N70 trail

N70Trail, Trailrunning, VFF Spyridon

Hoewel het niet echt past in de voorbereiding richting Berlijn, kruipt het bloed waar het (beter?) niet kan gaan en schreef ik me een paar maanden geleden in voor de N70Trail. De 28 km om toch voldoende kilometers te maken, maar wel lekker onverhard en in een mooie omgeving.

Een kleine 3 weken geleden had ik de omgeving al eens verkend en toen bekroop me toch wel een stevige twijfel of ik niet beter gewoon thuis een eind op de weg kon lopen. Al maanden train ik alleen op verharde wegen, bospaden en heuvels heb ik nauwelijks gezien. Was het wel slim om hieraan te beginnen?

Twijfel – twijfel……

Maar het was zondag mooi weer, loopmaatje Jan Willem zou met me mee lopen, zodat het onderweg ook nog gezellig zou zijn en de omgeving was schitterend. Redenen genoeg om dus toch naar Ubbergen af te reizen.

DSC_0368Al meteen bij aankomst weet ik weer waarom trailen zo leuk is. De ontspannen sfeer, praatje hier en daar, weerzien met bekenden. Kortom: trailen! Startnummer is snel gehaald, Jan Willem snel gevonden. Tegen 11 uur lopen we naar de start en al snel zijn we op pad. Stukje weiland, klein stukje verhard en dan heerlijk omlaag de bospaden op. Het is begonnen, omlaag loopt het geweldig, maar je weet dat daar vast snel een einde aan komt. En ja hoor, na de volgende bocht rijst er opeens een heuvel (berg!) voor ons op. Wandelen dus. Hijgend en puffend naar boven. Het is warm en de hartslag gaat meteen flink omhoog. De beloning is opnieuw een heerlijke afdaling. Sommige heuveltjes zijn “hard”lopend te bedwingen, maar de meesten wandel ik. Jan Willem past zijn tempo netjes aan, af en toe dendert hij een heuvel af en wacht dan beneden weer op mij. Tsja, je hebt dare devils en voorzichtige oude wijven….. 😉

DSC_0367Na zo’n 8 km heb ik het idee dat er vandaag niet echt veel in zit. Ik kom niet lekker op gang en de heuvels zijn killing! De omgeving is super, maar het niet trainen op heuveltjes-op lopen, breekt me redelijk op. Ik zeg Jan Willem wel 3x dat hij lekker door moet lopen, maar hij weigert. Maar als ik dan zeg dat ik nog niet zeker ben over het 2e rondje, gaat hij er toch vandoor. Go en ik zie je na afloop wel. En hij verdwijnt langzaam maar zeker uit het zicht.

IMG_20150830_230105Mijn tempo gaat nog iets omlaag, ik neem een gelletje en een handvol zoute pepsels bij de drankpost en ga verder. Hophophop, de heuvels op! Na 13 km kom ik boven bij de laatste heuvel waar een vrijwilliger ons staat aan te moedigen. “Bijna klaar of doe je nog een rondje?” “Ik ben klaar denk ik” zeg ik. “Dan nu nog 500m omlaag en geniet daarna van je biertje!” Ha, 500m omlaag, dat klinkt goed! Bier, dat klinkt ook goed! Nog een laatste bospad en dan het weiland op, waar de start ook was. Laatste rondje en dan loop ik recht naar de finish.

Opnieuw twijfel

Ik twijfel. Nu ik bij de finish ben, blijkt stoppen moeilijk, want natuurlijk ging die laatste kilometer top. Stoppen? Of toch door? De speaker vraagt me wat ik ga doen. Jan Willem staat bij de finish met een biertje, hij is toch gestopt. Te warm om echt lekker te lopen en te weinig lange afstanden getraind. Ik twijfel 2 minuten en ga dan toch verder. Als het niet lekker gaat, kan ik er ook een rondje van 7 km van maken. Ik ga door! Dus opnieuw langs de start, door het weiland, stukje verhard en dan omlaag het bospad op.

Eigenlijk loop ik best wel lekker, zou ik toch gewoon nog 14 gaan doen?? Het dieseltje komt eindelijk op gang, beter laat dan nooit. Ik weet dat ik nog even tijd heb om te beslissen, pas bij 19km is de splitsing.

Dan komt me een wandelaar met 2 hondjes tegemoet over het pad. De ene loopt los, een klein wit keffertje. Ik houd wat in, niet zeker wat het beestje gaat doen, maar hij rent me voorbij. Dan loop ik langs de man, die het 2e hondje aan de lijn heeft. Ik loop gewoon aan de rechter kant van het pad langs hem, in de veronderstelling dat hij het dier onder controle heeft en mij opgemerkt heeft (ik ben niet onzichtbaar toch?). Als ik langsloop springt het hondje happend en keffend tegen me op. Ik voel iets trekken aan mijn been. De baas rukt hard aan de riem en sleept het dier mee. Eerst denk ik nog: daar kom ik goed vanaf, totdat ik naar mijn broek kijk. Er zit een gat in. En dat niet alleen, maar ook in mijn been zit een gat. Ik roep de man achterna: “Hey, je hond heeft me gebeten, je kunt niet zomaar doorlopen!”

Hij draait zich om: “Ik heb niks gezien”.  “Nou, kijk hier maar eens, gat in broek, wond aan been”. Hij ontkent dat zijn hond dat gedaan heeft. Ja doei, wat denkt hij nou? Dat ik met een gat in mijn broek rondloop, in de hoop dat er een hond tegen me opspringt die ik de schuld kan geven? “Je bent toch wel verzekert, dit is een dure broek!” Hij heeft geen boodschap aan mij en wandelt door. Ik roep hem nogmaals terug, dat hij dit niet kan maken: zijn hond, zijn verantwoording. Maar nee, het is mijn eigen schuld, ik had maar niet langs zijn hond moeten lopen, ik had maar uit moeten kijken. Tsja….  Ik ben wat overdondert, weet niet goed hoe te reageren en als hij doorloopt, loop ik ook maar door. Ik kan hem nog wel een keer terugroepen, maar ik heb zo’n idee dat het hem geen zak interesseert en aangezien ik totaal alleen loop op dit stuk, heb ik geen getuigen en geen back-up. Langer blijven staan en hem naroepen heeft geen zin. Door kwaadheid en adrenaline doet het ook geen pijn en ik denk dat het wel meevalt. Echt diep is het niet. Ik loop dus maar gewoon door, er zit niks anders op.

Ondertussen begin ik mijn been wel te voelen. Niet echt pijnlijk, maar toch, niet zoals het moet. Grrr! Ik haal een paar lopers in en zij hadden ook al een aanvaring met deze man over zijn hondjes. Bij de splitsing lopen zij verder op het 14 km parcours, ik twijfel nu niet meer en kies voor de 7, nog een 2,5 km en ik ben weer bij de finish. Ik probeer mijn dag niet te laten verpesten, maar mijn goede bui daalt toch wel een heel eind. Zeker als ik me opeens realiseer dat een hondenbeet niet zonder risico is. Iets met bacterien en infectie. Wanneer kreeg ik voor het laatst een tetanus-injectie? Ik kan het me niet meer herinneren. Lang geleden dus. Damn! Daar heb ik geen zin in, ook geen zin om tijd voor te maken.

IMG_20150830_230116 FB_IMG_1441021127138

 

 

 

 

 

 

 

Na 21 km ben ik weer bij de finish. Eerst maar even bij de ehbo langs. Daar wordt het wondje schoon gemaakt “kan even prikken” (en %$@AU dat doet het ook!) en daarna netjes afgedekt. Dan krijg ik van de mensen van de EHBO inderdaad het advies om een tetanus injectie te gaan halen. Ik weet dat het verstandig is, maar ik had vandaag al een strak schema en naar de huisartsenpost stond daar niet in.

Maar nu eerst dat biertje en even bedenken wat ik ga doen. Jan Willem staat al op me te wachten met mijn biertje. Ik had eigenlijk nog het plan om even in het gras te gaan zitten, genieten van de sfeer, genieten van de zon. Maar in plaats daarvan gaan we maar direct naar de auto.

dokterDie staat in de parkeergarage van de Sint Maartenskliniek en de receptioniste daar helpt me met het bellen van de huisartsenpost in Nijmegen voor advies. Nu meteen laten doen, of eerst naar huis rijden en daar naar het ziekenhuis. De assistente raadt me aan om het meteen te doen en maakt een afspraak voor me bij de huisartenpost, 20 minuten later. Dat is netjes, dus meteen de auto in en naar het Canisius. Helaas moet ik daar iets langer wachten dan ik hoopte, want het is druk. En er zijn natuurlijk ernstiger gevallen die voor gaan. Maar uiteindelijk ga ik niet alleen met een pijnlijk been, maar ook met een pijnlijke arm naar huis. De komende dagen zal ik nog vaak terugdenken aan de N70 trail 🙂

Maar toch, die N70Trail, is wel echt een aanrader! Mooie, uitdagende omgeving, prima aangegeven route, goede sfeer in start/finish gebied, vriendelijke en behulpzame vrijwilligers en een heerlijk biertje na de finish! Volgens mij moet ik volgend jaar gewoon in de herkansing. En dan iets beter heuveltjes trainen, rothonden uit de weg gaan en wel die 2 rondjes helemaal uitlopen! I’ll be back!

2 gedachtes over “N70 trail

Geef een reactie

