Devilstrail op de Utrechtse Heuvelrug

Het is een eindje rijden naar de Utrechtse Heuvelrug, maar voor een mooie loop door de natuur heb ik dat zeker wel over. Vandaag ga ik meedoen aan de Devil’s Trail, start en finish in Doorn en tussendoor 26,6 km door bos en over heide. Misschien niet echt de beste voorbereiding voor een marathon over een geheel vlak, geasfalteerd parcours, maar wel leuk! Zin in ook!

In tegenstelling tot veel andere trails, ontmoet ik hier weinig bekenden. Er zijn vandaag meer trails en ja, je kunt nu eenmaal niet overal tegelijk aanwezig zijn. Maar meteen na aankomst parkeren Roald en vriendin hun auto achter de mijne en samen lopen we richting het startgebied. Daar tref ik Adrie en Marianne (van onze loopgroep) en dan ook Ingrid, die net als ik die 26,6 km gaat lopen. Als blijkt dat we dezelfde eindtijd in gedachten heeft, is een pact snel gesloten: samen starten, en daarna maar zien hoe het verder gaat. Geen verplichtingen, maar samen lopen is leuker dan alleen lopen.

IMG-20140928-WA0002Als het bijna tijd is lopen we naar de start. Heerlijk zo lekker ontspannen en geen gedrang in een startvak. Stipt om 11.30 mogen we vertrekken, meteen heuveltje op, we zullen weten dat we op een heuvelrug lopen. Fijn voor de nog koude spieren en piepent en puffent kom ik boven. Voordeel is dan, dat dalen wel heel lekker is en langzaam maar zeker warmen de spieren op, vallen de eerste zweetdruppels en begint het grote genieten. Het blijft wel goed uitkijken waar je je voeten neerzet, want de paden zijn niet echt vlak, maar bezaait met takken, wortels, stenen enz enz. Trailen dus, want daar kwamen we voor! En man-o-man wat hebben we het getroffen met het weer!

Bij 8 km is de 1e drankpost en daar treffen we Colette die al een tijdje voor ons liep. Na een banaan en een paar bekertjes water, lopen we samen verder. Beetje praten, beetje rondkijken en de kilometers vliegen voorbij. Na een kilometer of 20 beginnen we toch wel wat moeier te worden en het praten wordt steeds minder. Ook trekken we steeds vaker ons eigen plan. Ieder op eigen tempo, in ons eigen coconnetje, soms stukje wandelen met mul zand of omhoog, maar we blijven elkaar toch in het oog houden. Ene keer loopt Ingrid voor mij, daarna loop ik weer voor haar.

chocolate hillNa zo’n 25 km is daar dan Chocolate Hill. Nu is het niet ver meer. Ik neem een stukje chocolade van de schaal, maar eigenlijk had ik dat beter niet kunnen doen. Het enige dat ik nu nog wil is gewoon doorlopen en niet meer stoppen om chocolade te kauwen. Kauwen en lopen en ademhalen tegelijk lukt me niet. De chocolade smelt half in mijn handen, maar ik wil nu gewoon door naar die finish. Zo snel mogelijk, want ik wil onder die 3,5 uur finishen.

Devilstrail2

DSC_0739Lekker heuvel af ga ik nu, en dan hoor ik gepraat en na nog een laatste bochtje zie ik de finish. Yes, nog even wat aanzetten en met de handjes omhoog over de matten. Did it! Horloge uit, chocolade van mijn vingers likken en even wachten op Ingrid, die vlak na mij binnen komt. High five en tevreden samen naar het conferentie centrum, waar we even lekker kunnen zitten en een glas cola drinken. Ook Colette sluit zich al snel bij ons aan en samen praten we nog wat na. Ondanks dat we hier en daar wat hebben afgezien, hebben we heel erg genoten!

De Devil’s Trail op de Utrechtse Heuvelrug was een mooie route, goed georganiseerd en lekker simpel, zoals ik het graag heb. Geen poespas, maar wel de route goed uitgepijld, prima drankposten en vrijwilligers waar nodig. Mocht je nog twijfelen over 1 van de volgende Devil’s Trails, dan zou ik zeggen: gewoon inschrijven! Voor mij jammer dat ze niet meer in mijn trainingsschema passen de komende maanden, anders liep ik er zeker meer.

 

Dit bericht werd geplaatst in DevilsTrail, VFF. Bookmark de permalink .

3 reacties op Devilstrail op de Utrechtse Heuvelrug

  1. Of dat je je duurwerk op een trail doet of op het harde asfalt maakt niet eens zo heel veel verschil. Het zachte is iets minder blessuregevoelig maar ook veel leuker.

  2. ruud zegt:

    ‘tis er best mooi hè, Utrechtse Heuvelrug. Je hebt er weer een prima loopprestatie neer gezet, en lekker genoten. Heerlijk, trailen!

  3. John zegt:

    Mooie omgeving, prima organisatie, leuk om eens ergens anders te lopen en leuke mensen te ontmoeten. Maar dat trailen…ik laat het graag aan anderen over 😉
    Wel een mooie lange duurloop in de aanloop naar je volgende marathon. Succes met de laatste loodjes, tapering en de marathon.

Geef een reactie

