Landgoed Twente Marathon

LandgoedTwenteMarathon, VFF

Als je een marathon wilt lopen en je wilt van A tot Z genieten, dan is de Landgoed Twente Marathon een echte aanrader! Goed georganiseerd, vriendelijke vrijwilligers, een gemoedelijke sfeer, mooie omgeving, lekkere hapjes en niemand die loopt te dringen. Eerlijk waar, ik heb genoten van begin tot eind en ik weet zeker dat dat voor mijn loopmaatje Yvonne precies zo was.

Vrijdagmiddag rond 5 uur was ik in De Lutte. Waar? Nou De Lutten. Als je denkt dat Hengelo al ver is, dan moet je daar nog even doorrijden, richting Duitsland. Yvonne was er al, die zat op het terras op me te wachten. En nadat we onze kamer geinspecteerd hadden, was het tijd voor een drankje bij de niet-brandende haard om daarna aan tafel te gaan. Rond half 10 lagen we al op bed, beetje lezen, beetje twitteren, beetje ouwehoeren. Goeie voorbereiding 🙂

DSC_0752De volgende morgen, na een lekker ontbijtje, stonden we om 8 uur buiten bij de gehuurde fietsen. Mijn heerlijk degelijke fietstassen pasten perfect en daarin konden we onze spullen de hele dag met ons meeslepen. Achter een aantal andere fietsende LGT3lopers aan, fietsten we naar de start en om half 9 hadden we ons startnummer te pakken en was het tijd voor koffie, toiletbezoek, peukje (Yvonne), nog een keer toilet (ik) en daarna plaatsnemen in de startvakken. Ik vooraan bij de lopers en Yvonne met de andere fietsers daar achter. Klokslag half 10 mocht de 1e groep vertrekken.

DSC_0754Er was ons al vertelt dat het door de drukte een paar kilometer kon duren, voordat fietser en loper elkaar zouden vinden. En dat klopte. Pas na 5 km kwam Yvonne langszij en bij 5,5 km was daar de 1e stop, het 1e hapje en voor ons de 1e wissel. Een lekkere pompoensoep was hier onze beloning. Bij deze stop was het nog redelijk druk met lopers en fietsers, maar vanaf hier werd de groep lopers meer uitgespreid en als een lang, lang lint gingen we door het mooie Twentse landschap.

DSC_0755Stop 2 leverde ons een Shiitake-salade op en na dit hapje mocht ik weer een stukje lopen. Van tevoren had ik netjes opgeschreven hoever de posten uit elkaar lagen, zodat we voorbereid waren. Maar als je dat briefje dus in je auto laat liggen, dan weet je onderweg dus absoluut niet hoever je moet gaan lopen. We wisten dat de meeste stukjes ergens tussen de 3 en 4 km zouden zijn, met 2 uitzonderingen omhoog en een paar uitzonderingen omlaag. Dus wisten we eigenlijk onderweg helemaal niks. Verrassing iedere keer als er weer een stop kwam.

IMG-20141011-WA0008Daarna kregen we een knolselderijsapje met een geitenkaas hapje (erg DSC_0756lekker!) Weer een wissel en op naar het volgende landgoed, het volgende hapje. Of in dit geval: drankje. Een glaasje lekkere rode wijn 🙂 Blij trouwens dat ik hier goed aankwam op de fiets, want een deel van deze route was met de gehuurde stadsfiets niet echt makkelijk te rijden. Modder, nat gras, smalle paadjes, heuveltjes…. ik had hier graag gelopen, laat ik het daar maar op houden. Voor een mens die zelden tot nooit fietst, was dit een zwaar karwei 🙂

DSC_0757Het halve marathon-punt is een heel gezellige stop. Hier krijgen we een pannenkoek met poedersuiker, er ligt fruit en er staat een bandje te spelen/zingen. Als er een lekkere meedeiner wordt ingezet, barst het lopers-publiek uit in zingen en meedeinen, geweldig. De beurt van Yvonne om te gaan lopen en ik mag weer een stukje fietsen. Op naar het volgende landgoed, op naar de volgende stop en het volgende hapje. Hier krijgen we een hamburgertje en een glaasje rose. Het gaat er weer goed in.

IMG-20141011-WA0005 LGTLGTOok de volgende stops zijn er gezellig en lekker. Zo stoppen we nog een keer midden in het Gemeentehuis, waar een bandje met een mannenkoor staat op te treden en we een plak krentenkoek met spijs krijgen, Een volgende stop is een fruithapje, daarna een bekertje mozzarella met tomaat en als laatste stop is er nog een kaasproeverij(tje). Langzaam maar zeker en zeer genietend lopen/fietsen we van stop naar stop en na de kaasproeverij is het alweer tijd voor het laatste stukje naar de finish. Nog een stukje door een koeienstal, door een weiland en dan weer de min of meer bewoonde wereld in naar het Ros van Twente, ons begin/eindpunt.

DSC_0771Nog 1 bochtje en dan samen over de loper, onder de finish door. Als DSC_0773beloning wordt ons een biertje aangeboden, die we dankbaar aannemen. Deze marathon hebben we heerlijk op ons gemakje voltooit in 5 uur en 15 minuten. We krijgen een doosje met afbakbroodjes en een bakje salade mee naar huis als aandenken. Het sfeertje in het finishgebied is super. Er staan een aantal hot tubs, hout gestookt, waar een aantal mensen genietend gebruik van maken. Wij hebben geen droge kleding mee genomen en moeten nog 3,5 km fietsen, dus helaas voor ons geen hot tub. Wel iets om volgend jaar aan te denken!

DSC_0772

 

Ik heb werkelijk van begin tot einde genoten van deze marathon. Organisatie en vrijwilligers, hartelijk dank! Ik snap helemaal waarom vele deelnemers ieder jaar weer terug komen, want als je hier eenmaal gelopen hebt, dan wil je iedere keer blijven terugkomen. Volgend jaar weer? Ik hoop het van harte!

 

8 gedachtes over “Landgoed Twente Marathon

  1. Deze moet je inderdaad zo langzaam mogelijk doen. Mooi verslag en ook deze staat al lange tijd op mijn verlanglijstje maar valt bijna altijd samen met andere marathonplannen.. maar ik ga ‘m echt nog wel lopen! Thx voor de info 🙂

Geef een reactie

