De Brabantse Wal Marathon 2014

Na 2 keer een 5 km stond er vandaag een 10 km wedstrijd op het programma. Trainer Toine kwam een paar maanden geleden al met het idee om naar de Brabantse Wal Marathon te gaan, waar te kiezen viel uit diverse afstanden. Animo onder de loopgroep-loopmaatjes was deze keer wat minder (er zijn in deze tijd van het jaar ook zoveel leuke wedstrijden), vandaar dat we maar met z’n 4en naar Bergen op Zoom reden, Toine en Ellen en Gerard en ik. Toine en Gerard voor de halve marathon, ik voor de 10 km en Ellen voor de aanmoedigingen.

Eigenlijk wilde ik weer eens een “snelle” 10 km lopen, maar in de afgelopen weken hoorde ik al hier en daar dat de Brabantse Wal niet echt geschikt zou zijn voor een pr-poging. Niet geheel vlak en niet geheel verhard. Nou ja, ach eigenlijk loop ik ook veel liever niet geheel vlak en niet geheel verhard, dus dat kwam misschien dan wel goed uit, dan maar geen nieuwe pr-poging op de vff. En toen ik gisteren op facebook ook nog eens foto’s langs zag komen van de start met hoog kriebelgras, trok ik mijn conclusies: wel zo hard mogelijk, maar verder maar afwachten hoe het zou gaan.

Tegen 11en kwamen we aan bij het gemeentehuis van Woensdrecht, waar we onze startnummers konden ophalen en vandaar liepen we naar het start/finish terrein. Een heerlijk relaxte sfeer daar. Geen gedrang, koffie uit een nespresso-machientje, en maar 5 dixies, die ook nog eens ruim voldoende bleken te zijn. Ontspanning dus voor de wedstrijd. Wat mij betreft zoals de start van een wedstrijd hoort te zijn: chill!!

Eindhovenloopt in Bergen op Zoom

Eindhovenloopt in Bergen op Zoom

Een paar minuten voor de starttijd sloot ik achteraan aan. Geen gedrang, geen geduw maar gewoon rustig wachten op het zeer punktuele startschot. En off we go! Start ging lekker omlaag, fijn om in het ritme te komen. Maar ik weet zo langzamerhand natuurlijk wel, wat omlaag gaat, moet ergens ook weer omhoog. Dus toch een beetje de rem erop, energie sparen voor later.

De eerste 4-5 kilometers valt alles nog enigszins mee. Veel verhard en voornamelijk vals plat omlaag, op een paar korte klimmetjes na. Behalve dat ik het warm heb, gaat alles naar wens. Wel stop ik heel even bij de drankpost om een bekertje water leeg te drinken en om er 1 over me heen leeg te kieperen. Dat koelt heel even af. Maar goed ook, want vanaf hier begint het klim werk en bovendien lopen we al enige tijd niet meer verhard, maar op harde zandpaden met veel steentjes. En pal in de zon, met weinig tot geen wind. Voornamelijk vals plat omhoog en hier een daar een korte klim, mijn benen moeten werken. De kilometer tijden lopen iets op helaas, maar ik wandel niet, wat steeds meer mensen wel doen.

Dan de laatste kilometer. Ik weet als ik nu even aanzet, dan lukt het binnen dat uur. Maar de mooie verharde weg, verandert in een graspad. Hoog gras, met een smal pad er tussen. Wel omlaag, dat dan weer wel. Ik denk nog: jihaaa omlaag naar de finish, dit gaat helemaal goed komen. Ja ja… ik trek wel eens vaker verkeerde conclusies! Na een paar 100 m ga ik een bocht om naar rechts en wat zie ik dan? Een berg! We moeten omhoog naar de finish en niet een kort, stevig klimmetje, maar lang en stevig omhoog. Acuut willen mijn benen stoppen, maar mijn hoofd zeg: door gaan, eerst finishen en dan pas stoppen. Mijn hemel, dit is afzien, er lijkt geen einde aan te komen. Bochtje na bochtje blijf ik omhoog gaan. Toine staat me hier op te wachten en moedigt nog wat aan. Ik hoor het wel, maar registreer het niet echt. Lopen, omhoog, doorgaan, niet toegeven aan die benen die willen wandelen, kom op, ik spreek mezelf toe. Het kan niet ver zijn! Nog een klein stukje! Nog 1 bochtje, naar links en wat zie ik daar?? Een trap! Een heuze echte trap. Weliswaar maar een tree of 8 (?) maar toch! Wie zet zo’n ding daar nou neer??? Oke, omhoog via de trap dus en dan zie ik de finishboog. Nog steeds loop ik heuvel op. Nog even, nog even volhouden!  En dan eindelijk is daar de finish en kan ik stoppen. Pfffff, het venijn zat echt in de staart! Maar ik ben er 🙂

Kapot over de finish!

Kapot naar de finish! (maar zeer tevreden over de loophouding!)

Mijn tijd is net niet onder dat uur 😦 Het scheelt maar 12 seconden, niet veel, maar toch. Volgens Suunto is het parcours net te lang (50 meter) en dat is natuurlijk de reden dat het net niet lukte 🙂 Ach, smoesjes genoeg te verzinnen, maar wat maakt het ook uit. Ik heb gelopen voor wat ik waard was op dit moment. En deze finish maakt me alleen maar sterker.

De AA-drink bij de finish hoef ik niet (daar is een kind thuis blij mee), maar de bidon met water is een heel prettig idee. Een mooie blauwe bidon (past precies bij mijn schoenen) met kraanwater, heerlijk! Ik krijg een medaille omgehangen en loop door het veld op. Gerard, Toine en Ellen staan me op te wachten. Ik ben mooi op tijd om de heren succes te wensen voor hun halve marathon en na de start gaan Ellen en ik heerlijk op een terras zitten. Herstellen met een pannenkoek en thee en daarna met een roséetje. We hebben het best wel goed voor elkaar 🙂

Na goed 1,5 uur lopen we weer naar de finish. En wat denk je?? De mannen hebben een andere aanloop route naar de finish! Het is niet eerlijk, egnie! Zij hoeven die hele berg niet te bedwingen, maar gelukkig het trappetje dan weer wel 🙂 Ook zij vonden het een mooi parcours. Mooi, maar zeer pittig! En natuurlijk moeten zij ook nog even herstellen op het terras. Wat vervelend om weer terug te moeten en opnieuw een rosé te moeten drinken in de zon…… 🙂

Het was een mooi dagje in Bergen op Zoom. Wel een eind rijden weer, maar het was de moeite waard. Heerlijk relaxte loop, simpel, netjes, genoeg vrijwilligers, een afwisselend en pittig parcours. Ik houd ervan! Volgend jaar wat mij betreft weer.

 

Dit bericht werd geplaatst in Brabantse Wal Marathon, VFF, vibram five finger. Bookmark de permalink .

2 reacties op De Brabantse Wal Marathon 2014

  1. Voor mij is er dit eentje onder het uur! Goed gelopen.

  2. ruud zegt:

    Mooie loop daar in Hoogerheide, en inderdaad wat een geweldig mooie finish via dat trappetje; die krijg je ook als je er al 42km op heb zitten daar……
    Well done, op dat parcours een mooie prestatie

Geef een reactie

