Hardloopzin

 

Searching for motivation

Motivatie? Weg!

Zin om te lopen? Weg!

Zwart gat? Gevonden!

Ik loop een 50 km en vlak daarna een 60 km. Met veel plezier! En daarna gebeurt het. Ik verlies mijn zin om te lopen. Geen idee waar. Wist ik het maar, want dan kon ik terug om die zin, die motivatie, die reden om te lopen, op te halen.

Het idee om van de bank af te komen en te gaan hardlopen is gewoon deprimerend. Het is opeens een moeten geworden. Ik zie op twitter/facebook/instagram allemaal foto’s langskomen van mensen die lopen. Ver lopen, hard lopen, met plezier lopen. Ik zie mooie foto’s van toplocaties om te lopen: strand, bossen, langs weilanden en door dorpen. En het enige wat ik denk is: pfffffffff!

Ik loop mijn trainingen op het schema als een verplichting. Op de bank blijven zitten kan ik ook niet. Het is ingeprogrammeerd om op dinsdag, donderdag, zaterdag en zondag te lopen. Dus dat moet. Dat moet van mijn systeem. En ik weet ook dat als ik eenmaal loop, ik het best wel fijn vind om te lopen. En na afloop ben ik blij dat ik gegaan ben. Maar het van de bank af komen? Een hele opgave. Een soort van: laat ik maar snel gaan, dan heb ik het maar gehad.

Zo lang ik op de bank zit, heb ik ook plannen genoeg. Voor het najaar heb ik mijn plannen klaar en ook voor het eerste deel 2017 staat al één en ander min of meer vast. Plannen maken is leuk. Maar het uitvoeren…….. Ik moet er natuurlijk wel wat voor doen om een leuke afstand te kunnen lopen. Het komt niet vanzelf, het komt niet met op de bank zitten.

Ik maak plannen, ik koop shirtjes, ik koop nog maar een pot eiwitpoeder en een potje pillen dat wonderen belooft. Maar plannen maken en dingen kopen is geen training. Het zal me geen stap dichterbij mijn doelen brengen. En doelen veranderen wil ik niet. Ik word niet gelukkig van kortere afstanden, sneller lopen, door de stad en over asfalt. Dus blijft het toch lang, bos, onverhard.

Mocht iemand mijn hardloopzin gevonden hebben, dan hoor ik het graag!

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

5 reacties op Hardloopzin

  1. langzaamaan zegt:

    Jouw loopzin ligt vast naast die van mij…

  2. Ik denk dat de ‘runspiratie’ vanzelf wel weer komt als je moe bent van het bankhangen. En anders heb ik maar een oplossing ‘ga toch fietsen’! 😉

  3. De enige remedie die hier tegen helpt is gewoon je geduld bewaren tot je je opeens kunt zeggen: “het is er weer”. Het is hetzelfde fenomeen als “in vorm zijn” !

  4. Hedwig zegt:

    misschien helpt het om met anderen te lopen? Hoop dat je je zin weer vindt!

  5. bertusboco zegt:

    Even stapje terug, geen hoge doelen stellen, rustig deelnemen aan een halve marathon bijvoorbeeld en jezelf niet opjutten om volgende, hogere doelen te stellen. Komt goed. (-;

Geef een reactie

