En route vers Paris

Uncategorized

ob_9a2aef_ecotrail2016

ultra_50k_oval_decalDe laatste 2,5 maand richting Parijs gingen erg snel voorbij. Eerst lijkt het nog zo ver weg, het duurt nog maaaaanden! Nog tijd genoeg om te trainen. Maar nu is het al over 1 week…… 1 week, 7 dagen. Oeps! Paniek! Ben ik er klaar voor? Heb ik genoeg gedaan? Kan ik het wel? Waarom wil ik in vredesnaam 50!! kilometer hardlopen? Maar aan de andere kant weet ik ook dat ik niet veel meer had kunnen doen. Dat het goed is zo. Dat ik het kan!

5414a6d3f12166a8c9f7ca660028ea55De maanden vlogen voorbij met een heleboel mooie, leuke, gezellige, soms pittige maar meestal super-loopjes. Wat mij betreft gaat hardlopen, helemaal om plezier en lekker buiten bezig zijn. Niet alleen bezig zijn met die ene wedstrijd, maar genieten van je omgeving en je gezelschap. Het gaat niet alleen over het aankomen op je bestemming, maar ook over het genieten van de reis er naartoe.

bagageinpakken1En nu ik bijna de koffer kan gaan pakken met alles wat ik denk in Parijs nodig te hebben, gaan mijn gedachten steeds meer terug naar de afgelopen weken. Op 1 week na, heb ik alle trainingen gelopen. Er zat in deze weg maar 1 hobbel en zelfs die heb ik goed overleefd. Ja, ik ben tevreden over deze trainingsperiode! Ik heb er vertrouwen in dat het gaat lukken in Parijs.

En als ik al mijn lange duurloopjes van de afgelopen 2,5 maand op een rijtje zet, dan heb ik heel veel kilometers, met heel veel plezier, maar ook met heel veel verschillende mensen gelopen.

De Poort naar het Heuvelland                                                                                     

IMG-20151227-WA0017De eerste wedstrijd van dit jaar was op 10 januari, samen met Kitty bij de Poort naar het Heuvelland in Beek. Een loopje waar ik voor de 3e keer aan de start stond. Een loopje met veel modder, heuveltjes en fietsers die achter ons aan zaten. Echt lekker liep ik niet de eerste 15 kilometer (te druk en irrintante inhalers die hun ellenbogen veelvuldig gebruikten), maar daarna ging het beter en die bijna 32 kilometer zaten wel weer in de knip.

De Plateaux                                                                                                                          

PlateauxEen week later loop ik met Tjarda in de sneeuw over de Plateaux, een schitterend natuurgebied op de grens met Belgie. Het blijft een supermooie omgeving en heerlijk relaxt hebben we samen die 20 km gelopen. Lekker ouwehoeren over onze plannen de komende maanden. En in de laatste kilometers hebben we zeker 10x over het prikkeldraad geklommen, meteen alternatieve crosstraining erbij!

 

Polar Bear Trail                                                                                                                    

Screenshot_2016-01-25-07-00-5724 januari, mijn 3e deelname aan de Polar Bear Trail in Teuven. Als je het hebt over modderloopjes: dit was een hele echte! Modder van begin tot eind. En na eerst 10 km tegen mezelf lopen mopperen, dat ik er geen zin in had, vind ik opeens ergens op een bospad die zin toch nog. En de rest van de trail loop ik heerlijk. Misschien omdat er geen kip meer bij me in de buurt loopt? Ik kom er steeds meer achter dat ik geen grote-groeps loper ben. Wedstrijden en drukte interesseren me steeds minder en minder.

Loonse en Drunense duinen                                                                                                       

Loonse duinen

Karin, Mieke, ik en Mirjam

Op 31 januari organiseerde Mieke Broeders een mooi evenement door de Loonse en Drunense Duinen. Dit was echt 30 km genieten van een super omgeving.

Je spreekt met z’n 3en (Mieke, Margriet en ik) iets af, zet het in een evenement op facebook en hop, je loopt met een groep van zo’n 15 mensen. Superleuk, mooie route, prettig gezelschap en erwtensoep na afloop. Wat wil een mens nog meer?

 

Nee!!! mijn hamstring….                                                                                                           

Maar dan gaat het opeens mis. Tijdens een uurtje trainen, waarin ik 5x 5 minuten moet versnellen, schiet er tijdens de laatste 5 minuten “iets” in mijn rechter hamstring. Dit voelt niet goed. Pijn! Ik loop door, wil die 5 minuten volmaken (TRUT, stop toch op tijd!!!) en dat lukt letterlijk met pijn en moeite. Daarna is het gedaan met lopen. Hard of zacht maakt niet uit, ik hinkepink naar huis. Zou de weg naar Parijs hier eindigen???

Ik ga op internet op zoek naar iemand die me NU METEEN kan helpen met het herstel en kom bij een masseur in Waalre terecht. Zijn website ziet er goed uit en aan de telefoon lijkt hij te weten waar hij het over heeft. En het mooiste: hij heeft een dag later al tijd voor me. Ik kan je vertellen: triggerpoint-massage is NIET leuk! Maar het lijkt wel te helpen. Ik ga zondags weer op pad voor een testrondje. En verdomd, ik loop gewoon 10 km zonder pijn. Ik houd het even bij alleen rustige duurloopjes zonder versnellingen, maar ik hoef de weg naar Parijs niet te verlaten!

Training op de Grebbenberg                                                                                                     

GrebbenbergEen week later loop ik op de Grebbenberg. Ingrid Peperkamp geeft hier regelmatig heuveltraining en dat wil ik wel eens uitproberen. Nou, heuvels (bergen!!) en trappen hebben ze daar genoeg.Heuveltraining to the max. Het wordt een mooi rondje, waarin heel wat hoogtemeters gemaakt worden. Met een groepje van 8 lopers, jaagt Ingrid ons de heuvels en trappen op en af. Een pittig rondje voor mij, maar wel 1 om binnenkort nog eens te herhalen.

Daarna heb ik een gesprek met Ingrid over voeding. Het gevolg hiervan is dat ik nu de lange trainingen loop met de Prolong van Herbalife en dat dat me behoorlijk goed bevalt. De gelletjes kwamen me de strot uit, en dit spul is goed te drinken. En ik heb geen honger onderweg. Prolong mee naar Parijs dus!

(Testen voor en) Nachttrail op de Malpie                                                        

Een dag later loop ik met mijn nieuwe buuf Jizka een rondje over de Malpie. Een testrondje, zowel voor de route die ik een paar dagen later in het donker wil lopen, als een test voor de hamstring. Korte stukjes gaan goed, maar hoe voelt het na 20 km over onverharde paden? En opnieuw gaat het goed, nergens last van!

10pu6whEen paar dagen later is het tijd voor een rondje in het bos in het donker. Net als vorig jaar ga ik samen met Carlo ’s nachts het bos in. Iets van een combinatie van Carlo die nachtlopen wil trainen (voor een 300!!! km wedstrijd) en ik die wel eens in het donker op/over de Malpie wil lopen. Een aparte ervaring. In het donker lijkt zo’n bos toch weer heel anders. En dan kom je thuis, is het allang bedtijd geweest, maar ben je zo fit als een hoentje en klaarwakker.

Lopen in Horst                                                                                                                                 
IMG_20160221_20263721 februari ben ik uitgenodigd door Karin om samen met Mirjam (beide bondgenoten voor de 60 van Limburgs Zwaarste) een rondje te lopen in/om Horst, haar woonplaats. We starten met z’n 5en, Karin’s man Theo en Lisenka (die de 100 km van LZ gaat doen) gaan ook mee. Onderweg pikken we wat mede-lopers op. Op het hoogtepunt lopen we met zo’n 15 lopers samen. En na 20 km vallen er ook weer een aantal lopers af, zodat we met z’n 5en ook weer eindigen. Mooi loopje, maar ik had het zwaar. Na de 20 van vrijdagnacht en een dag staan op de beurs in Utrecht, wilden mijn benen eigenlijk niet lopen. Ik haak iets eerder af en loop de laatste kilometers verhard, terwijl de rest nog een lusje maakt door het bos. De 30km maak ik wel vol, maar vandaag ging het, ondanks het prima gezelschap, heel erg zwaar! Mentale training zullen we het maar noemen.

Tiny’s loopje                                                                                                                                  

20160229_071244Eind februari is de jaarlijkse loop bij Tiny. Altijd een supergezellige loop door Bedaf en omgeving. Tiny weet hier alle paadjes te vinden en wij lopen graag met hem mee. Een  gevarieerde groep, sommigen ken ik, anderen niet, maar altijd een topsfeer. En na afloop zelfgemaakte soep en broodjes bij Tiny thuis. Heerlijk! De datum voor volgend jaar staat al in mijn agenda!

 

Salland is altijd mooi                                                                                                                    

SallandtrailDit jaar geen SallandTrail voor mij, maar omdat manlief en ik samen een paar dagen vrij hebben (en dat komt niet vaak voor!) besluiten we (ik) die in Salland door te brengen. Ik boek een paar nachtjes in de B&B waar ik vorig jaar ook logeerde en vraag Bertus of we de trail zelf kunnen lopen, zonder over privé terrein te lopen. En ipv dat Bertus ons alleen laat lopen in zijn gebied, gaat hij met ons mee als gids. Het was ongelooflijk rotweer het eerste uur van ons loopje, regen, hagel en zelfs wat sneeuwvlokken, maar eigenlijk maakte dat helemaal geen zak uit. Het was er mooi, het was er genieten. En toen de zon doorbrak gaf dat alles nog een extra mooi randje.

UrbanTrail Eindhoven                                                                                                               

DSC_0126IMG-20160306-WA0034Een week later is het alweer tijd voor de laatste lange duurloop. Samen met Kitty de UrbanTrail in Eindhoven. Modder en asfalt, een combinatie die ik wel prettig vind. Bospaden, stoepen, wat fietspaden, drukte in de stad en dan terug de natuur en de modder in. Ik houd wel van die afwisseling. De eerste duurloop van dit jaar was samen met Kitty en deze laatste voor Parijs ook weer samen. Symboliek genoeg, samen deze trainingsperiode starten, samen afsluiten. En straks die EcoTrail de Paris samen starten, lopen en finishen!!

EcoTrial de Paris 2016                                                                                                                

originalNog maar 7 dagen voor de start. Nog maar 7 dagen voordat de poort van het Chateau de Versailles voor ons open staat en we de eerste kilometers daar in de tuin  mogen lopen. Om daarna door allerlei parken en bossen richting parijs te lopen, waar de laatste 10 km door de stad zelf zullen zijn. En een heel eind langs de Seine, tot we finishen onder de EiffeltorenParijs-eiffeltoren.

Ik heb er zin in, onwijs veel zin in!! Het gaat een mooi weekend worden, samen met Kitty daar in die stad. En de komst van Janine en Chiel maakt het helemaal af. Ik liep nog nooit een (ultra)marathon zonder hun aanwezigheid, en gelukkig hoeft dat dit keer ook niet. Ik tel de dagen tot ik mijn koffer in kan gaan pakken, tel de uren tot ik donderdag de deur uit kan, eerst naar Rotterdam en dan met de trein naar Parijs. Nog heel even geduld en dan mogen we eindelijk op pad! Kom maar op met die 50 kilometer, ik lust ze rauw!!!

download

 

2 gedachtes over “En route vers Paris

Geef een reactie

