Berg en Dal marathon

img-20161008-wa0001

Trio voor de start

Het is zaterdagochtend, koud, donker en nog gruwelijk vroeg, als ik bij Mirjam en Lisenka in de auto stap op de carpoolplaats. De auto is gelukkig warm en met wat ouwehoeren over loopjes schiet de reis snel op. Rond 8 uur zijn we bij de tennisclub waar we straks gaan starten. Lisenka voor de 60 km, Mirjam, Anita (die we daar ontmoeten) en ik voor de marathon-afstand.  LimburgsZwaarste dames zijn bijna compleet voor deze loop (jammer dat je niet fit genoeg was Karin!).

Tegen 9 uur worden we allemaal verzocht naar buiten te komen. Het is maar een klein groepje deelnemers en van enig dringen is dan ook totaal geen sprake. Willem houdt een kort praatje. Voor de marathon moeten we eerst een lusje van 2,2 km lopen, aangegeven met rood lint en daarna komen we op de wandelroute en gaan vanaf daar de blauwe linten en de bordjes volgen. Een kind kan de was doen, zou je zeggen. Lisenka start voor de 60 km en die zien we pas na afloop terug, Anita, Mirjam en ik slaan rechtsaf de bossen in, voor het eerste lusje.

dsc_0084-1Het loopt lekker. Ietsie harder dan ik zou doen als ik alleen liep, maar ach, het voelt goed, dus gewoon volgen. Straks zie ik wel verder, voor nu blijft het trio compleer. Na een geode 2 km staan we weer bij de tennisbaan en volgen nu de blauwe linten en bordjes. Het parcours is zeer afwisselend. Veel onverhard, wat heuvels, trappetjes, hier en daar stukken asfalt door een dorpje en dan weer bos en weidevelden. Ik vind dit super om te lopen. Na iedere 7-9 km is er een rustpost, met top vrijwilligers, die thee of bouillon schenken. Bananen, ontbijtkoek, en nog veel meer staat voor ons klaar. Ik heb zelf eten en drinken bij me, maar eigenlijk was dat niet nodig geweest.

dsc_0086We hobbelen door. Maar ik merk steeds vaker dat ik Anita en Mirjam niet goed kan bijhouden en zeg ze lekker door te lopen en niet op me te wachten. Voor hun fijner en zelf loop ik wel zo prettig op eigen tempo. Da’s het problem als je niet genoeg lange duurlopen doet voor de marathon: dan breekt de afstand je toch op. Maar geen punt, de benen voelen goed, de conditie zit er wel ergens verstopt, dus ik kom er wel. Het ging vandaag vooral om onderweg te zijn en kilometers maken, en dat gaat hier best lukken. Het is superweer om lang onderweg te zijn en ik geniet met volle teugen!

Ondanks dat er genoeg bordjes en linten hangen, raak ik toch 2x de weg kwijt. Eén keer word ik door wandelaars op het juiste spoor gezet, de 2e keer dwaal ik wat langer rond. Gelukkig heb ik de route in mijn horloge gezet en als ik een heuvel beklommen heb, zit ik toch weer op het juiste spoor. Nu maar hopen dat ik niet heb afgesneden. En ik hoop van harte dat ik de splitsing 40/60 km niet gemist heb en nu op het 60 km parcours zit…..  Gelukkig kom ik niet veel later bij een drankpost en daar is de splitsing. Poehee! Toch op het juiste spoor!

dsc_0045Na 42,2 km exact op mijn horloge ben ik weer terug bij de kantine. Ruim 6 uur onderweg geweest en met een paar benen die nu wel zin hebben om te stoppen. Ik loop de kantine in en meld me af bij Willem. Ik zoek een foto uit die op mijn oorkonde geprint zal worden en loop dan de kleedkamer in en ga zitten. Verdiende rust na een mooie loop. Mirjam en Anita zijn net voor mij binnen gekomen en al halverwege hun diverse stadia van omkleden en douchen. Ik wil eerst zitten, ff een eiwitshake naar binnen werken en dan ook onder de warme douche. Wat kan zo’n douche toch ongelooflijk fijn zijn!

img-20161008-wa0005

Moi, MIrjam, Anita en Lisenka.

Lisenka komt niet lang na mij binnen, zoef de haas is er niks bij! We drinken nog wat en dan is het alweer tijd om terug naar het zuiden te rijden. Het was een mooi dagje in Berg en Dal, één die ik graag nog eens overdoe, de route was top, de omgeving super om doorheen te lopen! Willem en Annemarie, en alle vrijwilligers, dank voor de geweldige organisatie!

Conclusie na deze marathon: ik mis duurloopvermogen, maar verder is de afstand geen probleem. De komende maanden weet ik waar ik aan moet werken. Kom maar op met de lange duurlopen, ik heb er zin in!

 

 

 

 

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

3 reacties op Berg en Dal marathon

  1. ikittig zegt:

    En weer een marathon gedaan! Vind het best bijzonder dat je het toch zomaar even doet….

  2. En een dag nadien supporteren in Eindhoven. Stoeltje mee?

  3. langzaamaan zegt:

    Toch weer een mooie afstand in de benen! En wat een prachtige omgeving zeg, ik kan mij voorstellen dat je genoten hebt 😃

Geef een reactie

