Marathon Hamburg

Toen Gerard na Eindhoven aankondigde in het voorjaar een volgende marathon te willen lopen en ik bijna tegelijk een mail kreeg van TeamVroem over de marathon in Hamburg in april, was de optelsom snel gemaakt. Eén en één is twee en dus gingen wij naar Hamburg voor de marathon met een fijne groep mensen die allemaal voor hun eigen doel naar deze marathon toe trainden.

Lange tijd twijfelde ik of ik ook zou gaan lopen. Nee, een stadsmarthon is niks voor mij, maar als ik er toch was…. Het zou gewoon een mooie duurloop kunnen zijn. Maar omdat ik geen idee had hoe mijn herstel na Parijs zou zijn, durfde ik het toch niet aan om me in te schrijven. En achteraf maar goed ook, want mijn rechterachilles piept en kreunt nog altijd als ik mijn vffjes aantrek. Niet dat ik daar echt naar luister, maar om 42 km met mijn vingers in mijn oren te lopen, is misschien wat te lang.

IMG-20170421-WA0003Dus stappen we vrijdag 21 april in de auto, volgeladen met koffers en sporttassen, alsof we een hele week zouden blijven ipv een lang weekend. Natuurlijk heb ik ook mijn loopspullen bij me, want een weekend weg in onbekende stad en dan niet lopen, dat kan natuurlijk niet. Laat in de middag komen we aan in Hotel Gastwerk, een supermooi hotel, zeker een aanrader mocht je ooit naar Hamburg gaan. Goede keuze van de organisatoren! Een groot deel van TeamVroem zit al in de bar, aan de alcoholvrije Erdinger en daar sloten wij ons graag bij aan. Voor mij met uitzondering van dat alcoholvrije dan, er zitten voordelen aan niet-marathon-lopen  😉

IMG-20170422-WA0019Zaterdagmorgen begon met een rustig loopje naar de Beatles-platz. Ik had daarover gelezen en wilde het graag zien, dus dat was een mooi einddoel voor een kort rondje. Samen met Janine, Chiel, Gerard, Cor en Gerben liepen we mbv google maps richting Reeperbahn en hoewel we er bijna voorbij liepen, zo weinig viel het op, vonden we de Beatles-platz. Ik had me er een hele andere voorstelling van gemaakt, dus viel het me een beetje tegen eigenlijk.DSC_0127Maar toch leuk om gezien te hebben. En een lekker loopje die voor mij wel meteeen duidelijk maakte dat ik echt geen rare ideeen moest gaan hebben over een last minute marathon. Achilles zei echt luid en duidelijk nee, en hoewel luisteren een dingetje apart blijft, besloot ik me er toch maar bij neer te leggen. Stadsmarathons staan niet hoog op mijn wensenlijstje, dus zo moeilijk was het nou ook weer niet.

Zaterdagmiddag eerst naar de Messe om het startbewijs van Gerard op te halen (de rest had zijn/haar startbewijs al) en om daar even rond te kijken op de expo. Nou ja helaas … daar hadden we het snel bekeken. Daarna ging Gerard terug naar het hotel om rust te houden (jaja, een echte marathonner) en bleef ik met een aantal andere Vroemers in de stad. Al zagen we er weinig van, behalve een aantal koffietentjes. RUST stond met hoofdletters op het schema van de lopers (logisch) en dus dronken we koffie, aten taartjes, aten nog wat extra pasta, liepen 200 meter naar het volgende koffietentje en daar begon het riedeltje opnieuw. Supporteren is een vak apart, maar in koffie drinken en taartjes eten ben ik best goed, al zeg ik het zelf. Weinig gezien van Hamburg, maar wel heel gezellig!

IMG-20170422-WA0013’s Avonds aten we met een grote groep bij een italiaan. Logisch, pasta stapelen op deze laatste avond voor de marathon. Geen straf om ook te “moeten” stapelen 😉 Opnieuw alcoholvrij voor de lopers, maar mijn limoncello smaakte prima. En daarna op tijd terug naar het hotel…. je weet dat je met marathonners op stap bent als je op zaterdagavond om 21 uur op bed ligt…..

Zondagochtend, de wekker op 6 uur….. Niet echt mijn “ding”. Ik bedenk excuses om nog niet op te hoeven staan. Ik ga gewoon pas later ergens langs de kant staan ofzo. Maar nee, ik sta toch gewoon op en trek 20 laagjes kleding aan, want het is nauwelijks boven het vriespunt en er staat een nare wind. Lekker voor langs de kant, waarom loop ik ook alweer niet mee? #irritantepees

Met een grote groep nemen we de bus naar de Messe. De bus zit loei en loeivol, blijkbaar zijn er meer mensen die gaan lopen….. Bij de Messe wordt nog een foto gemaakt van de lopers en dan nemen de supporters afscheid. Samen met Atie loop ik om, richting de startvakken en daar worden we getrakteerd op de eerste regenbui van die dag. Koud, nat en geen koffie te krijgen. Brrr! Maar samen is het gezellig, dus de wachttijd komen we wel door.

Langzaam lopen de startvakken vol en gaan Atie en ik op zoek naar onze lopers. Atie zoekt Cor en ik ga kijken of ik Gerard en Janine ergens kan vinden. Gerard staat niet in zijn eigen startvak, maar ik vind hem terug in het startvak van en met Janine. Samen wachten is beter dan alleen zal hij gedacht hebben. Het is koud, het waait hard en het regent. Ik heb het koud in al mijn laagjes kleding en als ik dan alle lopers zie in korte broeken en singletjes…… ik krijg het er behoorlijk koud van en ben blij dat ik niet hoef te lopen……

Het regent als het startschot klinkt ergens in de verte en langzaam komt er beweging in de startvakken. Ik wens Gerard en Janine nog een keer succes en dan lopen ze van me weg, klaar om te beginnen aan hun marathon. Ik ga op zoek naar Atie, die ergens overdekt op me staat te wachten. Zonder te overleggen zijn we het met elkaar eens: eerst koffie ergens waar het droog en warm is. Gelukkig vinden we vlakbij een koffietentje waar we een droog half uurtje kunnen doorbrengen. Daarna gaan we uit elkaar. Atie wil op de tribune alle lopers binnen zien komen, ik ga ontdekken of ik met de metro het 21-km-punt kan bereiken.

DSC_0143En dat lukt me, zo moeilijk was het niet. Ik zoek een plaatsje langs de kant, rechts, ergens waar de lopers me kunnen zien als ze aan komen lopen. Ik reken en weet dat ik netjes op tijd ben. Voor de supersnelle TeamVroemers ben ik te laat, maar ik ga er dan ook vanuit dat die zo gefocust zullen zijn op zichzelf, dat ze mij niet gemist zullen hebben. Ik zie wel Henny en Gerben langslopen en daarna Cor. En daarachter komt eerst Gerard, die even zwaait en meteen weer weg is en daarna komt ook Janine langs. DSC_0140Ik wist dat Janine op 21 km een korte eet-stop zou maken, dus samen met haar wandel ik een 100m stevig door, zodat ze kan eten en drinken. Daarna nemen we afscheid met een “tot straks bij 35km”!

Opnieuw op zoek naar de metro, even uitvogelen waar ik naartoe moet om bij het volgende punt te komen. Ik stap uit bij het 33km punt, dichterbij kan ik niet komen met de metro. Hier is het druk langs de kant en ik loop tegen de richting in van de lopers. Ik ga ervan uit dat ik het 35km punt dan vanzelf wel tegen ga komen. Opnieuw kom ik Cor tegen, even een schreeuw (van mij) en een zwaai (van Cor) en weg is hij weer.

Ik loop nog wat verder door, geen idee waar ik precies ben, want km-bordjes zie ik niet staan. Tot ik een hele grote 35 tegenkom, ik neem aan dat ik het 35km punt dus gevonden heb. Ik loop iets terug, want om naast iemand te staan die onder een viaduct met een koeienbel zwaait, daar zie ik de lol niet van in.

Dan komt Gerard langs. Ziet er nog fit uit en vertoont geen tekenen van problemen. Hup, hup snel verder dus. Ik wacht op Janine, kijk uit naar die ene loper met grijze tight en roze schoenen en ja hoor, daar komt ze aan. Opnieuw wandelen we samen een 100 meter, zodat Janinie rustig kan eten en drinken en dan hobbelen we samen een eindje door. Het gaat goed met haar, geen problemen behalve wat moe en zin in het einde, maar dat mag op dit punt. Het is nog “maar” 7 km, het laatste stukje, dus dat gaat helemaal goed komen. Vlak voor het metrostation laat ik haar alleen verder gaan en ik zal haar pas terugzien met de medaille om haar nek.

IMG-20170423-WA0005Ik neem de metro richting Messe, zie bij de finish nog net Janine langskomen en dan ga ik naar het ontmoetingspunt. Atie en Cor zie ik al van verre door de pinquin die Atie de hele dag al meesleept om herkenbaar te zijn voor de lopers. En daar komen ook Chiel, Gerard en Janine naartoe. Alle lopers zijn tevreden. Cor liep zijn 20e marathon, Chiel liep onder de 3 uur (top!), Gerard liep 6 minuten van zijn pr af (als jij nou eens echt ging trainen…..!!!) en Janine liep haar eerste marathon (super!). Alle TeamVroemers liepen de marathon uit. Nes liep een werkelijk supertijd, met 2.54, Alex liep onder de 3 uur, Michiel liep een behoorlijk aantal minuten van zijn pr af, Henny liep een mooie tijd, Gerben volgde Henny ( 😉 ), Milan en Jurriaan liepen 2.50 op de estafette. Iedereen tevreden en tijd om terug te gaan naar het hotel, gelukkig, want ik heb het me toch KOUD! en heb zin in een warme douche en diep wegkruipen onder het dikke duitse dekbed. Mooie dag met mooie resultaten, maar de volgende keer dat ik supporter speel graag met minstens 20 graden!

IMG-20170428-WA0000’s Avonds nog even wat gegeten in het centrum. Toch nog een heel klein stukje Hamburg gezien. Blijft leuk om voor een marathon naar een onbekende stad te reizen, alleen altijd jammer dat je er dan zo weinig van ziet. Volgende keer misschien toch een extra dagje eraan plakken.

Maandagochtend na het ontbijt rijden we terug naar huis. Weer een weekend voorbij, op naar volgende gezellige TeamVroem-weekenden!

 

 

 

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

2 reacties op Marathon Hamburg

  1. langzaamaan zegt:

    Gezellig, zo’n weekendje met z’n allen! En mooie resultaten voor iedereen! Jammer dat je achilles (nog) niet mee wil werken, hoop voor je dat hij zich snel weer koest gaat houden!

  2. Harmen zegt:

    Heel leuk stukje weerEsther.

Geef een reactie

