Tisvoorniks 2014

Tisvoorniks, Uncategorized, VFF

Zondagmorgen 30 november en een wekker die om 7.30 afloopt. Zoals altijd heb ik geen zin om op te staan en zoals altijd doe ik het toch. Gelukkig hoef ik vandaag geen pokke-eind te rijden om een lekker stukje te lopen. Vandaag is de Tisvoorniks in Geldrop. Zonder uitzondering staat deze loop al een aantal jaren in mijn hardloopagenda. Alleen de te lopen afstand verandert nog wel eens. Dit jaar sta ik net als vorig jaar ingeschreven voor de 30 km. Vorig jaar stond ik vol vraagtekens aan de start, kon ik deze afstand wel aan? Dit jaar ga ik er vol vertrouwen naartoe, wetende dat ik het gewoon kan. Een heel verschil in een jaar tijd. Blij mee ook, met die vooruitgang!

Vlak voor 9 uur parkeer ik mijn auto voor de deur van de sporthal. Precies daar waar ik graag wilde staan, want dan kan ik direct na de finish, naar de auto lopen, tas pakken, en douchen in de sporthal. Allemaal binnen de 100 meter, ideaal als je net 30 km gelopen hebt 🙂 Met voorbedachte rade dus flink op tijd, want je zult maar teveel moeten lopen!

Tisvoorniks14In het dorpshuis mijn startnummer ophalen en dan eens om me heen kijken. De 1e bekende die ik zie is trainer Tiny. Begroeten, koffie halen, nog een aantal bekenden begroeten, koffie drinken en langzaam maar zeker wordt het steeds drukker. Super altijd hier, die ontspannen sfeer en de vele bekenden die ieder jaar weer terug komen. Ook Kitty is er weer bij, en ook dit jaar gaan we samen die 30 km uitlopen.

KanjerAnneEen paar minuten voor 10 zijn we er klaar voor. We lopen naar buiten en dan staat opeens Anne met haar kanjerspandoek voor mijn neus. Op blote voeten. Er zijn mensen die mij voor gek verklaren door het vele lopen, maar gelukkig zijn er altijd mensen die nog gekker zijn 😉 Althans, als afwijkend van “normaal” meteen gek moet heten. Lekker leven en laten leven en een ander de vrijheid geven die hij/zij verdient.

Ook Gerard is ondertussen aangekomen, we zijn vandaag apart gekomen, toch handig 2 auto’s voor de deur 🙂 Hij start een uur later, dus vandaar deze keuze. Mooi op tijd om elkaar succes te wensen en dan gaat het startschot en zet de meute zich in beweging. Eerst nog een goeie kilometer door het dorp, daarna het viaduct over en de bossen in, de heide op, lekker de natuur in. En mooi dat die natuur is, in elke jaargetijde. Alleen jammer dat het weer vandaag zo sombertjes is, geen zon om het op te leuken, maar het is wel droog, fris, weinig wind en gewoon heerlijk loopweer om een paar uurtjes buiten te zijn.

De route is redelijk bekend, althans tot de drankpost op 10 km. Vlak na deze drankpost liepen Kitty en ik vorig jaar verkeerd, dit jaar kijken we wat beter uit. Wel 3 grote gele borden met zwarte pijlen wijzen ons de juiste weg, daar waar het vorig jaar mis ging. Dus rechtsaf en niet rechtdoor zoals vorig jaar.
Het loopt lekker en na opnieuw 10 km staan we weer bij de drankpost waar we al eerder waren. Even een kopje thee en dan gaan we verder voor de laatste 10 km. Het wordt nu wel iets zwaarder, maar het is een kwestie van gewoon stug doorgaan. Wat is nou helemaal 30 km toch? Het idee dat ik er tegenwoordig zo ” makkelijk” over kan denken is gewoon pure winst!

Tisvoorniks142Het tempo loopt nu wel iets terug en het wordt wat zwaarder. Maar ik heb er nog steeds zin in en op geen enkel moment heb ik het idee dat het niet gaat lukken. Na 26 km komen we bij een viaduct, steken de A67 over en weten dat we nog maar een klein stukje hoeven. Wel het rottigste stukje. Zand, heuveltjes (molshopen) en nog meer zand. Dit jaar hebben we geluk, het zand is redelijk hard en het lopen gaat prima. Anne staat hier alle lopers aan te moedigen, even een hugg en weer door.

De heuveltjes voorbij en dan ga ik op de uitkijk naar Tiny, want net als vorig jaar zal hij ons tegemoet komen, nadat hij zelf zijn 30 km volbracht zou hebben. Maar waar hij vorige keer stond te wachten, nu geen Tiny. Da’s even een domper. Maar dan plotseling een stem achter me: “wachten jullie niet meer op oude mannen?” Tiny! We liepen hem voorbij tijdens zijn pitstop, maar hij haalde ons weer snel in. Zijn eigen 30 km liep hij in 2.37…. Wat nou oude man? Een jonge God nog altijd! De laatste 2 km loopt hij met mij mee, nadat hij Kitty vooruit stuurt met de opdracht de laatste km echt snel te lopen. Zoef, Kitty neemt meteen ruim afstand!

TinyGeldropSamen met Tiny loop ik de laatste 2 km. En opnieuw geeft het samenlopen me vleugeltjes en kan ik nog wat versnellen. Het gaat echt makkelijker dan vorig jaar. En uiteindelijk kom ik ruim 5 minuten sneller (en met langere afstand, vorig jaar was het korter door het verkeerd lopen) over de finish. Joepie, weer gered, weer gedaan.

Na het douchen en lekker warm worden is het nog lang gezellig in het buurthuis. De datum voor volgend jaar staat alweer in mijn agenda. Reken er maar op dat ik hier weer graag terugkom!

Een gedachte over “Tisvoorniks 2014

Geef een reactie

