Esther

Welkom op mijn blog!

Finish!!

Finish!!

Na jaren van blessure na blessure, van het ene pijntje naar het volgende pijntje, van opbouwen en stoppen, loop ik nu eindelijk lekker en pijnvrij. Begin juni 2012 heb ik mijn gewone hardloopschoenen, inclusief zooltjes van de podotherapeut in de kliko gegooid en ben ik verder gegaan op de Vibram Five Fingers. Via een transitie-schema ben ik overgestapt naar barefoot-style hardlopen. Geen demping, geen steun, geen correctie vanuit de schoenen, maar demping en steun en waar nodig correctie vanuit mijn eigen lichaam.

Binnen 2 jaar nadat ik gestart ben met het vff-lopen, het barefoot-style lopen, liep ik mijn 1e marathon. Zonder pijntjes, zonder blessures, zonder problemen en na afloop zonder enige spierpijn! Kun je dus langere afstanden lopen op schoenen zonder steun en demping? JA! Ja dat kan!

Tijdens wedstrijden krijg ik vaak de vraag of je op vff wel op de verharde weg kunt lopen. Antwoord is ja. Je kunt overal lopen op vff. Op de weg, op bospaden, op trails, er is geen pad, waar je niet op vff kunt lopen!

Kun je er lange afstanden op lopen is een volgende vraag. Als ik er 50km op kan lopen, dan kan iedereen het. MITS je het heel rustig opbouwt en niet te snel, te ver wilt. Ik ben absoluut niet de enige die op vff loopt en ik ben ook bij lange na niet degene die de langste afstanden hierop loopt. Alles is een kwestie van trainen.

Doet het geen pijn? Nou nee, wat dacht je zelf? Dat ik graag loop met pijn? Ik ben er juist mee begonnen om zonder pijn te lopen en dat lukt me al 4 jaar!

Als je vragen hebt, stel ze dan gerust. Of loop een keer mee tijdens een clinic van vibram five fingers. We geven ze door het hele land. Houd de facebookpagina van VibramFiveFingers in de gaten voor de data.

 

 

9 reacties op Esther

  1. Hallo Esther,

    Via een andere weblog kwam ik afgelopen week op die van jou terecht. Heel erg leuk om te lezen en heel erg herkenbaar. Zolang ik hardloop (helaas nog nooit verder gekomen dan 8 km) wordt ik geplaagd door blessures, waarvan de laatste 2,5 jaar heeft geduurd. Aangezien ik tijdens mijn blessure alleen maar VFF’s kon dragen, wil ik nu ook hardlopen op VFF’s of mijn new balance minimus. Ondanks dat ik al meer dan 2 jaar alles minimaal doe, ervaar ik nu toch problemen met mijn kuiten. Jouw verhaal was dus heel herkenbaar. Ik was al eerder overgestapt op de CHiRunning.

    Ik ben eigenlijk heel benieuw wat voor schema’s jij hebt gebruikt om op te bouwen. Zou je me dat willen laten weten? Ik blijf je volgen op je blog.

    Groeten,
    Geeralda

    • Esther zegt:

      Hoi Geeralda, ik ben overgestapt via het schema van Tjitte Kamminga in het boek De Nieuwe Warming Up. Een goed leesbaar boek over blessures en opbouwen. Het begint met 5×3 minuten en werkt in 10 weken toe naar 60 minuten hardlopen. De kuiten heb ik ook gevoeld in het begin. Nu voel ik ze nog steeds wel, zeker bij het uitbouwen van de afstand, maar da’s gewoon spierpijn nu en gaat snel over.
      Ik hoop dat je er wat aan hebt! Veel succes!

  2. Geeralda zegt:

    Bedankt Esther, Ik ga eens kijken of ik dat boek te pakken kan krijgen. klinkt verder ook wel interessant!

    Groeten,
    Geeralda

  3. Regine zegt:

    Wow gaaf Esther dus jij loopt alleen maar op vff’s? Super!! En ik zal snel de tijd nemen om je blogs te lezen, ben benieuwd!

    • Esther zegt:

      Ik loop idd alleen op vff’s. Loopt gewoon het lekkerste. Maar ik maak wel een uitzondering als het glad is, of er sneeuw ligt, dan is de inov8 trailroc 235 een fijn schoentje, iets van noppen om niet uit te glijden. Jij veel succes met het lopen op vff. Doe niet te veel en te ver in het begin!!

      • Regine zegt:

        Dank je wel voor de tip! Gezien mijn gevoelige kuiten, zal ik daar zeker voorzichtig mee zijn! Hoe lang heeft het bij jou geduurd voordat je er voluit mee kon lopen?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s