GO SSwimm! (Goudse Singels Swimmm)

Sommige relaties zijn erg prettig, maar mijn relatie met Huub is er niet echt eentje met warme gevoelens van mijn kant. Hij zorgt wel voor warmte, maar belemmert mij behoorlijk in mijn vrijheid. En ik twijfelde dan ook met grote TWIJFEL of ik hem wel wilde meenemen naar Gouda. Maar nadat ik hier en daar eens gepolst had bij wat meer ervaren zwemmers, die allemaal zeiden: “natuurlijk met Huub naar Gouda, tis koud!” besloot ik hem dan toch maar mee te nemen. Maar stiekum had ik steeds in mijn hoofd om het zonder hem te doen.

Na 1,5 uur rijden (ja… ik weet het, achterlijk voor 1 km zwemmen!) komen man en ik aan bij de Kleischuur in Gouda. De auto parkeren is geen probleem en aangezien we te vroeg zijn kunnen we met een kop koffie wachten op Ankie die ook zo idioot is om voor die ene kilometer naar Gouda te rijden. We zitten lekker achter de schuifpui in de zon en ik verkondig net aan mijn man dat ik gewoon lekker zonder Huub ga zwemmen als de zwemmers van de 3km langs komen zwemmen. Zo goed als allemaal in wetsuit. Ai… daar gaat mijn stoere uitspraak. Misschien beter toch met…??

Om kwart over 2 haal ik mijn startbadmuts op bij de organisatie en spreek ik een paar net gefiniste zwemmers. Is wetsuit nodig? JA! Zeggen ze. Ow…. Mijn vertrouwen wankelt. Toch maar samen met Huub het water in? Ankie twijfelt totaal niet, die zwemt sowieso in wetsuit. Ik besluit te luisteren naar de meer ervaren zwemmers en me in mijn wetsuit te hijsen. Ik krijg het al warm met aankleden, pfff, zo’n pak is niet echt gemaakt om makkelijk aan te krijgen en prettig te bewegen, maar ja, warmte in het water is wel wat waard. Ik ga deze klus klaren met Huub!

Op de kant, voor de start, zie ik opeens Jan en Kitty staan blauwbekken. Ik dacht dat ze niet mee zouden zwemmen, dus ik ben redelijk verrast. Die had ik niet verwacht. Zij hebben de 3km gezwommen en zijn al klaar. Vooral Kitty heeft het erg koud en ik bedenk me dat ik toch wel slim ben om hier in mijn wetsuit te staan. Zeker toen Jan nog wat trok en duwde aan mijn rubbere pak en het leek alsof het prettiger zat, wist ik dat het goed was zo. Huub en ik, wie weet wordt het nog wat!

21430102_1664393933606006_7847081846447744417_n

Samen met Ankie, zenuwachtig voor de start

Tijd voor de start. Samen met Ankie luisteren naar de briefing, rechts zwemmen, naar de sluis, om een boot heen en terug naar de finish, met 2 handen aantikken en dan via trapje weer uit het water. Klinkt simpel genoeg. Eén voor één worden alle zwemmers opgeroepen om het water in te gaan. Nummertje 29 klimt wat voorzichting in de singel, toch best wel fris, maar goed te doen. Beetje dobberen in het water, kop ff onder water, ach, valt best mee. Toch wel fijn dat ik Huub aan heb. Een vrouw in badpak naast me had het erg koud. Ze klappertande. Ik ben blij met Huub. Goede beslissing, want ik heb het totaal niet koud.

 

21433244_1664393893606010_149525237557285929_nNa zo’n 5 minuten mogen we starten. Yes, mijn eerste zwem”wedstrijd” gaat nu echt beginnen! Beetje uitkijken waar ik zwem. Ik doe een poging tot borstcrawl, 3 slagen en ik zwem tegen mijn buurvrouw op. Of zij tegen mij. Sorry. Verder. Paar slagen schoolslag, ff kijken waar ik naartoe ga, hoe het gaat. Pff, warm. Borstcrawl. Groene soep om me heen. Het water is helemaal niet koud. Ik kan alleen mijn schouders niet goed draaien. Warm krijg ik het ervan. Nu al. Waarom is die kraag zo hoog? Hoe kan een mens zo ademhalen? Even rustig worden Es. Schoolslag. My god, wat is het warm! Ik wil m’n pak uit. Blik op mijn horloge. Pas 70m gezwommen. Djeez, moet ik nog meer dan 900m in dit pak? Ik zie mijn man langs de kant lopen. Oeps, ff een fatsoenlijke borstcrawl voor de foto’s. Nog warmer. Pak MOET uit! Ik kijk op. Geen man meer. Achter me loopt hij terug. Wat? Nee! Kom hier, ik wil op de kant gehezen worden en zonder Huub verder! Maar ik moet door. Nog 850m. Ow help, hoe gaat me dat lukken? Borstcrawl, niet letten op die **tmouwen, gewoon bewegen. Lukt niet. Schoolslag. Dan kom ik ook vooruit, alleen niet zoals ik wil. Echt, Huub kan de klere krijgen, onze relatie is bij deze over en voorbij! Nooit meer! Maar de komende 790m zal ik het met hem moeten doen.

Een vrijwilliger op een sub: “alles goed?” Ik grimas “ja, alles goed”. En denk: Nondeju, nee, helemaal niet alles goed. Warm! Ik wil mijn pak uit. Zal ik vragen of ze me vanaf de sub kan helpen? Maar nee, dat gaat toch niet lukken. Doorgaan dus. Schoolslag dan maar en tot rust komen. Onrust in mijn kop helpt niet, dus gewoon door gaan. Tot waar moet ik zwemmen? Ik zie aan de linkerkant de 1e zwemmer terug komen. Zo ver kan het dus niet meer zijn. Djeez, wat een eind! Nog nooit eerder zwom ik 1 km achter elkaar, zonder na elke 25m even te kunnen stoppen. Of even te kunnen staan. Geen idee hoe diep het hier is. Zou ik kunnen staan? Ik probeer het maar niet. Hoever nog? Hoe ver is 500m? Waarom doe ik dit? Mopperdemopper! Achterlijk gedoe, wie wil er nou zwemmen in zo’n singel met Huub?

En dan komt de skippybal in zicht, en de boot waar we achter langs moeten zwemmen. Een duiker in het water vraagt hoe het gaat. En ik realiseer me dat het best goed gaat. Ik krijg een soort ritme te pakken. Om de boot heen en terug naar de finish. Beetje om me heen kijken. Wat een mooie lokatie om te wonen, sommige huizen staan echt pal aan het water. Wat moet dat schitterend zijn om in te wonen. Aan de linkerkant zie ik 2 deuren. Op de ene staat IN op de de ander TIU. Tiu…?? Het duurt even, maar het kwartje valt dan toch. Paar slagen borstcrawl weer proberen Es, daar kwam je voor. Opkijken en zien dat ik bijna tegen een boot aan bots. Grinnik. Dat zal me in het zwembad niet vaak gebeuren. Nog eens proberen, nu beetje rechts aanhouden en beetje meer roteren proberen, misschien lukt het dan wel met mijn schouders. Pff, nee dus, djeez, kl*tepak! Schoolslag. Dan zie ik ook veel meer. Wel zo leuk!

21433276_1664393963606003_1792203152533115538_nHet gaat best lekker. Nu ik eraan toegeef dat het niks meer wordt en lekker om me heen kijk, krijg ik er gewoon plezier in. Het is echt leuk om hier in het water te dobberen. Mooie gebouwen, de boten langs de kant. Het is hier best prettig zwemmen. Hee, is daar de brug alweer? Nu al? Daar gingen we op de heenweg ook onderdoor. Teken dat we er al bijna zijn. Even een paar slagen op mijn rug om de onderkant te bekijken. Mijn enige kans om die eens te zien. Hmm… niet veel aan te zien. Terugdraaien. Vooruit weer. En daar is de boei die het begin van het start/finishvak aangeeft. Ben ik al zover? Sjit, het begint nu net pas leuk te worden. Publiek langs de kant. Ow.. toch nog even laten zien dat ik echt wel borstcrawl kan. Paar slagen, kijken waar ik ben, weer een paar slagen, kijken waar het finishbord is, ah, beetje rechts aanhouden. En dan ben ik er. Met 2 handen (zoals ons gezegd was!) tik ik het bord aan. Ik krijg meteen te horen: “goed gedaan, netjes binnen het half uur”. Hee, denk ik dat was het plan vooraf. Niet verzuipen was uiteraard mijn 1e doel, binnen half uur het 2e. Mooi, toch nog min of meer gelukt! Nog een paar meter verder word ik via het trappetje uit het water geholpen. Mijn eerste opmerking is: “snel pak uit, veels te warm”. Een vrijwilliger kijkt me verbaasd aan: “warm? dat heb ik nog niemand horen zeggen!”. Nou echt, ik kan niet wachten om afscheid te nemen van Huub. Eigenlijk wil ik zonder Huub nog wel een stukje zwemmen. Zal ik vragen of ik nog een keer mag?

21462714_1664394023605997_5659295927903586563_n

Al met al ging het niet echt soepel en niet  zoals ik had gehoopt. Want 30 min over die km is eigenlijk best wel veels te lang. Met een borstcrawl had ik dat dus echt wel een paar minuten sneller gekunt. Maar ja. Het was weer een leermomentje. Huub krijgt een schop onder zijn kont. Da’s niet meer mijn maatje in het water. Voor volgend jaar wil ik graag een wetsuit zonder mouwen. Want als je je schouders niet kunt draaien, dan lukt die borstcrawl dus echt voor gene ene meter!

Dit bericht werd geplaatst in GoSwimm, Gouda, Zwemmen. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

