Leenderbos

DSC_0252Soms gaan trainingen vanzelf, soms kost het moeite. Vandaag was zo’n dag dat het moeite kostte. Gisteravond maakte ik een route door het Leenderbos voor in mijn Suunto. Omdat ik over 3 maanden de Berlijn Marathon ga lopen, wil ik de lange duurlopen meer over asfalt gaan lopen en minder over bospaden. Ik weet dat er in dit bos veel asfaltpaden lopen, fietspaden en dus leek het mij een goede keuze om met warm weer te gaan lopen. Bos = schaduw. Dacht ik….

Het was vandaag warm, benauwd, zweetweer. Heerlijk weer om languit in de tuin te gaan liggen, iets minder prettig voor een lange, langzame duurloop. Gelukkig had ik mijn rugzak met water meegenomen. Deze keer met een SIS-tabletje om eens uit te proberen of electrolyten en cafeine in water goed bevallen onderweg.

Net toen ik lekker liep, begonnen mijn darmen zich te roeren. Ja hoor, daar zat ik net op te wachten 😦 Maar goed, dat gebeurt me tijdens iedere duurloop wel, dus niks nieuws onder de warme zon. Ik kies een mooie boom uit, baken mijn territorium af en kan weer verder. Net op tijd mijn tight omhoog, als er 2 mtb’ers langs fietsen. Oeps… 🙂

DSC_0247 (1)Door over het fietspad. Ik kom op een stukje waar ik opeens even weet waar ik ben, maar moet dan linksaf de heide op ipv rechtdoor naar de Achelse Abdij, ik kan het bier al bijna ruiken, krijg visioenen over een terrasje, maar sla toch af naar de heide. Hier heb ik nog nooit gelopen, erg mooi, ook al bloeit de heide nog niet. Wel erg warm, zonder enige schaduw. Ik maak een mentale aantekening dat ik dit pad in augustus nog een keer in mijn rondje moet opnemen!

DSC_0249Pfff, het is echt warm hier! Geen schaduw te bekennen. Klein stukje wandelen moet kunnen. Vind ik. En dan weer door. Volgens Suunto linksaf en …. o_ o, dat was niet de bedoeling, een zandpad op. Een zandpad waarvan de toplaag vrij stevig lijkt door de regen, maar ik zak tot mijn enkels weg in het mulle zand. En daarna wordt het een graspad, met gras tot boven mijn knieen. Het pad wordt ook steeds smaller. Enige voordeel hier is dat de knopen spontaan uit mijn kuiten schieten, die zijn al dat asfalt niet gewend en geven direct aan dat dit prettiger lopen is. Ik heb ondertussen geen idee meer waar ik ben, maar volg braaf Suunto, hoewel er van enig pad nauwelijks nog sprake is.

Maar ook hieraan komt een einde en het asfalt lonkt weer. Ik kom uit ergens in Strijp, aan de oostkant van het Leenderbos. Oke, ik weet nu ongeveer waar ik ben, vanaf hier ga ik weer het bos in. Gelukkig maar, want een 2e pitstop is nodig. Als er iemand is die mij DE tip kan geven om van die darmproblemen af te komen: GRAAG!!! Al zoveel geprobeerd, maar hardlopen werkt bij mij als detoxen. Daar hoef ik geen kuur voor te volgen.

DSC_0254Weer verder, nog maar een paar km’s. Ze kosten moeite. Op dit moment kan ik me niet meer voorstellen dat ik 3 maanden geleden een 50 km liep. En het idee dat ik over 3 maanden een marathon ga lopen, kan ik me op dit moment even niet voorstellen. Blijkbaar moet er nog heel wat werk verzet worden om deze poldertrailer 42 km op de weg te laten lopen.

DSC_0250

WARM!!!!!!!

Met een goeie 15 km sta ik weer op de plek waar ik begon. Maar daarvoor was ik niet gekomen, ik wilde 17 km lopen. Dus ga ik nog even terug het bos in, dit stukje bos ken ik wel en ik weet ook dat er een wandelroute ligt van zo’n 2 km. Die ga ik dus nog even volgen. En zoals zo vaak, als ik er bijna ben, als ik bijna mag stoppen, dan loopt het opeens lekker. Maar nadat Suunto aangeeft dat die 17 km vol is gelopen, klok ik af op het parkeerterrein. Even uitzweten, half litertje water wegwerken en terug naar huis.

Het kostte wat moeite en doorzettingsvermogen, maar die 17 km, bijna 2 uur lopen, zijn weer gelukt! En die wandelpauzes…. ach, het waren gewoon fotomomentjes, even rustig aan genieten van de natuur 🙂 Ik moet de knop nog omzetten, van poldertrailer (met regelmatig stukjes wandelen) naar asfaltloper zonder wandelmomenten. Het gaat me vast wel lukken, ergens in de komende 3 maanden.

Dit bericht werd geplaatst in training lange duurloop, VFF. Bookmark de permalink .

7 reacties op Leenderbos

  1. joostsaanen2015 zegt:

    Wandelen is fijn. Ik doe het bij praktisch iedere duurloop. Na 14 minuten een wandelpauze van 1 minuut. Is niks om je voor te schamen.

    Darmproblemen blijven lastig. Je moet truitjes verzinnen dat je van te voren moet. Bij mij is dat in de ochtend 1 of 2 koppen koffie en dan begint het al te rommelen 😃

  2. Ik heb hier nog een mooi geasfalteerde route van 30 km louter fietspaden door het bos. Zin? Laat maar weten.

Geef een reactie

