VitaminStore Halve van Haarlem

Halve van Haarlem, VFF, VitaminStore

vitaminstore

Voor iemand die zelden tot nooit een halve marathon op de weg loopt, hoefde ik niet lang na te denken toen me gevraagd werd of ik mee wilde doen aan de halve van Haarlem, op uitnodiging van de VitaminStore. Ja natuurlijk wilde ik dat! De kans om eens als ViP behandeld te worden laat ik me niet ontnemen, ook al moet ik daar dan 21,1 km door een stad voor lopen.

Samen met Eindhovenloopt-loopmaatjes Adrie en Marianne besloten we er een weekendje Haarlem van te maken en dus gingen Gerard en ik al op zaterdag naar het hoge noorden. En wat een superleuke stad is dat Haarlem! Ik was er eigenlijk nog nooit geweest, maar vooral de binnenstad zag er erg gezellig uit. Ik denk dat al het winkelend publiek ons maar irritant vond, sorry, Tom stuurde ons dus echt via de kleinste winkelstraatjes naar het centrum. Wij wilden alleen maar parkeren in de buurt van het hotel, niet wetende dat we daar dus helemaal niet met de auto konden komen. Maar uiteindelijk lukte het de auto te parkeren en het hotel te vinden!

img-20160924-wa0006De rest van de middag brachten we door met een rondje stad en nadat Adrie en Marianne ook gearriveerd waren, met een terrasje en aansluitend een etentje bij de Mexicaan. Heerlijk gegeten en gelukkig dacht ik pas achteraf aan het effect van de bonen en uien op mijn darmen, anders had ik er vast niet zo van genoten.

Na een goede nachtrust, (leuk bedacht, die kerkklokken die ieder half uur van zich laten horen, zo weet je precies hoe laat het is als je wakker schikt…..), zaten we om 9 uur aan het ontbijt. Goed verzorgd, maar helaas moest ik het alleen bij wit brood en jam laten. Al het andere durf ik niet te nemen bij een stadsloopje, want ik was bang dat er geen bomen en struiken langs de kant zouden staan. Tsja, ik heb een dringende reden waarom ik  een boslopert ben! Maar de maag was goed gevuld en met een krentenbol stiekem in mijn zak zochten we onze hotelkamer op, koffer weer inpakken en daarna bepakt en bezakt naar de Philharmony, waar de VitaminStore haar tenten had opgeslagen voor die dag.

dsc_0006We werden begroet als vips en begeleid naar de blauwe zaal. Daar lagen onze startnummers klaar, konden we koffie en thee krijgen en op tafel stond verder alles wat je als loper maar zou kunnen en willen eten of drinken. Geweldig! De zaal druppelde vol met lopers die via andere vestigingen van de VitaminStore meeliepen en ook Paul, Resie, Bas en Toine kwamen ruim op tijd binnen na hun reis uit Eindhoven.

dsc_0007Om 11.45 liep de ruimte leeg, want de 10 km zou om 12.15 starten en een aantal lopers moest nog op de foto van tevoren. De rest ging aanmoedigen en even rondkijken waar we moesten zijn voor de start van de HM. Ik bleef nog even rustig zitten, want dat gedrang in de mensenmassa kan me gestolen worden! En omdat ik bleef zitten had ik meteen 1 gelukje: de eerste bitterbal van die dag werd net rondgedeeld 🙂

img-20160925-wa0005Daarna hoorde ik iets over massage….. Boven stonden een aantal masseurs klaar om de lopers na afloop te masseren, maar dat kon natuurlijk ook van tevoren. Samen met Gerard, Bas en Marianne vlogen we naar boven om daar de nummers 1 t/m 4 te trekken en zodoende als eerste aan de beurt te zijn. Ik had me nog nooit zo kort voor een loopje laten masseren, dus het was even een gok. Hoe zou dat uitpakken? Maar de masseur had hele vaardige handen (wat mij betreft was ik niet gestart en was hij nog een uurtje door gegaan met masseren!) en mijn kuiten en achillissen waren heerlijk los en klaar voor het rondje stad.

dsc_0008Na nog een keer of 10 naar de wc te zijn geweest, moesten we toch echt naar het startvak. Jammer, want het beviel me best wel in de vip-ruimte! Het plein was druk, tsja… dat was natuurlijk logisch. Eigenlijk mochten we ergens vooraan starten bij de bedrijvenloop, maar het was zo druk, dat we dat vak niet eens vonden. Bovendien vond ik het wel prima om achteraan te starten. Met mijn tempo hoor ik niet vooraan en om door zo’n beetje het hele veld ingehaald te worden, daar is toch niks aan. Dus sloten we met z’n 3en achteraan aan, Marianne waren we al ergens kwijt geraakt….

En dan is daar de start. De menigte zet zich in beweging en na zo’n 3 minuten ga ik ook de startlijn over. Suunto aan en gaan! Mijn voornemen was om 21 km NIET te stoppen. Meestal gebruik ik de drankposten als rustpuntje, maar juist omdat het vandaag zo warm was, besloot ik met rugzak en eigen water te lopen, zodat ik kon drinken wanneer ik het wilde en niet hoefde te wachten op een drankpost. Het zou me niet uitmaken op welk tempo ik zou lopen, afhankelijk van het soort parcours en de temperatuur, maar niet stoppen, niet wandelen, was het grote doel.

En ja hoor, daar waren weer die eerste 4 km die nooit lekker lopen. Ik ergerde me aan de drukte en het publiek. En waar boomwortels, takken, dennenappels me nooit een moer kunnen schelen, erger ik me hier aan stoepjes, klinkertjes, putdeksels en mensen die voor mijn voeten lopen. Grom en grauw, ik weet meteen weer waarom ik geen stadsloopjes wil doen. Mopper mopper, pruttel pruttel. Ik kom niet in mijn ritme, zigzag, haal in, word ingehaald, hoor alle gesprekken door elkaar heen, heb overal een mening over en irriteer me mateloos. Vooral aan mezelf!

img_20160925_182321En dan opeens na 3,5 km stem naast me: ES! en opeens loopt Kitty naast me. Woppa! Op de fiest van Heemskerk gekomen, samen met Jan, om me aan te moedigen. Super! Ze loopt een 100 meter met me mee, wenst me succes en is weer weg. Maar dat was net genoeg om bij mij de knop om te zetten. Want of ik stop en loop terug naar het centrum, of ik zet de niet-zeuren-modus aan en ga ervoor. Ik beslis dat het dat laatste moet worden. Niet zeiken en zaniken, maar genieten van het rondje. En zeker omdat we juist op dat moment uit het centrum en de bebouwde kom wegdraaien, lukt het me om die negativiteit van me af te schudden en te genieten van het feit dat ik daar loop, dat het eigenlijk best wel lekker gaat en kan ik rondkijken en de omgeving in me opnemen.

We draaien de duinen in en ik had al wel wat gehoord over hoogtemeters, maar zoals dit had ik niet verwacht. Er moest regelmatig stevig geklommen worden (volgens Suunto in totaal 340 hm, het lijkt me ietwat overdreven!), maar het lukte prima. De trainingen op de Gulberg zijn blijkbaar niet voor niks geweest. Ik loop niet snel, maar wel lekker door. Zigzag bij de drankposten om de lopers heen die stoppen, maar pak wel een heerlijk natte, koude spons aan om in mijn nek uit te knijpen. De warmte valt redelijk mee, maar toch hoor ik regelmatig de sirene van een ambulance en ook zitten er hier en daar lopers op de grond bij de ehbo met een folie-deken om zich heen. Een enkele stapt langs de kant met kramp. Ik ben blij met mijn eigen water (met wat zout) en ben blij dat ik de keuze heb gemaakt om met rugzak te lopen.

We lopen langzaam weer terug de bewoonde wereld in. Via een weg waar we 11 km eerder ook al overheen kwamen. Het is nu aftellen. Ik loop nog steeds, nog altijd zonder wandelpauze en peins er ook niet over om die nu nog in te voeren. Doorgaan, gewoon doorgaan! Laatste stukje richting centrum, het wordt nu wel zwaarder en ik heb zin in een koud pilsje, maar de benen blijven doen wat ik van ze verwacht. De km-bordjes langs de kant tellen lekker af. Er volgt nog een half-verhard pad met een aantal bruggetjes, gemeen, maar hier houd ik dus weer wel van. Even uit het ritme in een paar stappen omhoog en daarna weer omlaag. Nog 2 km, nog 1 km. De grote kerk komt in zicht en ik wil nog wel wat aanzetten, want volgens Suunto kan ik ergens in de buurt van mijn pr finishen, dus dan zou het wel leuk zijn daar net onder te eindigen.

img_20160925_182436En dan loopt opeens Kitty weer naast me. Queen wordt gedraaid, dus ze wist dat ik eraan kwam. Queen geeft me vleugels, dus kom maar op met die laatste paar 100 meter. Nog even doorgaan en dan is daar de finish. Suunto stop, benen stop! Gedaan wat ik wilde doen: niet stoppen voor de finishlijn. Mooi. En dan ook in de buurt van pr, al heb ik op dat moment geen idee wat mijn pr precies is en of ik er net wel of net niet onder zit. Maar wat maakt het ook uit. Ik ben weer heel over de finish en ik mag terug naar de vip-room! Toine komt me tegemoet en ik krijg te horen dat ik nog steeds netjes liep, ook zo vlak tegen het einde. Altijd goed om te horen, want in die laatste kilometers dacht ik totaal niet meer aan tehniek, alleen aan waar is die verdomde F-I-N-I-S-H?? Samen lopen we terug naar de Philharmony, waar ik ga zitten en niet van plan ben om erg snel weer op te staan.

dsc_0012Kitty en Jan komen ook nog even naar de viproom. Samen drinken we een pilsje. Egwel verdient met z’n 3en, zij met een eind fietsen en aanmoedigen en ik door mijn stukkie lopen. Proost! Op onze volgende mooie doelen en uitdagingen.

Daarna even omkleden en wat warms aan doen en samen met de andere loopmaatjes nog wat drinken. Nog een rondje bitterballen (en nog 1), even napraten en dan is het helaas tijd om naar huis te gaan. Het weekend zit er weer op. Zonde dat leuke dingen altijd zo snel gaan!

Na thuiskomst ga ik toch eens op zoek naar de tijd van mijn pr. Ik weet dat ik het ooit op Ameland liep, maar welke tijd precies en wanneer is de vraag. Het kost even zoeken in uitslagenlijsten, maar ik vind het. Dat pr stamt dus uit 2011, alweer even geleden. En als ik de officiele uitslag van Haarlem ernaast leg, dan blijkt dat ik vandaag 5 hele seconden sneller was dan toen. Mijn pr op schoenen is nu dus verbroken door een pr op vffjes. Joepiejee, in 5 jaar tijd werd ik dus 5 seconden sneller! Misschien moet ik dan toch vaker een hm lopen, want die tijd moet echt nog veel scherper kunnen. Maar ja… de komende maanden staat opnieuw in het teken van langer en verder voor die 80km. Wellicht daarna …… of niet!

VitaminStore, van harte bedankt voor een mooie loop! Ik ben niet zo van de wegloopjes, maar mocht ik volgend jaar weer uigenodigd worden, dan ben ik er graag weer bij! Het was super geregeld en ik heb genoten van de sfeer, de gezelligheid en de top verzorging. Dank je wel!

 

 

Een gedachte over “VitaminStore Halve van Haarlem

Geef een reactie

