VanGoghloop Nuenen 2016

Uncategorized, Van Goghloop, VFF

Twee weken geleden nam ik de beslissing om niet te starten bij de Slachtemarathon. Iets met teveel hooi op mijn vork door binnen 3 maanden 2 ultras en 1 marathon te willen lopen. De geplande rustmaand juni begon voor mij dus gewoon 2 weken eerder. Geen Slachte (al sta ik wel in de uitslagen, toch fijn om zo te kunnen delegeren  🙂 ), maar dus wel de VanGoghloop in Nuenen. Een 5 km zouden mijn weerbarstige benen vast wel aankunnen. Hoopte ik dan toch.

Logo GoghloopNuenen is een vast agendapunt in mijn agenda. Een simpele dorpsloop, goed georganiseerd, gezellig, veel bekenden en een rondje dat ik kan dromen. En aangezien ik een hekel heb aan rondjes lopen, loop ik hier dus altijd de 5 km, 1 rondje. Even diep ademhalen, half dood gaan en dan lang op het terras. Zoiets. Elk jaar hetzelfde, elk jaar een succes.

Om half 7 zaten we op het terras, we konden mooi aanschuiven bij trainer Toine en zijn vrouw Ellen. Langzaamaan kwamen er meer Eindhovenloopt-maatjes bijzitten en al voor de start was het prima vertoeven op het terras. Even had ik tijd voor wat rust, maar dat duurde niet lang. In mijn hoofd maalde van alles. Kon ik uberhaupt 5 km lopen zonder te wandelen? Hou zou die knoop in mijn kuit zich houden? Kon ik nog onder de 30 minuten lopen op die 5 km? Hoe was het ook weer om hard te lopen? Zou ik niet beter gewoon rustig kunnen lopen? Me niet inspannen? Het was ook wel behoorlijk warm en geen weer om hard te lopen. Toch? Kon ik nog een excuus verzinnen om op het terras te blijven zitten?

Maar nee, ik moest er gewoon aan geloven. Niet zeuren, zeiken en piepen. Zelf voor gekozen. En wat is nou 5 km? Jonguh, normaal kleed je je daar niet eens voor om! Dus rond 7 uur toch maar een beetje inlopen, proberen die kuit los te maken, wat sprintjes, wat hakken-bil en wat heen-en-weer. Jemig wat is het warm, zweet nu al als een otter! De omroeper meldt nog maar eens dat niemand moet overdrijven met dit weer, we zijn recreanten, dus gedraag je daar ook naar. Alle deelnemers willen ze graag weer heel over de finish. Ja, goed plan, misschien luisteren en rustig starten? Niet proberen om het onderste uit de kan te willen?

Om 19.30 start de HM en als zij voor de 2e keer langs de start komen om te beginnen aan hun 4 rondjes, mogen de 5-10-15 km lopers het startvak in. Op 1 of andere manier gaat bij mij de knop om. Wat loop je toch te zeiken over rustig aan mens? Je staat hier nu en hoe sneller je loopt, hoe sneller je op dat terras kunt gaan zitten. Dus gaan! Zo snel mogelijk! Uit je comfortzone en kijken wat je nog kunt na een jaar van langzame lange afstanden! Hop, gaaaaaaan!!

Het startschot gaat en langzaam zet de meute zich in beweging. Binnen een minuut ben ik over de startlijn en dan begint het zigzaggen, struikelen, slalommen. Grrr, al die mensen voor mijn voeten! Gelukkig vind ik na 500m wat ruimte en kan ik op zoek naar een ritme. En dat valt helemaal niet echt tegen. Ik ga lekker. Een snelle blik op mijn horloge laat zien dat het tempo acceptabel is, dus gewoon doorlopen. Nog wat inhalen, bochtje rechts, links, rechts, inhalen, ruimte zoeken. Veel wegen liggen redelijk in de schaduw en hoewel het warm blijft, vind ik het goed te hebben. Waarom maak ik me altijd zoveel zorgen van tevoren?

IMG_2949 (427x640)Bij 2 km even lachen naar Maurice, die foto’s staat te maken. Gelukkig wist ik dat hij daar zou staan, dus was ik voorbereid op lachen naar de fotograaf, wat niet altijd makkelijk is bij tempolopen. Daarna bij 2,5 km netjes in het midden lopen, want ik wil geen water, dus er tussendoor. Maar wel een spons aanpakken vlak daarna, heerlijk dat koude water in mijn nek! En dan rechtsaf het fietspad op en weten dat je alweer bijna klaar bent. Regelmatig haal ik lopers in, een prettig idee dat me dat nog lukt, want op de lange trails, lukt me dat niet. Dan vorm ik de achterhoede. Een leuk contrast. Nog een keer rechtsaf en dan draaien we het dorp weer in. Ik heb niet meer op mijn horloge gekeken, geen idee hoe hard/langzaam ik loop. De bedoeling van vanavond was om een ijkpunt te hebben. Wat kan ik nu en wat kan ik over een maand of 3. Da’s de vraag. Het antwoord laat nog een paar maanden op zich wachten.

IMG_2950 (427x640)Na een laatste sprintje ga ik onder de finish door. Horloge uit en op zoek naar water. Een paar stukjes banaan, nog een bekertje water en ik voel me weer top. Even snel kijken wat ik gelopen heb (27.44, valt niet tegen) en dan wil ik eigenlijk nog wel een rondje. De benen zijn nu lekker opgewarmt. Man krijgt mijn medaille en ik loop langs alle terrasjes om iets verderop illegaal het parcours weer op te gaan. Gewoon lekker rustig nog een 2e rondje lopen. Het is nu heerlijk rustig, volgens mij zijn er veel gestopt na de 5 km. Ik sukkel lekker door, het dorp uit, ergens even onder een sproeier staan (stond er de 1e ronde helaas niet), deze keer wel stoppen bij de drankpost voor een bekertje water. Toch ook wel heerlijk als je niks meer moet. Ik moedig nog een paar lopers aan die het zwaar hebben en wandelen. En dan loop ik alweer in de laatste kilometer en zit de 2e ronde er ook op. Ik ga de stoep op, loop rustig achterom naar het terras en dan gaat het horloge uit.

De VanGoghloop is voorbij, laat de nazit maar beginnen! Gelukkig had ik goede afspraken gemaakt vanavond, ik hoef niet terug naar huis te rijden en dus kan ik een Erdinger (of 2) bestellen. Het werd een latertje, een latertje die de wrange smaak van het niet kunnen starten in Slachte toch wel redelijk weggespoeld heeft. Nuenen blijft leuk, volgend jaar gewoon weer!

 

Een gedachte over “VanGoghloop Nuenen 2016

  1. Lekker gelopen! Liever genieten van een 5 met nazit dan “verplicht” een marathon lopen. Nog genoeg marathons (of andere loopjes) te gaan! Heb je alter ego ontmoet bij de Slachte, heeft het prima gedaan maar had liever jou daar gezien 😉

Geef een reactie

