sponsorsDe opgedroogde modder van de N70Trail zat nog aan mijn schoenen, toen ik afgelopen zondag in de auto stapte naar Maastricht. Dat geeft wel aan hoe weinig ik off road heb gelopen de laatste weken en dat betekent dus ook totaal geen heuveltraining. Alles in het teken van Berlijn! Hoe het me zou vergaan vandag, geen idee! Maar eigenlijk maakte dat ook niet uit, want dat het een mooie dag zou worden, dat stond al vast.

De complete Fab5 was vandaag aanwezig bij de Sint Pieters BearTrail. Om te lopen, maar ook om de merken Xbionic en Vibram Five Fingers te promoten, de grote sponsoren van dit machtig mooie evenement van Raymond Beeren en zijn crew.

Gestoken in mijn kekke roze Xbionic outfit en mijn spyridonnetjes aan de voeten, stapte ik na een uurtje rijden uit bij de ENCI-groeve. 

IMG-20150920-WA0018

De Fab5 met Jan Smeets van LopersCompany Maastricht

Om 2 uur gingen de 19 en 32 km van start en aangezien ik vandaag watje speelde, startte ik een kwartier later op de 10 km. Tsja… Berlijn he….. De eerste 3 km dacht ik nog dat het een makkie zou worden. Lekker lopen, brede paden, beetje omhoog, beetje omlaag. Hoe moeilijk kon zo’n 10 km nou helemaal zijn? Totdat we dus opeens in een soort van file stonden. Blijkbaar moesten we een heuveltje af en die was nogal steil. Opschieten deed het niet, but who cares! Heelhuids beneden aangekomen kon ik weer heel even doorlopen, totdat er dus een helling kwam, waar we alleen stap voor stap omhoog konden. Achter elkaar, hijgend als trekpaarden in een tempo van nulkommaniks. En als je denkt dat dat steil was? Na een volgende bocht stond het weer stil. Een paar dames keken wel, maar hadden geen idee hoe omhoog. Ik wel. Op handen en voeten dus, hophophop, niet omlaag kijken en vooral niet stilstaan ivm uitglijdgevaar. En er volgenden nog meer van die tijgerbeklimmingen. Heerlijk! De lange afdaling daarna was ook genieten. Zo’n 1,5 km omlaag lopen, tempo maken en dan opeens weer terug zijn bij de start. Ow ja, we gingen die groeve nog in.

Ik had me niet echt een voorstelling gemaakt van die steengroeve. Hoe mooi zou dat nou kunnen zijn? Machines die mergelstenen uithakken, opgraven. Gewoon een extra rondje om die 10 km vol te maken. Dacht ik. Nou, mis! Verkeerd gedacht! Wat was die groeve mooi! Aan de ene kant die machines die nog aan het werk waren ook. Aan de andere kant de afgraving. Ik moest echt even stil staan. Dit moest op de foto!

DSC_0405

En dan draai je je om en zie je een fotograaf zitten. Even shirtje rechttrekken, glimlachen en duimen omhoog. Top trail!

SintPieter2

SintPieter

 

 

 

 

Nog even een heerlijke kuitenbijter van mul zand op de route en daarna echt het laatste stukje. Een laatste klimmetje omhoog, bochtje om en dan de finish. Na 10,7 km lekker lopen was ik weer bij de terug bij af. Achteraf blijk ik nummertje 99 te zijn geworden van de 198 dames. Middenmoot. Niet slecht, ik ben meestal 1 van de hekkensluiter op de trails. Zouden alle lange duurlopen en de fitness training van de laatste weken hier iets mee te maken hebben? Ik hoop het! Of kwam het gewoon omdat dit maar een 10 km was en ik wat meer durfde te geven?

De rest van de middag bracht ik door met wachten op de rest van de ambassadeurs die wel voor die 32km gingen! Het werd een top dag in Maastricht, mooie trail, vele bekenden, vele nieuwe ontmoetingen (hoi Alex, eindelijk live handje geschud 🙂 ). En hoewel ik begrepen heb dat de langere afstanden behoorlijk pittig waren, wil ik volgend jaar toch echt wel terugkomen. Maar dan niet een week voor een marathon, maar wel om langer te genieten van deze omgeving!

Maar nu eerst Berlijn!

keep-calm-and-go-to-run-the-berlin-marathon

Fab5, VFF, Xbionic

Een gedachte over “St Pieters BearTrail

Geef een reactie

