VFF clinic in het Amsterdamse Bos

Een dorps meisje naar Amsterdam sturen….. Zo lang ik op de snelweg zit, is dat geen probleem, maar als dan Tomtom begint te piepen, de weg niet meer kent, dan is dat dus wel een probleem. Een groot probleem zelfs! De geplande aankomst tijd van 9.30 werd later en later, mede doordat ik dus in Amsterdam zat ipv in Amstelveen. Wat was ik blij dat ik opeens een bord langs de weg zag met Amsterdams Bos erop. Pfff, gewoon op de borden, old fashioned style dus naar de juiste plek gereden. En doordat ik zo gestresst was toen ik aankwam, zag ik helemaal de groep niet staan. Wel een Vibram Five Finger vlag, maar niemand erom heen. En het was nog ruim voor 10 uur. Waar waren ze?? Gelukkig werd mijn hulpeloze, hopeloze rondkijken en zoeken opgemerkt en werd ik door een deelnemer (AzonderFB) opgehaald en naar de auto van Paula gebracht, waar de groep al bijeen was en zelfs al vff’s aan had. Pfff, blij dat ik in Amsterdam was en de auto geparkeerd en voorlopig niet weg hoefde! Klaar voor de clinic, let’s go!

Voorstelrondje

Voorstelrondje

Zoals altijd begint de clinic met het voorstel rondje. Wie loopt hoe lang, waarop en vooral ook wie heeft er al ervaring op de vff. Een mooie gevarieerde groep, met deelnemers die al langer op vff lopen en anderen die ze voor de 1e keer aan hebben. En tijdens het voorstel rondje sluit ook Camiel zich bij ons aan. Hij is met het OV naar Amsterdam gekomen, een wijs besluit, volgende keer wellicht ook iets voor mij……

DSC_0680

Het aanspannen en ontspannen van de kuiten

We wandelen een eindje en dan beginnen we met een eerste oefening: het ontspannen van de kuiten. Span ze eerst bewust aan, door tegen een boom/muur/hekje/houten beest te leunen en ontspan ze dan. Want juist die kuiten krijgen het zwaar te verduren! Paula doet het voor en de groep doet het na.

Hierna gaan we een stukje hardlopen. Opnieuw doet Paula voor hoe je loopt op de vff: let op je houding, mooi rechtop, span je kern aan, leun voorover vanuit je enkels en laat je gecontroleerd “vallen”. Alleen verzet je je voet, zodat je dus niet valt en daardoor beweeg je vooruit. Snap je? Klinkt makkelijk en logisch. Vooral niet afzetten, alleen je voeten achter je genoeg optillen, lekker lui lopen dus. De groep doet Paula na en het verbaast me iedere keer weer, hoe makkelijk de hele groep de techniek meteen kan uitvoeren. Oké, hier en daar moet een beetje bijgestuurd worden, krijgt iemand een extra tip of aanwijzing, maar in principe kun je niet fout lopen. Werken aan techniek kun je wel, maar zolang je netjes landt, niet op je hiel, je lijf recht houd, kleine pasjes maakt, liefst met een frequentie van 180 per minuut, komt alles goed. En alles tegelijk leren en toepassen kun je niet, dit heeft tijd nodig en die moet je er dus zeker voor nemen.

We wandelen een stukje met 1 vff aan, 1 vff uit. Door het gras is dit geen probleem, een zandpad met wat steentjes voelt al wat anders en dan komen we op een pad met veel losse steentjes. Dit voelt duidelijk minder prettig aan de blote voet. De 2e vff mag weer aan, maar het verschil is nu wel gevoelt. Met vff kun je overal op/overheen lopen, je voelt de ondergrond wel, maar het doet geen pijn. Veel mensen denken dat je alles voelt en alles je pijn doet, omdat je geen demping hebt, maar dat is echt niet zo.

DSC_0682DSC_0683We gaan nu verder in een stukje bos met omgevallen boomstammen. Op de vff merk je dat je meer evenwicht hebt en balans kunt houden. Je kunt je voeten makkelijker neerzetten. Dit soort oefeningen doen we niet alleen voor balans, maar ook om te voelen welke spieren je gebruikt bij het evenwicht houden. Voornamelijk je core, als die voldoende getraind is, dan kun je heel veel.

Daarna gaan we nog een stukje hardlopen. Rustig aan, denk opnieuw aan je houding. Hard hardlopen hoeft niet, mag niet, maar loop bewust. Wat ervaar je, wat voel je?

Na een uurtje zijn we terug bij de parkeerplaats bij het bezoekerscentrum. We nemen afscheid van een aantal lopers en degene die nog mee gaan voor de funrun, doen hun eigen schoenen aan. Paula leidt ons via haar telefoon door het Amsterdams bos. Mooi om daar te lopen, we houden vooral de brede paden aan, maar hier en daar zie ik mooie trailpaadjes. Jammer dat het zo ver weg is, anders wilde ik hier nog wel eens lopen. Na 5 km zijn we weer bij het bezoekerscentrum, degene die nog een rondje willen lopen gaan verder, de anderen stoppen. Ik besluit dat die 5 km voor vandaag genoeg is en ga samen met een deelneemster aan de koffie en water.

Na een goed half uur is de rest van de groep ook weer terug. De meesten nemen nu afscheid, maar met een klein groepje besluiten we dat er nog iets gegeten en gedronken moet worden. Het terras aan het water is een prima plek daarvoor. Maar ja, uiteindelijk kan ik het niet langer uitstellen en moet deze dorpse trien toch weer terug met de auto. Gelukkig blijkt dat Tomtom ondertussen de weg weer terug gevonden heeft en kan ik zonder omweg rechtstreeks door naar de snelweg. Na anderhalf uur rijden ben ik thuis en kan ik terug kijken op wederom een geslaagde vff-dag!

Paula & Camiel en alle deelnemers, bedankt voor jullie plezierige aanwezigheid! Ik vond het weer leuk om erbij te zijn. Mochten jullie nog vragen hebben, dan zijn we altijd via blog, twitter of facebook bereikbaar.

Volgende clinic: 12 juli op de Utrechtse Heuvelrug.

Dit bericht werd geplaatst in clinic, VFF, VFFambassadeur, vibram five finger. Bookmark de permalink .

6 reacties op VFF clinic in het Amsterdamse Bos

  1. Wel ja..praat jezelf dat dorpse maar weer aan. We gaan als Brabanders zo nooit van dat suffige imago afkomen. Rug recht en zeggen hier ben ik en ik kom van Dommelen;-)

  2. langzaamaan zegt:

    Sjee… Had ik geweten dat je in de Grote Stad was vandaag, was en ook even gekomen 🙂

  3. Zullen we een keertje afspreken in het Amsterdamse Bos? Je kunt er makkelijk een km of 21 lopen. Een soort Twitterloop daar organiseren? Ik ben er wel voor in. Btw, en dat dorpse bedenk je alleen zelf, is natuurlijk grote onzin!

  4. Ronald zegt:

    Beste Esther,
    het was een erg leuke clinic. Ik had de clinic gevonden via jouw blog dus bedankt voor de “tip”. Helaas kon ik t fun run deel niet meedoen.

  5. Egine zegt:

    Ik vond het een erg gezellige ochtend. Bedankt iedereen.

Geef een reactie

