Poort naar het Heuvelland

Poort4

In het kader van “trainen in het lang lopen met heuveltjes” schreef ik me in voor de 30 km trail van AV Caesar in Beek, de Poort naar het Heuvelland. Ik wist dat het pittig zou worden, want 2 jaar geleden liep ik hier de eerste editie en toen vond ik 15 km al meer dan genoeg! Dit jaar dus de dubbele afstand door de heuvels van Limburg, met als extraatje een flinke laag modder over het hele parcours.

Iedereen weet wat een ***weer het de afgelopen weken is geweest. Als het niet regende, dan hoosde het wel. En als het niet hoosde dan stortregende het. Al met al prima weer om een heleboel modder te verzamelen op zo’n beetje alle paden en paadjes in en rond Beek. Modder, drab, prut, pratsj, hoe je het ook wilt noemen, het lag er. Overal en altijd. Gelukkig was ik zo slim geweest om mijn trailste schoen aan te trekken, zodat ik de meeste tijd redelijk rechtop kon lopen. De keren dat ik bijna onderuit ging, kan ik niet tellen, want zoveel vingers heb ik niet. Soms was ik dolblij om weer een stukje verharde weg tegen te komen, zodat ik even de modder tussen de nopjes uit kon stampen om daarna de volgende prut in te lopen.

De lange trail startte 10 minuten voor de korte trail. Dat betekende in mijn geval dat ik na 3 kilometer werd ingehaald door de koplopers en daarna door zo’n beetje de rest van het deelnemersveld. Soms wat irritant op de smalle paden, als er weer een snelle jongen in mijn nek hijgde en ik niet rap genoeg aan de kant kon. Van mij mogen die starttijden worden omgedraaid volgende keer. De afslag 16km- 30km kwam pas na 14 km, daarna werd het heerlijk rustig en kon ik me alleen op de wereld wanen.

Bij alle kruisingen met een verharde weg stonden vrijwilligers, zelfs nog om mevrouw 1-na-laatste te helpen met veilig oversteken. En ook de drankpost op 22 km was nog aanwezig voor water, bananen en een vriendelijk praatje. Respect voor deze mensen die in de kou toch maar mooi al die uren zelfs voor de laatste lopers op hun post bleven. Super!

Poort3

Poort

Poort2

 

 

 

 

 

 

(foto’s van Yvonne Silverentand)

Het parcours was mooi en afwisselend. We liepen door bos, weilanden en knollenvelden. Af en toe moesten we over bomen heen klimmen, soms laag er onder door. Holle paden, af en toe een klein stukje verhard, trappetjes, zelfs abseilen was in de route opgenomen. Het was geen moment saai na iedere bocht weer een verrassing wat er komen ging.

DSC_0913

DSC_0914

DSC_0915

 

 

 

 

 

 

Na 27 km stuurde een vrijwilliger me de allerlaatste heuvel op. Even dacht ik nog: joepie de allerlaatste. Tot ik het bochtje om ging. Niks niet joepie, maar modder modder modder in een heuvelachtig weiland. Glibber de glibber, 2 stappen vooruit, 1 achteruit. Het gras al vertrapt door alle voeten voor mij en ik letterlijk aanmodderen om vooruit te komen. Maar zoals aan alles, kwam ook daaraan een einde en mocht ik uiteindelijk een fietspad oplopen, richting Beek. Alleen helaas niet lang, want de route ging linksaf de landerijen in. Ondergrond was weliswaar goed te belopen, maar windkracht 80 tegen is in de laatste km niet echt dat je zegt: joepie lekker. Nondeju! Waar is die finish, waar is de sintelbaan van AV Ceasar??

Mijn horloge gaf ondertussen 3. 57 aan en eindelijk zie ik waar ik naartoe moet, dezelfde weg terug als waar we vertrokken waren. Het sportpark op via een achterdeurtje, langs de voetbalvelden en de nu lege tribune en dan draai ik de atletiekbaan op. Even nog aanzetten, want net onder die 4 uur is leuker dan net erboven. Tevreden voor nu, werk genoeg te doen voor 14 maart.

Opnieuw een vriendelijke vrijwilligers die me bij de finish opvangt en naar de tent brengt waar ik een stuk vlaai krijg en er warme thee voor me wordt ingeschonken. Of ik genoten heb en wat ik van het parcours vond, vraagt hij. Nou, egwel dat ik heb genoten! Ondanks de heuvels die ik te weinig train hier in het platte Brabant, heb ik zeker een fijne trail gelopen. De afstand 30 km is geen probleem, maar de heuvels wel, komende weken maar eens wat vaker naar Limburg afzakken op de zondagse lange training.

 

Dit bericht werd geplaatst in Poort naar het Heuvelland, Trailrunning. Bookmark de permalink .

4 reacties op Poort naar het Heuvelland

  1. Mooi verslag, Esther, de blubber vliegt me bijna om de oren. Goed aan het trainen voor je ultra, knap.

  2. Een doorzetter zoals jij weet die ultra ook tot een goed einde te brengen. Deze 30-er, en wat voor eentje, die is in elk geval in de tas!!

  3. Zo, 30 km met dit weer! Ik doe het je niet na, super prestatie!

  4. langzaamaan zegt:

    Toppertje ben je zeg! Onder deze omstandigheden zo’n afstand lopen! Gelukkig maar dat jij blubber kunt waarderen, maakt het wel iets makkelijker 😉

Geef een reactie

