Licht aan het einde van de tunnel?

Uncategorized

DSC_0073Zelfhulpboeken over het overwinnen van je loopdipje bestaan niet. Gat in de markt of heeft er gewoon nooit iemand last van? Als ik kon schrijven en genoeg kon fantaseren, dan zou ik er zelf één in elkaar flansen, maar op dit moment moet ik dus mijn eigen heelmeester zijn en bedenken hoe ik die tunnel, die put, dat gat weer uit kan komen. Enige ding dat zeker is, is dat ik het er niet bij laat zitten, want het plezier dat ik ooit had, moet weer terug!

Dus wat doe je dan om je dipje te overwinnen? Je gaat lopen. Natuurlijk! Want met op de bank zitten zak je alleen maar dieper weg. En da’s dus al helemaal niet de bedoeling. Bovendien, dat wat ik nu kan, wil ik blijven kunnen. Trainen dus. En verder kan ik tijdens het lopen beslissingen nemen, die ik op de bank blijkbaar niet kan nemen. En verder is het op de bank zitten gewoon niet leuk. Ja, na een training onder het mom van herstel en rust, dan wel!

                                                                                                                  Wat wil ik?

Verder? Harder? Hoger? Meer trail? Meer verhard? Moeilijke vragen, want eigenlijk wil ik en verder en harder. Maar da’s een gevaarlijke combinatie voor een zwak poppetje als ik ben. Dus moet ik kiezen. Maar als ik verder wil, moet ik eigenlijk eerst harder kunnen lopen, want anders ga ik een probleem krijgen met de limieten. Lijkt een makkelijke keuze dus.

Meer trail?? Eh…. eigenlijk…. bevalt de combinatie trail en verhard me veel beter dan alleen maar trail. Zowel de ecotrail de Paris als Limburgs Zwaarste waren geen 100% trail en voor de echte diehards veel te veel verhard. Maar ik vond het wel prima Op het moment dat ik genoeg modder en zand en bos had gezien, liepen we een dorpje in. Asfalt en steen. En op het moment dat ik daar weer genoeg van had, mochten we de bospaden weer op. Afwisseling dus. Nu op zoek naar loopjes die die afwisseling hebben. En een loopkalender vinden die juist die wedstrijden vermeld, geen trailkalender en geen wegkalender. Iemand een idee waar die te vinden is? Tips voor dat soort wedstrijden?

                                                                                                     Even geen schema’s

Een andere beslissing die ik nam is: stoppen met het lopen op schema en doen waar ik op het moment van trainen zin in heb. En dat was een zware beslissing! Het koste me moeite om na al die jaren Tiny te vertellen dat ik (even) niet meer met zijn schema’s  wil lopen. Ik heb het altijd super gevonden dat hij mijn schema’s maakte en liep ze ook met veel plezier. Het heeft me in 4 jaar tijd van niks naar de 60 km gebracht. De support van Tiny en zijn feedback heb ik altijd gewaardeerd (en blijf ik waarderen!). Maar nadat het hoge woord eruit was, was ik ook wel opgelucht. Even niks “moeten’.

                                                                                                                       Boeken lezen

DSC_0076Zoals iedere hardloper, heb ik natuurlijk ook een boekenplank vol met boeken over hardlopen. En die ben ik weer eens aan het lezen. De Souplessemethode heb ik weer doorgenomen, veel intervallen om sneller te worden. Klinkt goed. Maar ook Krissy Moehl met trainingen voor ultras ligt nu naast me. Juist veel meer kilometers maken en verder en verder. Twee uitersten. En welke wil ik nou? Ik weet het niet! Eerst Klaas en daarna Krissy?

                                                                                                                   Schoenen? 

En dan schoenen? Blijf ik vff trouw? Het houdt me al 4 jaar blessurevrij. En het loopt lekker! Maar….. als ik verder wil lopen, zou het dan misschien toch niet beter zijn om….??? Bovendien heb ik altijd geloofd in afwisseling. Tot nu liep ik 98% van alle trainingen en wedstrijden op de vff. Schoeen waren uitzondering als de erg modderige ondergrond daarom vroeg. Wil ik dan toch weer wel op schoenen lopen? De laatste weken heb ik regelmatig een oud paar uit de kast getrokken. Hoe loopt dat en wil ik dat? Ik maakte ooit niet voor niks en weloverwogen die overstap. Vanmorgen vroeg iemand me toen ik op Nike’s aankwam: waren de vff dan toch niet goed? Nou egwel! Zonder die vff was ik niet geweest waar ik nu sta, had ik niet bereikt wat ik nu kan. Vff zijn topschoenen. Ze hebben me sterk gemaakt en me over de blessuregolf heen getilt.

                                                                                                                                Shoppen

En om een stukje extra motivatie terug te krijgen ga ik shoppen. Want ja, ik heb echt nieuwe hardloopkleding nodig er ligt nooit genoeg in die kast. Bovendien is over 3 weken de Slachtemarathon en dan moet ik een nieuw broekje hebben. En als je dan toch aan het kopen bent is een nieuw shirtje ook geen slecht idee. Toch? Onder het mom van koop-therapie struin ik het internet af. Het helpt. Voor even.

                                                                                                   Hopeloos geval?

Is het dan helemaal hopeloos met mij? Daarover zijn de meningen natuurlijk verdeeld. Maar nee, eigenlijk valt het best mee hoor. Denk ik. De zin om de Slachtemarathon te lopen is er echt wel. Maar ik verheug om ook op de lunch na de marathon. Klaar met lopen, tijd voor herstel (en even niet lopen!). En nieuwe plannen maak ik altijd wel. Voor volgend jaar mei staat er al een 80km gepland. Min of meer althans. Met potlood. Gummen kan nog, maar wil ik eigenlijk niet. Tegen die tijd zal de loopzin toch wel weer terug zijn? Ik reken erop dat ik dan weer back on track ben, met meer zin dan ever om te lopen!

 

 

 

Een gedachte over “Licht aan het einde van de tunnel?

  1. Herkenbaar verhaal (ook al ben ik nu al bijna 5 maanden geblesseerd en jaloers) zeker het moeten. Ik weet me voor een halve of hele goed te motiveren (op eigen schema’s want ik moet al zoveel van anderen, als ik me ook nog druk moet maken om anderen haha) maar het zakt snel weg als ik geen doel heb. Dat heb jij wel maar volgens is het helemaal niet raar om af en toe een loopdip te hebben. En er af en toe aan toe te geven. Dus lekker blijven hobbelen als je zin hebt en anders gewoon lekker chillen.

Geef een reactie

