Leudaltrail

Trailrunning

De Leudaltrail staat al een tijdje op mijn lijstje van nog-te-lopen-trails. Maar helaas was 5 juni, vorige week, geen optie voor mij. Via afstandmeten.nl vond ik een linkje met de route en dus kon ik gewoon een week later toch de trail lopen. Het was rustiger in het bos en er hingen geen pijlen meer, maar dat maakte het rondje niet minder mooi.

Toen we (man en ik) rond 11 uur de deur uitgingen richting Heythuisen, scheen de zon. Mijn regenjasje had ik dan ook thuis gelaten, want volgens buienradar zou het droog blijven tot laat in de middag. Nou….. dat buienradar het wel eens mis heeft (goh…..) dat hebben we geweten!

Om ze weer eens uit te proberen had ik mijn Altra’s van stal gehaald. Een minimalistische schoen, met grof profiel, maar zonder losse teentjes. De stukjes die ik er de afgelopen weken mee over de Malpie liep maakte me niet echt blij met dit schoentje, maar ik wilde het nog niet opgeven. En uiteindelijk was ik er het 2e deel van de route heeeeeel blij mee. De goede grip zorgde ervoor dat ik moeiteloos overeind bleef. Toch nog wat meer expirimenteren met deze schoen!

Het was best benauwd, maar goed te hebben. Beetje broeierig warm en om vandaag onweer te voorspellen, hoef je niet gestudeerd te hebben, het was overduidelijk dat deze benauwde warmte tot een donderende climax zou komen. We vertrokken vanaf een parkeerplaats bij een onnig terras. Met het idee om daar na afloop wat te gaan drinken gingen we op pad. Eerst lopen, dan koffie met iets lekkers. Mooie beloning!

Het Leudal is een erg mooie gebied. Althans, de eerste 6-7 kilometer heb ik lekker ontspannen gelopen, om me heen kijken, wat fotootjes maken. En me een beetje afvragen waarom ik trailschoenen aanhad op deze droge bospaden…… Maar toen. Een eerste donderslag kondigde al aan dat het dus niet bij lekker ontspannen lopen zou blijven. En dat het onweer niet pas later in de middag zou komen. Het klapte er meteen hard uit. Regen is gen probleem, maar onweer….. Geen idee hoe en of we iets konden afsnijden terug naar de auto. Dus werd het doorlopen, zo snel mogelijk terug. Nou ja… ik en snel…..

IMG_20160612_141024Een minuut of 5 na de eerste donderslag begon het te regenen. En niet zo’n beetje ook! Binnen 10 seconden was ik doornat! Geen enkele regenjas zou hiertegen geholpen hebben. De droge bospaden veranderden in no-time in riviertjes, regelmatig liepen we tot de enkels door de modderpoelen heen. Ach, regen en modderpoelen heb ik nooit echt erg gevonden.

DSC_0118

 

 

 

Maar helaas bleef het niet bij regen en donder. De bliksem besloot ook een duit in het zakje te doen. En dat maakte dit rondje toch minder leuk. Eng zelfs! We besloten zo snel mogelijk door te lopen, schuilen onder een boom had geen zin en echt veilig is dat nou ook weer niet. De bliksem slaat altijd in op het hoogste punt, dus ik volgde mijn man (die ruim een kop boven mij uitsteekt) als een trouw hondje op de hielen 😉

Zo lang we in het bos liepen, had ik de hoop dat we redelijk veilig liepen, maar de stukken open veld waren doodeng. Held die ik ben! Maar sinds we thuis een blikseminslag hadden, ken ik wel het effect en dat wil ik liever niet aan den lijve ondervinden. Van het 2e deel van de route heb ik dan ook niet veel gezien. Alleen waar zet ik mijn voeten neer om niet uit te glijden en hoe kom ik zo snel mogelijk bij de auto. Zonde, want het eerste deel was zeer zeker de moete waard, erg mooi gebied.

Na bijna 14 km waren we bij de auto. En ja, toen werd het natuurlijk ook droog. Kan niet missen natuurlijk. Zeiknat en blij dat we veilig terug waren, kropen we in de auto en met de verwarming op standje turbo reden we naar huis. Niks niet koffie met lekkers op het terras. Naar huis en douchen. Zo snel mogelijk!

En binnenkort nog maar een keer terug. Want na die eerste helft wil ik ook de 2e helft nog wel eens rustig lopen.

Een gedachte over “Leudaltrail

Geef een reactie

