onmogelijk zijn om te realiseren. Maar als ik op de bank blijf zitten, weet ik zeker dat ze nooit zullen uitkomen. Daarom is het nu tijd om een stapje verder te gaan en niet alleen de hardlooptrainingen weer goed op te pikken na de marathon, maar ook de core- en krachttrainingen.

Dat core- en krachttraining goed is voor hardlopers, daarvan was ik al overtuigd.  Maar het ook daadwerkelijk doen en op langere termijn volhouden is me tot op heden niet gelukt. Ja, ik werd vorig jaar lid van een sportschool, maar kon er mijn draai niet vinden. Instructeurs die van goeie wil waren, maar mijn vragen niet konden beantwoorden, daar had ik weinig aan. Zelf thuis een beetje prutsen met gewichtjes en een enkele plankoefening was het ook niet. En toen ik afgelopen maandag de spierpijn van de KvS voelde, wist ik dat er NU iets moest gebeuren. Dus wat doe je dan?

Dan neem je dus contact op met Laurens Groenendijk. Vorig jaar september heb ik bij hem een fitness-sportonderzoek gedaan en daar kwamen heel wat bruikbare tips uit. En ik weet dat hij een aantal goeie lopers uit het trailwereldje begeleid. En als die toppers baat hebben bij zijn trainingen, dan zal ik er zeker baat van hebben, toch?

Een facebook-berichtje was snel gestuurd en antwoord had ik binnen 5 minuten: “Tuurlijk wil ik je helpen, kom maar langs in Heesch, dan hebben we het er over”. De afspraak is snel gemaakt en woensdagmiddag tegen 5 uur loop ik bij Laurens de fitnessruimte in. Eerst even een praatje over wat ik wil bereiken de komende maanden en daarna de uitleg over hoe hij denkt dat ik dat kan doen: looptraining zoals altijd, maar vanaf nu gecombineerd met core- en krachttraining. ditnietEn dan niet krachttraining met kilo’s en kilo’s gewicht, maar beginnen bij de basis. Eerst rustig de spieren opbouwen, vanaf het begin en daarna oefeningen verdiepen, verzwaren. Klinkt goed en heel anders dan voorheen bij de sportschool, waar meteen zo veel mogelijk gewicht werd aangeraden.

Laurens heeft al een heel programma voor me samengesteld. Drie verschillende sessies, die ik dus om de beurt zal uitvoeren. Optimaal is natuurlijk 3x per week een andere sessie. De oefeningen lijken op elkaar, maar door net een andere houding, of door de benen iets anders neer te zetten, gebruik je toch andere spieren. Bovendien verschillen de sessies voldoende van elkaar om dus niet 3x per week exact hetzelfde te hoeven doen. En geen moeilijk gedoe in de sportschool, maar gewoon thuis uit te voeren mbv een enkel los gewichtje, de balansbal en een weerstandsband. Simpel en doeltreffend.

Na de uitleg volgt een rondje in de fitness-zaal. Laurens doet voor en ik doe na. Let op je houding, bekken kantelen, knieen recht naar voren, niet naar binnen laten vallen, let op je schouders, let op je armen, niet te ver naar voren hellen, niet te ver naar achteren leunen. Pfff, fitnessoefeningen op de juiste manier uitvoeren valt nog niet mee. Sommige oefeningen zijn bekend, anderen helemaal nieuw. Alle oefeningen worden doorgenomen, aantekeningen gemaakt en na een uurtje is alles duidelijk. De schema’s gaan mee naar huis en als ik nog vragen heb of later toch een oefening niet meer weet, kan ik het altijd nog een keer vragen aan Laurens.

stepupGisteravond thuis heb ik sessie 1 gedaan, meteen gebruik maken van de motivatie!. Het was hier en daar even improviseren hoe ik ze kon uitvoeren. Want waarop kon ik de step-up oefening doen? De loopband bracht uitkomst. Als ik dat ding uitklap, kan ik mooi de band zelf gebruiken als step, en dat gaat dus ook werken bij sessie 2 voor de step-down oefening. balEigenlijk net niet hoog genoeg, maar voor nu even voldoende, tot ik bij de Decathlon geweest ben voor het juiste materiaal. Mijn losse gewichtjes zijn wat te zwaar voor sommige oefeningen, dus ook daar is nog een kleine investering voor nodig. Balansbal en weerstandsbanden zijn al aanwezig, moest ik alleen ff afstoffen 🙂

Goed, sessie 1 volbracht. Vanavond looptraining en morgen sessie 2. Motivatie is er genoeg, nu nog uitvoeren en doorzetten!!!

do

 

Dit bericht werd geplaatst in core-en krachttraining. Bookmark de permalink .

6 reacties op Krachttraining

  1. Ton zegt:

    Goed bezig! Ik kom er thuis gewoon niet aan toe, vandaar dat ik mezelf dwing om een paar keer per week naar het fitnesscenter te gaan 😉

  2. Je bent goed bezig Esther. Op naar een snelle M in Frankfurt. Ik weet nl. zeker dat jou dat gaat lukken. Jij kunt alles, als je het maar probeert :-)) Ik ben thuis ook lekker bezig, met nog simpele oefeningen maar het voelt heerlijk. Als je een doel hebt komt de motivatie vanzelf. Ik ben nu bezig die 6 kilo af te vallen. Iedereen kan wel zeggen dat ik er ‘fantastisch’ uitzie maar elke kilo telt als je loopt.

  3. Kitty zegt:

    Succes, you can do this!!

  4. Aanpassingen nodig in je loopprogramma dan hoor ik het wel! Je gaat er zeker beter van lopen van je core-programma.

    • Esther zegt:

      Voorlopig houden we het gewoon zoals het is. Eerst maar eens zien of ik dit vol kan houden en wat de resultaten dan zijn. Ik heb al eerder pogingen tot krachttraining gedaan en dat werd nooit veel 🙂 Maar de motivatie is nu wel extra aanwezig!

  5. Daniëlle zegt:

    Goed bezig! Ik combineer het zelf al jaren (inclusief fietsen) met hardlopen omdat je met dat laatste wel erg eenzijdig bezig bent. Vind het wel jammer dat veel hardlopers daar negatief over denken want krachttraining is vooral saai volgens hen. Fijn dat er wat medestanders komen nu. Veel succes en ik ben benieuwd naar je verslagjes hierover op je blog.

Geef een reactie

