Koning van Spanje 2015

KvS3Lustrum editie Koning van Spanje                                      

De eerste Koning van Spanje in 2011 was voor mij de allereerste kennismaking met het traillopen. En jemig wat vond ik het toen leuk en loeizwaar! En eigenlijk is daar weinig aan veranderd, ik vind het nog steeds leuk en loeizwaar 🙂 Gisteren was de 5e editie en mijn 5e deelname, voor mij dus ook een lustrum op de limburgse paden.

Geheel vrijwillig zette ik zaterdagavond de wekker op 6.45. En om half 8 zat ik al in de auto naar Gulpen. Meer dan ruim op tijd, want ik wilde vooral veel tijd hebben om de vele bekenden te zien/spreken/begroeten. Net als vorig jaar parkeerde ik mijn auto in het weiland en net als vorig jaar parkeerde Wendy haar auto naast me, alsof we het zo hadden afgesproken. Wat een toeval 🙂 De volgende die ik sprak waren Tiny en Margriet, ook al vroeg aanwezig op dit trailfeest.

Wat volgde waren vele begroetingen hier en daar, de weg naar een kop koffie werd erg lang hierdoor, maar wel een gruwelijk gezellige weg 🙂 Bijna alle mede-vff-ambassadeurs zijn er en ook een deel van loopgroep Eindhovenloopt is aanwezig. En uiteraard trailmaatje Jan-Willem, die was 0ok al ruim op tijd, hij zag mij al van verre in het knalroze van X-bionic. Plan was om samen te starten en daarna maar zien hoe het zou gaan.

Om 10 uur is onze start, en na 2 weken wat kwakkelen met mijn gezondheid, stond ik daar toch wel een beetje huiverig te wachten op het startschot. Zou het wel lukken na 2 weken minder/slechter trainen? Twijfelde ik een paar weken geleden nog of ik toch voor de 37 km zou gaan, nu twijfelde ik eigenlijk of ik niet beter voor de 9 km kon starten. Maar onder het motto: als je twijfelt juist wel doen, ging ik dus gewoon van start.

Bij de eerste heuvels lieten mijn kuiten al meteen weten er geen zin in te hebben. Maar ik wel, dus dat was gewoon een kwestie van wie de sterkste wil had. Bij de 2e heuvel in het weiland heb ik toch maar even gewandeld. Om te voorkomen dat de kramp erin zou schieten. Gelukkig kon ik al vrij snel weer verder op een sukkeldrafje en eenmaal boven in het bos ging het heerlijk omlaag, en na een paar 100 meter voelde ik mijn kuiten steeds minder protesteren. Dat ze vandaag, een dag later, wraak nemen en me laten rond strompelen, neem ik op de koop toe. Spierpijn is sterker worden, dus kom maar op!

Schitterend parcours                                                                                                    

Samen met JW op pad (foto van Stanley)

Samen met JW op pad (foto van Stanley)

Wat volgde was een mooi parcours met heel veel bekende plekjes. Heuveltje op en weer af. Tijd verliezen met omhoog wandelen en tijd inhalen bij het afdalen. Voordeel van wandelen is dat je om je heen kunt kijken en de omgeving goed zien, want wat waren er mooie vergezichten! Echt een schitterende omgeving hier.

(foto gemaakt door de man van Sheila)

(foto gemaakt door de man van Sheila)

En na zo’n 10 kilometer is daar de waterpassage. Altijd een mooi moment. Je weet dat er heel wat toeschouwers staan, en natuurlijk ook fotografen. Het is dus de bedoeling om er in volle vaart doorheen te denderen, maar wel op de been te blijven in de modderbrij. Want een valpartij wordt vastgelegd! En gelukkig lukte het me, rechtop door het water en door de modder. Ik vind dit altijd het mooiste stukje 🙂

 

 

Extraatje                                                                                                                            

(foto van Stanley)

Dwars tussen de schapen door (foto van Stanley)

En om deze editie wat extra mee te geven, hadden parcoursbouwer Patrick Franken en zijn team er een mooi nieuw lusje ingebouwd. Op het moment dat je de finish net om de hoek weet, buig je af. Jan-Willem en ik wezen een dame die met ons meeliep: kijk, daar moeten we zijn, daar achter die camping ligt de finish. Maar op dat punt gingen we dus de andere kant op. Niks niet laatste beklimming en dan afdalen naar de finish, nee, gewoon door. Even door een stukje dorp en dan de wei in, dwars tussen de schapen door. En nog verder omhoog, klimmen naar Maria. En dan denken dat je alleen nog hoeft af te dalen naar de finish en het totaal mis hebben. Die afdaling was er wel, maar die finish niet. Nog een keer omhoog en dan eindelijk het losse stenenpad bereiken en omlaag denderen naar het knollenveld en dan het laatste bochtje om naar de finish. Jippie jee, genieten en afgezien, het blijft een mooie combinatie!

FinishKvS

(foto uit de Best of Gallery van Sportograf)

 

Na ruim 2,5 uur kom ik over de finish, blij dat ik toch voor die 19 km had gekozen en niet de 9 km had gedaan. Dit parcours is te mooi om maar zo kort van te genieten.

(foto van Joost)

(foto van Joost)

(foto van Tjarda)

(foto van Tjarda)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Meteen na de finish krijg ik van JW (die sneller afdaalt dan ik en dus net eerder bij de finish was) die lang verwachte Erdinger in mijn handen gedrukt. Ik drink nooit bier, maar hier smaakt het altijd voortreffelijk! Daarna de limburgse vlaai en alle verbruikte koolhydraten waren weer aangevuld 🙂

Nog een praatje hier, een praatje daar. Echt, ik loop veel trails, maar de saamhorigheid, de gezelligheid is hier toch veruit het mooiste. En wat mij betreft, volgend jaar ben ik er graag weer bij!

 

 

Dit bericht werd geplaatst in Koning van Spanje, Uncategorized, VFFambassadeur, vibram five finger, Xbionic. Bookmark de permalink .

3 reacties op Koning van Spanje 2015

  1. Ik kwam vanaf Nuenen waar ik gelogeerd heb en ik reed om half 8 weg, we hebben achter elkaar aan gereden 😀 Ben blij dat jij iets over de kuiten zegt. Integenstelling tot vorig jaar verzuurde mijn linkerbeen enorm, was van plan om terug te gaan, niet gedaan en zo blij. Het was fantastisch. Het uitzicht, de mensen. Top!

  2. Je hebt in elk geval prima gelopen. Ik heb overigens ook weer toestemming(van mezelf) om volgend jaar er ook weer bij te zijn!

  3. ruud zegt:

    Mooie dag en lekker getraild dus weer.
    Dat je ervan geniet is overduidelijk….

Geef een reactie

