Vestingloop 2014

vestingloop3Zondagmorgen word ik lekker brak wakker na een dag en avond op stap te zijn geweest met de meiden van het damesdispuut van onze oudste dochter. Drinken, eten, lol, plezier en laat naar bed. Geen goede voorbereiding voor een snelle 5 km denk ik ’s morgens vroeg. Maar ja, ingeschreven = ingeschreven en bovendien staat het in het heilige schema, dus blijven liggen en niet gaan is geen optie!

Vorige week de Marikenloop, vandaag de Vestingloop. Wie nu denkt dat ik alleen nog maar korte afstanden ga lopen, heeft het mis. Ik ben bezig met een ultieme poging om mijn basis-snelheid (of basis-langzaamheid, maar net hoe u het wilt noemen) op te krikken voordat ik weer aan de lange langzame duurlopen ga beginnen. Bovendien zou ik dit jaar graag mijn all-time PR op de 5 km willen verbreken. Die stamt nog uit de pre-blessure tijd van 6 jaar geleden. Vandaar een reeks van wat kortere afstanden: Marikenloop – Vestingloop -Brabantse Wal Marathon -van Goghloop. En daarna zak ik lekker weer terug in steady-state, want na 5 km hardlopen al moeten stoppen is gewoon zonde.

Rond half 11 stap ik in mijn autootje richting Den Bosch. Ik heb van tevoren op internet uitgezocht waar ik wil parkeren en Tom brengt me daar keurig naartoe. Helaas is die parkeergarage vol. Maar ik sta al in de rij te wachten en voor ik me kan bedenken en draaien, staat er een nog langere rij achter me en kan ik geen kant meer uit. Enige keus is wachten tot er een aantal auto’s de garage uitrijd, zodat de auto’s voor mij en ikzelf erin kunnen. Het duurt zo’n 10 minuten en dan ben ik binnen, valt nog niet tegen. Tussen 2 grote auto’s is net een plekje (nummer 113, hopelijk niet een ongeluksnummer) waar mijn Aygootje precies in past. Het mag dan een trut-autootje zijn, maar hij rijdt als een tierelier en past overal tussen. Ideaal! Ik sta.

Bij het Theater aan de Parade haal ik mijn startnummer op, ga naar het toilet, drink een kop koffie en een flink glas water, lever mijn tas in, ga naar het toilet en zoek dan de start op. Maar niet nadat ik nog een dixie heb bezocht.Waarom ik altijd 80x naar het toilet moet, ik snap er geen jota van! De vorige keer dat ik hier liep, was de start direct bij de finish, dit jaar (vorig jaar ook al??) zijn start en finish uit elkaar getrokken. Een goeie keuze naar mijn idee. Meer ruimte voor de deelnemers en minder gedrang bij de finish.

Ik mag blijkbaar in het roze startvak gaan staan. Had ik bij inschrijven een eindtijd op gegeven? Ik weet het niet meer, volgens mij niet. But pink it is tody. Redelijk vooraan, dus mij hoor je niet klagen. Beetje warming-up in de felle zon, rekken en strekken en wachten op de start. Raar om in je uppie in het startvak te staan, geloof niet dat dit ooit eerder is gebeurt. Gelukkig heb ik altijd wel aanspraak door mijn schoenen 🙂

Dan de start, onder de boog door, bochtje naar links en we zijn op weg. Net als vorige week is het in het begin zigzaggen, inhouden, inhalen en aanzetten. Ik hoor iemand zeggen: “ons enige doel is finishen, dus we maken ons niet druk”. Prima instelling, maar loop dan gewoon rechts ipv midden op de weg! Werkelijk, daar kan ik me soms zo druk om maken. Ik ben ook niet snelle-jelle en iedereen moet lopen zoals hij/zij zelf wil, maar loop niet in de weg met z’n 4en langs elkaar! Met de Marikenloop ergerde ik me daar al aan en vandaag weer. Wel raar dat ik me er niet druk om kan maken met een HM, maar dan sta ik zelf ook achteraan en loop rustiger. Nu wil ik voor een tijd gaan en wil ik er langs! Zennnnnn Esther, adem in- adem uit en ga door. Lopen is fun, dus maak je niet druk en steek je energie in het lopen!

Kilometer 1 en 2 gaan prima. Hier hebben we nog wat schaduw, bochtjes naar links en rechts, zoals ik het graag heb. Maar dan lopen we het Heempark in, langs het strand van de Zuiderplas, waar mensen lekker in het water poedelen en liggen te zonnen op het strand en ik vraag me af waarom ik hier loop en niet daar lig. Ik begin het goed warm te krijgen! En daar liggen met een ijsje zou ook een prima manier zijn om de zondagmiddag door te brengen. Maar goed, ik moest zo nodig een 5 km lopen, dus zal ik die ook lopen! Nog maar 3 km!!!

We lopen het park en daarmee ook de schaduw uit. Nu lopen we pal in de zon, geen schaduw, geen zuchtje wind, alleen een lange weg, met in de verte de Sint Jan, het richtpunt van vandaag. Kilometer 3 en 4 lopen we in de brandende zon. Er beginnen wat mensen te wandelen, maar ik kan alleen maar denken aan hoe fijn het straks is om te kunnen stoppen. Nu nog niet, nu wil ik door. Mijn horloge geeft best aardige tempo’s aan, dit wil ik graag doortrekken, dit wil ik volhouden! Dan een klein heuveltje op, het natuurgebied uit en linksom terug richting centrum. Eindelijk weer wat schaduw door de bebouwing. Nog wat straatjes, bochtjes, en dan uiteindelijk een laatste bocht en de finish ligt recht voor me. Laatste sprintje, alles eruit wat erin zit.

Zonder op de tijd te letten, druk ik mijn horloge uit op de streep en wandel ik door. Direct naar de tafel met water, ik pak 2 bekertjes, zoek een plekje in de schaduw en zak op een stoeprand in elkaar, moeier dan ik was na de M. Eerst de hartslag omlaag, drinken, op adem komen en dan zien welke tijd ik gelopen heb. vestingloopEn die tijd is beter dan ik voor mogelijk had gehouden. Ik dacht maar iets sneller te zijn dan vorige week, maar het blijkt gewoon een hele ruime minuut sneller, 1 minuut en 19 seconden om precies te zijn! Wow! Dat betekent nog maar 33 seconden boven mijn pr. Yes, dit gaat de goede kant op 🙂 🙂 🙂 Na een aarzelend begin van deze dag, toch zeer blij dat ik uit mijn nest ben gekropen om hier te gaan lopen!

Dan nog even een opmerking voor de dames en heren fotografen bij evenementen. Geweldig dat jullie daar staan. Ik zie altijd heel graag foto’s en filmpjes van mezelf terug. Maarre…. ik vraag me altijd af: moeten die foto’s nou zou duur? Ik snap ook wel dat jullie apparatuur duur is, dat jullie er tijd in steken en dat jullie natuurlijk geld willen verdienen. En eerlijk waar, ik wil er best voor betalen. Maar om voor een download foto, waar ik er egnie op mijn best uitzie, vlak voor de finish, 4,5o euro te betalen…. sorry, er zijn grenzen. Ik vraag me altijd af of jullie meer zouden verdienen als je die foto’s goedkoper maakt. vestingloop2

 

 

Dit bericht werd geplaatst in VFF, vibram five finger. Bookmark de permalink .

8 reacties op Vestingloop 2014

  1. Mettje zegt:

    Prima tijd zeg. Gefeliciteerd!!

  2. Joost zegt:

    Helemaal mee eens met die foto prijzen. Maak ze 2 euro en iedereen koopt ze!

  3. JPV zegt:

    Ik geef je volkomen gelijk met die fotografen en de prijzen…met het knipprogramma van windows doe ik al jaren elke foto opslaan zonder te betalen aan een of andere …ik ga wat dokken voor foto’s waar ik niet echt prachtig op sta

  4. Tiny zegt:

    Je pré-PR gaat sneuvelen!!

  5. ruud zegt:

    Je gaat als een speer, lekker zo!
    En inderdaad, die prijzen, poe

  6. Mari Durieux zegt:

    Leuk stuk en dat inhalen, dat moeten ze eens in de reglementen gaan plaatsen dat is inderdaad een lastig iets

  7. jacolien1965 zegt:

    Leuk om te lezen, en goed gelopen!
    Maarreh, reken je de Brabantse Walmarathon nou al tot de kortere afstanden? Dat gaat snel bij jou zeg! 😀

Geef een reactie

